پالس مثبت به بازار سهام

دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: معاملات بورس تهران در دومین هفته تابستان نیز مطابق با هفته‌های قبل روند رکودی را پشت‌سرگذاشت (بازدهی صفر در روند هفتگی شاخص‌کل). بر این اساس بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تا نیمه تیرماه به ۹/ ۱درصد رسید. در جریان معاملات روز چهارشنبه شاهد افزایش ۶۷ واحدی (معادل ۰۹/ ۰ درصدی) شاخص‌کل بورس بودیم. ارزش معاملات دیروز بورس تهران معادل ۱۰۵ میلیارد تومان بود. گرچه ارزش معاملات در مقایسه از دوران اوج بورس فاصله چشم‌گیری دارد اما عبور ارزش معاملات از سطح ۱۰۰ میلیارد تومان پس از ۱۷ روز معاملاتی تا حدودی امیدواری نسبت به پایان دوران اصلاحی سهام را به‌وجود آورده است. پس از درجا زدن قیمت‌ سهام در هفته‌های اخیر به‌نظر می‌رسد خسته‌شدن برخی از سهامداران افزایش فشار فروش را به دنبال داشته است. در این میان تقاضای خفته برای خرید سهام در کف قیمتی را می‌توان دلیلی برای رشد ارزش معاملات عنوان کرد. روند رکودی حاکم بر بورس تهران که از اوایل خرداد ماه آغاز شد، نوسان اندک و فرسایشی قیمت‌ها حول یک محدوده مشخص و رسیدن به کف قیمتی در بیشتر نمادهای فعال در بازار را به همراه داشت.

در این میان شاهد افت چشمگیر حجم و ارزش معاملات در این بازار بودیم. ریزش شدید ارزش معاملات و پایداری رکود معاملاتی پس از اجرایی شدن برجام در زمستان ۹۴ تقریبا بی‌سابقه بوده است به‌طوری‌که میانگین ارزش معاملات روزانه در یک ماه گذشته حدود ۸۰ میلیارد تومان در روز بوده است. اما این روند در معاملات روز گذشته کمی دستخوش تغییر شد؛ در جریان معاملات روز چهارشنبه بهبود نسبی معاملات و افزایش هر‌چند اندک چرخش نقدینگی میان سهامداران مشاهده شد به‌طوری‌که در معاملات دیروز جابه‌جایی‌ بیش از ۴۱۷ میلیون سهم به ارزش ۱۰۵میلیارد تومان به ثبت رسید. امری که در مقایسه با معاملات روز سه‌شنبه نشان از افزایش ۱۴درصدی حجم و ارزش معاملات دارد. رشد اندک ارزش معاملات بورس تهران در روز گذشته می‌تواند نمونه امیدوار‌کننده‌ای در معاملات بورس تهران باشد. تغییری که در صورت تکرارپذیری می‌تواند پایان دوره اصلاحی سهام را به دنبال داشته باشد.

محرک‌هایی برای تداوم روند صعودی بازار

در شرایط کنونی رشد اندک ارزش معاملات در روز گذشته را نمی‌توان به‌عنوان نشانه‌ای قدرتمند از پایان دوران اصلاحی مطرح کرد، اما برای تداوم این روند محرک‌هایی وجود دارد که هرکدام از آنها می‌تواند به‌عنوان مولفه‌ای تاثیرگذار بر بازار باشد؛ عادی شدن نسبی تنش‌های سیاسی یکی از این موارد است. در حال‌حاضر رفع نگرانی‌های سیاسی در داخل مانند رفع ریسک‌های ناشی از حواشی انتخابات ریاست جمهوری و همچنین کاهش نگرانی‌ها از سیاست خارجی مشاهده می‌شود. به عبارت دیگر در حال حاضر بازار سهام نسبت به اخبار و مسائل سیاسی واکسینه شده که این موضوع اثر ریسک‌های سیستماتیک و هراس از آینده روابط سیاسی را در بورس تهران کاهش داده است. دیگر محرک اصلی را می‌توان در انعقاد قراردادهای جدید به خصوص در حوزه بالا‌دست نفت دانست؛ انعقاد قراردادهای بین‌المللی جدید نشانه‌ای از اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی به اقتصاد کشورمان است. این سیگنال می‌تواند برای بنگاه‌های فعال در کشور نشانه‌ای مثبت از گشایش روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر کشورها باشد. این موضوع نه تنها به بهبود شرایط اقتصادی بنگاه‌های فعال در کشور و افزایش سودآوری در آنها منجر می‌شود، بلکه با فازی تاخیر در مولفه‌های اثرگذار بر اقتصاد کشور نیز نمایان خواهد شد. اعتماد بلندمدت به اقتصاد کشورمان و چشم‌انداز رونق اقتصادی در سال‌های آتی می‌تواند سرمایه‌گذاری در بخش تولید را تقویت کند. در این میان بورس به‌عنوان یکی از مکان‌های جذاب برای این سرمایه‌ها مطرح می‌شود.

