بدرقه حجاج ممنوع شد - ۱۵ تیر ۹۶

دنیای اقتصاد: تحولات منطقه و ادامه تنش‌ها میان تهران و ریاض، اعزام امسال حجاج به عربستان را با انتقادها و نگرانی‌هایی روبه‌رو کرده است. چند روز پیش علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ضمن ابراز نگرانی نسبت به موضوع حج با توجه به تغییرات اخیر در عربستان اعلام کرد که این کمیسیون اقداماتی را در دست طراحی دارد.

اعضای کمیسیون امنیت ملی حدود سه هفته قبل نیز در جلسه‌ای با حضور مسوولان سازمان حج و زیارت ملاحظات و نگرانی‌های خود را درباره شرایط حضور زائران ایرانی در حج تمتع امسال، با توجه به باقی ماندن مطالبات گذشته - به‌ویژه پرونده فاجعه منا - در میان گذاشته بودند. در همین ارتباط روز سه‌شنبه محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به این دغدغه‌ها، تصمیم به اعزام حجاج به عربستان را تصمیم نظام و نه دولت اعلام کرد و گفت: «اگر نظام به این جمع‌بندی رسیده که این اتفاق بیفتد، باید همه کمک کنیم و دیگر نباید از برخی تریبون‌ها از جمله نماز جمعه سخنانی گفته شود که موجب استرس مردم شود.» پیش از او سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت موجی را که در داخل کشور علیه فریضه حج راه انداخته شده است را بسیار خطرناک توصیف کرده بود و با بیان اینکه فضای داخلی کشور کمی ملتهب است از رسانه‌ها خواسته بود تا این فضا را آرام کنند.

اعزام حجاج از 5 مرداد

همزمان با این مسائل روز گذشته سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که اولین اعزام حجاج از دهه اول مرداد آغاز می‌شود. از سوی دیگر سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت با تاکید بر اینکه حج تصمیم نظام است و این مهم به این معناست که تمامی ارکان نظام پای این سفر معنوی ایستاده است تا باشکوه برگزار شود، گفت: شورای ‌عالی امنیت ملی حضور زائران ایرانی در حج امسال را تصویب کرده است. به گزارش «ایسنا» او اظهار کرد: جلسه شورای امنیت ملی درباره حج ۱۰ روز پیش تشکیل شد و تصمیم برای اعزام زائران ایرانی به عربستان مصوب شده و جای هیچ تردیدی نیست و ان‌شاءالله زائران هرچه باشکوه‌تر در این مراسم شرکت می‌کنند. وی افزود: شاید در صحبت‌هایی که در این‌باره شد، ابهاماتی وجود داشته باشد؛ ولی جلسه شورای امنیت ملی تشکیل شده و ما هماهنگی‌های لازم را در این‌باره انجام داده‌ایم.

قاضی عسکر همچنین درباره طرح مجلس برای سوال از سازمان حج و زیارت مبنی بر اعزام زائران به عربستان در شرایط بحرانی و حساس سیاسی منطقه گفت: توضیح دادن یکی از وظایف ما است. چنانچه قبلا در کمیسیون امنیت ملی، کمیسیون فرهنگی و در صحن علنی مجلس به‌صورت ویژه گزارش جامعی را از تفاهم‌نامه با عربستان و اقدامات صورت گرفته، ارائه کرده‌ام و جای ابهامی وجود ندارد. او درباره حضور نمایندگان وزارت خارجه در عربستان نیز توضیح داد: با اقدامات کنسولی انجام شده، نمایندگان اعزامی این وزارتخانه مشخص شده‌اند و به احتمال قوی یکی، دو روز آینده ویزای آنها صادر می‌شود. وضعیت تیم پزشکی نیز همین‌طور است. همچنین به گزارش «ایرنا» نماینده ولی‌فقیه در حج و زیارت گفت: زائران حج تمتع در ایران هیچ نگرانی برای اعزام به خانه خدا نداشته باشند چون همه امکانات برای اعزام آنان فراهم شده است.

