دنیای اقتصاد: به دنبال انتقاد برخی اعضای شورای شهر تهران به افتتاح زودهنگام و ناقص خط هفت مترو تهران، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر روز گذشته برای اثبات ادعای خود مکاتبات داخلی در شرکت‌های مترو و بهره‌برداری مترو تهران را افشا کرد که نشان می‌دهد خط هفت مترو ۴۸ ساعت قبل از افتتاح، در وضعیت «ناایمن» قرار داشته و به لحاظ تجهیزات امکان بهره‌برداری نداشته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، رحمت‌الله حافظی که از نخستین منتقدان افتتاح زودرس خط هفت مترو تهران است و هفته گذشته آخرین گزارش فنی مجریان خط هفت مترو را که نشان‌دهنده عقب‌ماندگی نصب تجهیزات در زمان بهره‌برداری بود، به صحن شورا آورد، در جلسه علنی روز گذشته نیز مستندات سه مکاتبه داخلی شهرداری را ارائه کرد که حاکی از ناایمن بودن خط هفت مترو در روزهای منتهی به بهره‌برداری بود. اولین و مهم‌ترین نامه روز ۱۸ خرداد یعنی ۴۸ ساعت قبل از مراسم افتتاح از سوی مدیر مهندسی کیفیت و ایمنی شرکت بهره‌برداری مترو تهران خطاب به مدیرعامل این شرکت نوشته شد که طی آن مدیر مربوطه با برشمردن ۱۳ نقیصه مهم خط هفت مترو، صراحتا اعلام کرده که بر اساس «دستورالعمل موقت بهره‌برداری از خط هفت»، این خط با توجه به انجام تست‌ گرم نهایی در تاریخ ۱۷ خرداد (یک روز قبل از نگارش نامه)، حداقل الزامات بهره‌برداری مورد نیاز برای اجرای زمان‌بندی اولیه مسافرگیری را ندارد و امکان «بهره‌برداری ایمن» از آن تا لحظه نگارش نامه وجود ندارد. طبق این مکاتبه فنی، سه روز قبل از بهره‌برداری از خط هفت، سیستم سیگنالینگ موقت در تمام مسیر ۲۲ کیلومتری بهره‌برداری شده نصب نشده بود و تنها نصب آن در حدفاصل ایستگاه‌های میدان صنعت تا مولوی صورت گرفته بود که آن هم تست نشد. ضمن اینکه طبق تحقیقات این واحد فنی در شرکت بهره‌برداری مترو، احتمال بروز خطا و حادثه در این سیستم وجود دارد. از دیگر مواد ۱۳‌گانه اشاره شده در این نامه، عدم تامین و حفظ پایدار برق شبکه ریل سوم در تمام طول مسیر مورد بهره‌برداری، ثابت نبودن سوزن‌های طراحی شده در مسیر که می‌تواند موجب خروج قطار از ریل شود، عدم نصب تجهیزات استاپر در انتهای خط، عدم راه‌اندازی شبکه کامپیوتری شرکت بهره‌برداری در امکان مورد فنی، اداری و مسافری ایستگاه، نبود سیستم ارتباطی مناسب در تمام طول مسیر بهره‌برداری شده، عدم نصب تابلوهای ایمنی و راهنما در طول مسیر و ایستگاه‌ها، عدم تجهیز ایستگاه‌ها به حداقل امکانات آتش‌نشانی و اطفای حریق، عدم تامین روشنایی مناسب عادی و اضطراری در بخشی‌هایی از مسیر، عدم اختصاص فضاهای مورد نیاز به مرکز فرمان در سکوی برخی ایستگاه‌ها و نیز عدم تعبیه مسیرهای خروج اضطراری مسافران در طول مسیر است. حافظی یادآور شد: در انتهای این نامه ذکر شده است با توجه به موارد اشاره شده به دلیل عدم تامین حداقل الزامات بهره‌برداری از خط هفت از سوی شرکت مترو تا این لحظه، شروع مسافرگیری با این شرایط ناایمن و پرخطر خواهد بود. دستور فرمایید تا زمان انجام حداقل الزامات مورد نیاز، بهره‌برداری از این خط به تعویق بیفتد. به گفته حافظی، در روز افتتاح یعنی ۲۰ خرداد نیز مدیر مرکز فرمان طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو نوشته است: «شرایط خط ۷ برای شروع عملیات مسافرگیری ایمن نیست. خواهشمند است دستور فرمایید تردد قطارها بدون مسافر به‌صورت آزمایشی صورت پذیرد.

در صورت بروز هر گونه مشکل در خط ۷، امدادرسانی به قطار و مسافران تقریبا غیرممکن است.» حافظی خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در شورای شهر برای بررسی امنیت خط ۷ مترو شد و در عین حال گفت: در غیر این صورت موضوع از طریق دادستان تهران نیز قابل پیگیری است.به گزارش «دنیای اقتصاد»، سید مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران که برای دومین نوبت پیاپی در جلسه علنی شورای شهر حاضر شد تا به سوالات اعضای شورای شهر درباره مترو پاسخ دهد، ضمن تایید اصل این مکاتبات، در عین حال بر ایمن بودن خط ۷ پافشاری کرد و با بیان اینکه نامه مذکور سه روز قبل از مسافرگیری نوشته شده است، تلویحا از رفع برخی نواقص در زمان آغاز به کار رسمی این خط خبر داد اما صراحتا در این رابطه اظهارنظری نکرد. وی در عین حال تاکید کرد وقتی تنها یک قطار در هر یک از دو مسیر خط ۷ تردد می‌کند، نبود سیستم سیگنالینگ مشکل‌ساز نمی‌شود، گفت: قاعدتا باید قبل از اینکه ناوگان این خط افزایش و سرفاصله قطارها کاهش یابد، این نواقص برطرف شود که حتما همین‌طور خواهد بود.وی از مکاتبه دیگری در پاسخ به نامه‌ای که حافظی قرائت کرد، خبر داد و گفت: در این مکاتبه که هفتم تیرماه از سوی معاون تجهیزات شرکت مترو تهران خطاب به شرکت بهره‌برداری مترو نوشته شد، به کلیه موارد مطرح شده پاسخ داده شده است. البته صلاح نمی‌بینم بند به بند آن را قرائت کنم، چراکه این موضوع کار تخصصی و این قبیل مکاتبات رویه عادی ما است. اما در چند خط از آن به صراحت اعلام شده که مواردی از قبیل سامانه ارتباط رادیویی، شبکه فیبر نوری و سامانه سیگنالینگ در تمام مسیر بهره‌برداری شده فعال است.در نهایت پس از دو هفته گزارش‌گیری شورای شهر تهران از مدیران حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مقرر شد صبح امروز بازدیدی از خط ۷ به منظور قضاوت نهایی درباره ایمنی خط مترو با حضور اعضای شورای شهر تهران برگزار شود. این در حالی است که با توجه به هدف بازدید یعنی رفع مناقشات درباره خط ۷، از حضور خبرنگاران در بازدید ممانعت به عمل آمد.