در این میان تاثیر رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی بر گروه‌های وابسته را نیز نباید نادیده گرفت. به این ترتیب انتظار می‌رود شرکت‌های مرتبط با بازارهای جهانی با عملکردی مثبت در سال مالی جاری مواجه شوند. در شرایط کنونی نیز انتظار برای انتشار عملکرد ۳ ماهه شرکت‌ها وجود دارد. با توجه به بودجه‌های نسبتا محافظه‌کارانه شرکت‌های کالایی به خصوص فلزی‌ها در اولین پیش‌بینی از سال مالی ۹۶، انعکاس گزارش‌های سه‌ماهه می‌تواند محرک کوتاه‌مدت برای جذب نقدینگی به سهام باشد. البته برخی دیگر از گروه ممکن است با پوشش مناسب سودآوری در عملکرد فصلی مواجه نباشند اما انتظار برای رشد نرخ دلار و همچنین بهبود نسبی بازار جهانی می‌تواند اثر مثبت خود را در معاملات بورس تهران منعکس کند. رسیدن به پیک زمانی مجامع نیز از دیگر مواردی است که با کاهش نسبت قیمت به درآمد بازار می‌تواند محرکی برای جذابیت قیمت‌ سهام باشد؛ بخش زیادی از سود تقسیمی در سال مالی به مجامع برگزارشده در تیرماه بازمی‌گردد. در این میان هنوز شرکت‌های بزرگ بورسی از جمله خودرویی، معدنی‌ و فلزی‌ اقدام به برگزاری مجامع نکرده و شاید همزمان با برگزاری این جلسات و توقف نمادهای این گروه، شاهد کاهش ارزش معاملات باشیم، اما با برگزاری مجامع و پایان تیر، انتظار می‌رود معاملات سهام به روند عادی خود بازگردد.

مروری بر معاملات چهارشنبه

شاخص بورس تهران در معاملات روز گذشته با افزایش ۶۷ واحدی همراه شد و در محدوده ۷۸هزار و ۷۰۰واحدی توقف کرد. رشد قیمتی سهام دو شرکت همراه اول و آسان پرداخت بیشترین حمایت را از شاخص کل داشتند. این در حالی است که نمادهای پالایش نفت بندرعباس و کشتیرانی با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد بیشتر شاخص شدند. شاخص کل هم‌‌وزن نیز در معاملات دیروز با افزایش ۱۶/ ۰ درصدی همراه شد. در معاملات دیروز بعضا شاهد نزول برخی نمادها از کف‌های حمایتی خود بودیم. یکی از دلایل اصلی رشد ارزش معاملات را می‌توان کمین خریداران در قیمت‌های پایین‌تر و از سوی دیگر خسته شدن سهامداران از روند کم‌نوسان رکودی معاملات سهام دانست. انتظار مقاومت شدید قیمت سهام در برابر افت بیشتر طی معاملات روزهای آتی وجود دارد. در این شرایط عوامل محرک که پیش از این به آن اشاره شد می‌تواند اثر خود را در افزایش تقاضای سهام گذاشته و منجر به فاصله گرفتن قیمت سهام از کف‌های کنونی شود. البته از سوی دیگر همچنان نگرانی و هراس از افت بیشتر قیمت سهام فضای منفی را در معاملات بازار نگه داشته است. به نظر می‌رسد رصد ارزش معاملات در روزهای آتی بتواند روند قیمتی آینده سهام به خصوص در کوتاه‌مدت را مشخص کند.