یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال‌های مثبت در بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۱۳ واحدی (۱۵/ ۰ درصدی) همراه شد. شناسایی کف قیمتی در برخی نمادها، سیگنال‌های مثبت بازار جهانی و رسیدن ارزش معاملات به ۱۱۸ میلیارد تومان پنجمین روز رشد متوالی شاخص را رقم زد. رشد قیمت فولاد، عامل حمایت از قیمت سنگ‌آهن و سایر فلزات از جمله مس و روی شد. نمادهای بزرگ‌تر «کگل»، «همراه» و «فخوز» مورد اقبال سهامداران قرار گرفتند اما سخنرانی جنت یلن با اثر بر شاخص دلار می‌تواند قیمت جهانی کالاها را تحت‌تاثیر قرار دهد. همچنان معامله‌گران در نمادهایی با نقدشوندگی بالاتر و با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت از جمله کاشی و سرامیک حرکت می‌کنند. اما با فروکش روند صعودی خودرویی‌ها، «خپارس» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. بازگشایی نمادهای پالایشی پس از تعدیل مثبت در صورت‌های مالی پایان سال ۹۵، می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

دلار در یک قدمی ۳۸۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 4 تومانی به نرخ 3793 تومان معامله شد. پس از رشد 3/ 1 درصدی نرخ دلار در نیمه اول تیر، در 6 روز معاملاتی متوالی کم‌نوسانی نرخ دلار در سطح 3780 تومانی رقم خورد. اما روز سه‌شنبه، افزایش نرخ حواله درهم، تا سطح 1044 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم عامل حمایت از نرخ دلار شد. علاوه بر این، افزایش نرخ دلار در بازارهای همسایه با رشد تقاضای آربیتراژی نیز از نرخ دلار حمایت کرد، بنابراین با حمایت این عوامل، افزایش تحرکات از سوی معامله‌گران فردایی با چشم‌انداز افزایشی، دلار را از حبس بازه‌ای خارج کرد و به مرز 3800 تومانی نزدیک کرد. با نزدیک شدن دلار به سطح روانی 3800 تومان، تقویت احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها و شناسایی سود از سوی معامله‌گران، می‌تواند مقاومت سطح مزبور را تشدید کند.

بازار سکه

روی‌گردانی سکه از طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد اندک ۳‌هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و ۲۱۲ هزار تومان معامله شد. در شرایط کم‌نوسانی اونس طلا، رشد اندک نرخ دلار عامل حمایت از قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی رشد شاخص دلار به سقف ۲‌ماهه عامل فشار بر اونس طلا شد. در یک ماه اخیر افت حدود ۶ درصدی، بیش از ۸۰ دلاری اونس طلا رقم خورد. با این وجود کم‌نوسانی سکه به ریزش اونس طلا، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۳۰ هزار تومان نزدیک کرده است. در صورت شکسته‌شدن کف تکنیکال ۱۲۰۰ دلاری، ریزش بیشتر طلا محتمل است. با این وجود خروج نرخ دلار با رشد تقاضای آربیتراژی از سطح ۳۷۸۰ تومانی، از قیمت سکه حمایت کرد. اما همچنان با چشم‌انداز افزایش عرضه مقاومت سطح ۳۸۰۰ تومانی در برابر دلار محتمل است.

بازار طلای جهانی

شرایط انتظاری طلا برای جنت یلن

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1209 دلار معامله شد و همچنان شاهد نوسان اونس طلا نزدیک کف 4‌ماهه، 1204 دلاری بودیم. با وجود رسیدن اونس طلا تا نزدیکی سقف 1300 دلاری در میانه ژوئن، اما در ادامه با سیگنال‌های کاهش سیاست‌های محرک اقتصادی پس از 9 سال از سوی بانک‌های مرکزی اروپا، انگلیس، ژاپن و کانادا، اونس طلا تا کف 1200 دلاری نزدیک شد. آمار مناسب اشتغال آمریکا در ماه ژوئن و تقویت چشم‌انداز افزایش تدریجی نرخ بهره آمریکا شاخص دلار را به سقف 2ماهه رساند. همچنان سخنرانی جنت یلن، رئیس فدرال‌رزرو در کنگره می‌تواند بر شاخص دلار اثرگذار باشد. با این وجود افت بازارهای سهام با تداوم روند نزولی قیمت نفت، تا حدی از اونس طلا حمایت کرد. در شرایط کنونی گزارش مالی شرکت‌ها می‌تواند با تاثیر بر بازارهای سهام نوسانات اونس طلا را ایجاد کند.

بازار اوراق مسکن

حرکت کم‌نوسان «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت اندک ۱/ ۰ درصدی مواجه شدند. همچنان شاهد نوسان آرام «تسه»ها در سطح ۷۷هزار تومانی هستیم؛ برخی اوراق جدیدتر نیز در سطح ۷۸ هزار تومان معامله شدند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. این در شرایطی است که در مقایسه با سال گذشته، روند صعودی «تسه»ها روند آرام‌تری را نشان می‌دهد. با این وجود، افزایش تقاضا از سوی «خانه اولی»ها با ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن، افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان و مهلت ارائه آن تا پایان شهریور همچنین چشم‌انداز افزایش معاملات مسکن با قرار داشتن در فصل رونق مسکن، خوش‌بینی‌ها به رشد تدریجی تقاضا را تقویت کرده است. اما با توجه به پایین بودن قدرت خرید متقاضیان رشد غیرتورمی مسکن مورد‌انتظار است.

بازار نفت

چشم‌انداز کاهشی نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 43 دلار معامله شد. افزایش 10 درصدی تولیدات شیل از میانه 2016، رشد تعداد دکل‌های نفتی آمریکا در 24 هفته از 25 هفته اخیر و افزایش تولیدات نیجریه و لیبی قیمت نفت را در کف 2هفته‌ای حفظ کرده است. با اینکه تمدید توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولیدات، با هدف کاهش سطح موجودی به میانگین 5ساله صورت گرفت اما افزایش تولیدات نیجریه و لیبی در هفته‌های اخیر، بیش از پیش‌بینی‌ها فشار را بر نفت حفظ کرد. در کوتاه مدت، رشد تقاضای بنزین در فصل تابستان می‌تواند تا حدی از قیمت نفت حمایت کند. اما با توجه به ناامیدی از عوامل بنیادین، BNP Paribus قیمت برنت را برای 2017، با 9 دلار کاهش 51 دلار و بارکلیز با 3 دلار کاهش، قیمت برنت در سال 2017 را 52 دلار پیش‌بینی کرد.