او درباره برخی نگرانی‌ها در حوزه حج گفت: فضای مسمومی در جامعه وجود دارد که ناامنی در عربستان ایجاد شده است و یک نگرانی در حجاج وجود دارد، اما با تلاش همه مسوولان نگرانی در حال کاهش است و باید کمک کنیم استرس زائران کاهش یابد و یک سلسله کارها و هماهنگی‌ها است که باید انجام شود. به گفته او، اعزام زائران به حج از ۵ مردادماه امسال آغاز و تا ۵ شهریورماه ادامه دارد. همچنین بازگشت زائران از ۱۵ شهریور آغاز و تا ۵ مهرماه امسال ادامه خواهد داشت.

بدرقه زائران ممنوع

او تاکید کرد: یکی از مسائل مورد توجه این است که زائر نباید بدرقه‌کننده داشته باشد و در مساجد و تکایا با زائران خود خداحافظی کنند و به فرودگاه نیایند. قاضی عسکر ادامه داد: زائران ٢٤ تا ٤٨ ساعت زودتر بار و وسایل خود را به فرودگاه بیاورند تا کنترل شود و ما نگران برخی شیطنت‌ها هم هستیم به همین دلیل باید کارت وسایل زائران مشخص باشد و اینها باید مورد توجه قرار گیرد. وی ادامه داد: بحث انگشت‌نگاری درباره حوادث احتمالی به ما کمک می‌کند و باید این را با همکاری سعودی‌ها انجام دهیم تا اگر لازم باشد لوح فشرده آن را به سعودی‌ها بدهیم یا اینکه انگشت‌نگاری را در همان کشور انجام دهیم.

پول حجاج وگلوله‌های عربستان

همچنین به گزارش الف، وی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه تعجب می‌کنم چطور برخی مذهبیون تحت تاثیر افکار مسموم قرار گرفته‌اند و می‌پرسند چرا ایرانی‌ها باید به حج بروند. سوال ما هم از آنها این است؛ چرا نباید بروند؟! حج رکن دین است. مگر می‌شود ایرانی‌ها در آن حضور نداشته باشند. وی افزود: برخی فکر می‌کنند پول حج خرج گلوله‌های عربستان در یمن می‌شود. درحالی‌که این درست نیست، چون ما با دولت عربستان طرف نیستیم. طرف ما در حج شرکت‌های خصوصی هستند که تعامل با آنها نیز تاکنون سازنده بوده است. حتی هزینه‌های حج گذشته که به دلیل مشکل‌تراشی، ایرانی‌ها از آن بازماندند، به‌عنوان پیش قسط خدمات حج امسال حساب شده و هیچ خسارتی از آن ناحیه به ایران وارد نشده است.

تضمین کتبی عربستان

از سوی دیگر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته با اعلام اینکه گروه‌های پشتیبانی، پزشکی و هواپیمایی در مکه و مدینه برای هماهنگی‌های لازم حضور دارند، گفت: سیاست رسمی نظام برگزاری حج با عزت است که امنیت حجاج تامین شود و برای این کار همه مسیرها را طی کردیم و عربستان شروط ایران را پذیرفت. او تاکید کرد: تصمیم نظام اعزام حجاج براساس برنامه‌ریزی از قبل تعیین شده است.

به گزارش خبرآنلاین، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین تاکید کرد: امنیت و کرامت انسانی حجاج را تضمین می‌کنیم، عربستان کتبا این تضمین را اعلام کرده است. در همین حال احمدسالک، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: آقایان معتقدند با تغییر حاکمیت عربستان تعهداتی که زیرمجموعه حکومت عربستان برای حج دادند منافاتی با این مساله ندارد، ولی باز هم در این موضوع جدید باید شورای‌ عالی امنیت ملی نظر دهد.

سالک در مورد وجود دغدغه‌هایی در بین مردم برای انجام مناسک حج گفت: این بحث‌ها وجود دارد، البته برخی تبلیغ می‌کنند که مردم به حج نروند، اما ما باید حج را برگزار کنیم با این شرط که تضمین‌های لازم داده شود. امسال ایران پس از وفقه یکساله شهروندان خود را برای شرکت در حج تمتع به عربستان سعودی اعزام می‌کند. این درحالی است که ایران و عربستان سعودی از سال ۹۴ هیچ گونه ارتباط دیپلماتیک و کنسولی با یکدیگر ندارند و سفارتخانه‌های دو کشور در ریاض و تهران بسته شده است.