روزهای آخر داعش در رقه

دنیای اقتصاد: هر چه به پایان داعش نزدیک‌تر می‌شویم، تاثیرات و نشانه‌های شکست این گروه و البته تلفاتی که وارد کرده هویداتر می‌شود. داعش اکنون در آستانه شکست کامل سرزمینی قرار گرفته، مبارزانش محاصره شده و زیر آتش هستند. نفس‌های داعش به‌شماره افتاده اما شکست را با هزینه‌های سنگین می‌پذیرد. اما پیروزی نظامی به این زودی‌ها جبران‌کننده خسارتی نخواهد بود که داعش بر سر خانواده‌های عراقی و سوری آورده است. «یورات» نوجوانی ۱۵ ساله بود که داعش به شهرش رقه حمله کرد. او به سی‌ان‌ان می‌گوید از زمانی که به نیروهای دموکرات سوری (SDF) برای مبارزه با داعش پیوستم خانواده ام را ندیدم. خانواده‌اش با حمله داعش گریختند و اکنون جز تلی خاکستر از آن خانه و آن محله باقی نمانده است. قبل از گفت‌وگو با سی‌ان‌ان، می‌گفت به تازگی خانواده‌اش را دیده و آنها را نمی‌شناخت. نیروهای سوری می‌گویند سر البغدادی را زیر پاهایمان له می‌کنیم و ما پیروز خواهیم بود. به گفته سوری‌ها، نیروهای سوری حفره‌هایی در دیوار دفاعی داعش حفر کرده‌اند و در عمق رقه در حال پیشروی‌اند. اگرچه منطقه‌ای که اکنون در کنترل داعش است، منطقه‌ای کوچک است اما هنوز ساکنان بسیاری در آنجا حضور دارند.

یکی از فرماندهان کرد می‌گوید در داخل ساختمان‌هایمان شهروندانی که در خانه‌ها محصور هستند را می‌بینیم. آنها می‌گویند داعش ۷ روز آب و غذا را از ساکنان بریده بود. گزارشگر سی‌ان‌ان که در رقه حضور دارد می‌گوید نشانه‌ای از زندگی در خیابان‌های رقه دیده نمی‌شود. هر جنبنده‌ای از سوی داعش یا نیروهای ائتلاف هدف قرار می‌گیرد. گفته می‌شود بیش از ۵۰ هزار نفر در رقه محاصره شده‌اند و داعش از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند. گزارش‌ها حاکی است که ائتلاف شبه‌نظامیان کرد و عرب، موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که از چندی پیش با حمایت ارتش آمریکا «رقه» را محاصره کرده‌اند، از سه طرف وارد شهر شدند و مشغول عملیات هستند. نیروهای آمریکایی هم در عملیات حضور دارند. نیروهای سوریه دموکراتیک ائتلافی از نیروهای نظامی کرد با مشارکت تعدادی نیروی عرب، آشوری، ارمنی و ترکمانی است که پس از تسلط داعش بر بخش‌هایی از سوریه تاسیس شد و بزرگ‌ترین ائتلاف نظامی مورد حمایت آمریکا در سوریه است.

آمریکا سلاح، مهمات و سایر امکانات را در اختیار این ائتلاف قرار می‌دهد. اکنون نیروهای داعش متحمل خسارات و تلفات زیاد می‌شوند اما نیروهای ائتلاف روزبه‌روز تسلیحات جدیدتر دریافت می‌کنند و در حال پیشروی به سوی رقه هستند. نیروهای داعش به سیم آخر زده‌اند و هر جنبنده‌ای در پیرامون خود را هدف می‌گیرند. آذوقه آب و غذای آنها هم در حال اتمام است. سی‌ان‌ان در گزارشی دیگر می‌نویسد ویدئوهای مخفی که از برخی خیابان‌های رقه گرفته می‌شود نشان می‌دهد زیر پوست شهر بحران جریان دارد. این گزارش می‌افزاید اگرچه شهر ویران شده اما در وهله اول ممکن است چنین به نظر برسد که همه چیز آرام است و مردم در حال خرید هستند اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دریافت که داعش همه جا مشغول سنگربندی است. ممکن است یکی دو خیابان در رقه به گونه‌ای جلوه کند که گویی مردم در حال خرید هستند اما حقیقت چیز دیگری است.

پروازهای شناسایی و جاسوسی هواپیماهای بدون سرنشین نشان می‌دهد داعش در برخی نقاط چادرهای قیراندود نصب کرده تا مانع شناسایی نیروهایش شود. این گزارش می‌افزاید رقه به شهر یا به شهری معمول شباهت ندارد. سی‌ان‌ان می‌نویسد فیلم‌هایی که در خفا گرفته شده و سی‌ان‌ان به آنها دسترسی یافته نشان می‌دهد که خلافت خودخوانده روزهای آخر خود را در رقه می‌گذراند. اگر مشخص می‌شد این فیلم‌ها را چه کسی گرفته طومارش برچیده می‌شد زیرا در مناطق داعشی دسترسی به تلفن همراه و موبایل‌های دوربین دار ممنوع است. با این حال، به نظر می‌رسد مردم بوی مرگ داعش را شنیده‌اند و حس شجاعت در آنها دیده می‌شود. شاید در روزهای آینده مردم محاصره شده در رقه خود علم طغیان علیه گروهی برافرازند که به خط پایان نزدیک می‌شود.