دنیای اقتصاد: بازارهای جهانی روز گذشته را به انتظار داده‌های جدید آغاز کردند. اکثر معامله‌گران صبح چهارشنبه در انتظار گزارش رئیس فدرال‌رزرو آمریکا در کنگره این کشور بودند، از همین‌رو نوسان‌های ابتدای چهارشنبه ابتدا کم‌دامنه بود، اما با رسیدن داده‌های تازه، روندها متاثر شدند. شاخص دلار صبح روز گذشته را به افت اندک گذراند و بهای نفت خام هم تقویت شد تا طلا هم در ادامه رشدهای محدود روزهای قبل،‌ بیشتر رشد کند. بازارهای سهام نیز روند رشد خود را پی گرفتند.

این روندها تا عصر چهارشنبه کم و بیش ادامه داشت؛ اما در این ساعات آغاز جلسات دو روزه کنگره ایالات‌متحده با حضور جنت‌یلن و انتشار تصمیم‌های تازه بانک مرکزی کانادا، داده‌های تازه‌ای را در اختیار بازارها قرار داد.

رئیس بانک مرکزی آمریکا برای ارائه تصویر آتی اقتصاد این کشور در مجلس نمایندگان حضور یافت. در این جلسه رئیس فدرال رزرو برنامه‌های این بانک ‌را برای تغییر یا تثبیت سیاست‌های پولی به اطلاع نمایندگان کنگره رساند. بر مبنای برخی از خبرهای منتشرشده از کلیات این جلسه، «یلن» ضمن توصیف وضعیت اقتصاد آمریکا با صفت نزدیک به اشتغال کامل، پتانسیل اقتصاد این کشور را برای جذب نرخ‌های بالاتر سود مثبت ارزیابی کرد. بنابراین به‌نظر می‌رسد فدرال رزرو در ماه‌های آتی سیاست افزایش پله‌ای نرخ سود بانکی و سیاست‌های انقباضی را ادامه خواهد داد. این موضوع منجر به افزایش شاخص دلار شد. با این حال، اشاره به محدود بودن روند انقباض در صحبت‌های یلن، زمینه‌ساز ورود معامله‌گران طلا به بازار و صعود اونس نیز شد. پوشش جزئیات این داده‌ها و واکنش بازارها به آن در این گزارش ممکن نبود، اما در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» این موارد مورد بررسی قرار خواهد گرفت. شاخص دلار که سه‌شنبه تا عدد ۶۶/ ۹۵ واحد افت کرده بود، صبح چهار‌شنبه شاهد تعدیل روند بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید، ممکن است روند پرنوسانی‌ برای این شاخص ثبت شده باشد. اونس طلا نیز که سه‌شنبه با ۳ دلار رشد به بهای ۱۲۱۷ دلار رسیده بود، چهارشنبه را با بهای ۱۲۲۰ دلار آغاز کرد و به رغم چند نوسان در ساعت ۸ عصر که این گزارش نهایی می‌شد، همان قیمت را داشت.

اونس طلا که دوشنبه توانسته بود ۲ دلار خود را بالا بکشد، سه‌شنبه نیز رشد بیشتری را تجربه کرد. پایگاه اینترنتی کیتکو در گزارش جمع‌بندی این روز نوشت: «امروز هیچ خبری که بازار فلزهای گرانبها را تکان دهد،‌ وجود نداشت.» کیتکو در ادامه نوشت: «در حالی که روزهای کسل‌کننده تابستان فعلا گریبان بازار را گرفته، عناصر بالقوه بی‌ثبات‌کننده‌ای در افق بازارها دیده می‌شود که می‌تواند خرید طلا را به‌عنوان سرمایه امن بالا ببرد و احتمالا در مقطعی این کار را خواهد کرد.»

جبهه ژئوپلیتیک کره شمالی احتمالا آرام نخواهد ماند و تنش‌های سیاست داخلی ایالات‌متحده نیز ادامه دارد. کیتکو می‌نویسد: «بازارهای سهام ماه‌هاست که روند افزایشی داشته‌اند. پس از گذشت تابستان، نباید از فعالیت بیشتر بازارهای سهام و فلزهای گرانبها در جهت تعدیل تعجب کرد. تاریخ نشان می‌دهد که ماه‌های سپتامبر و اکتبر برای بازارهای سهام خوب نیستند. وقتی سرمایه شروع به خروج از بورس کند، طلا نفع خواهد برد.» سه‌شنبه بهای نفت‌خام رشد داشت که طلا از این امر نفع برد. با این همه «گلدمن ساکس» در گزارشی گفته که اگر اوپک نتواند بیش از این تولید نفت را کاهش دهد، بهای نفت‌خام به زیر ۴۰ دلار خواهد رفت. سه‌شنبه همچنین افت شاخص دلار به نفع طلا کار کرد. چهارشنبه با رشد شاخص دلار شروع شد که به ضرر طلا بود اما رشد بهای نفت خام ادامه داشت.

اونس روز را با قیمت بالاتر شروع کرد اما بعد شاهد نوسان‌های محدود شد. عربستان سعودی چهارشنبه اعلام کرد که فروش نفت به مشتریان خود را در ماه آگوست تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. رویترز صبح چهارشنبه در حالی که بازارها در انتظار شروع جلسات کنگره آمریکا بودند، نوشت: «در حالی که انتظار می‌رود فدرال‌رزرو به تداوم افزایش نرخ‌های بهره اشاره کند، هر سیگنالی درباره نوع نگاه به عقب‌نشینی تورم و کاهش رشد حداقل دستمزدها به‌شدت دیده‌بانی خواهد شد.» در آستانه سخنرانی یلن در کنگره آمریکا، دو مقام ارشد دیگر بانک مرکزی آمریکا در اظهاراتی نسبت به پایین بودن رشد دستمزد و توقف روند صعودی تورم هشدار داده‌اند و این مساله می‌تواند موجب رویکرد محتاطانه فدرال‌رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده شود.

مهم‌ترین مساله درباره سیاست‌های پولی، اولا عملی شدن یا نشدن یک افزایش دیگر در نرخ بهره وجوه فدرال در آمریکا و ثانیا انقباضی شدن یا نشدن سیاست پولی دیگر بانک‌های مرکزی عمده است. به گزارش سایت طلا به نقل از پایگاه اینترنتی کیتکو، تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری «یوبی‌اس» بر این باورند که افزایش بهره واقعی اوراق‌قرضه آمریکا در کوتاه‌مدت فشار بیشتری را بر قیمت طلا وارد خواهد کرد. براساس این گزارش قیمت جهانی طلا نسبت به اوج آن در ژوئن بیش از ۹۰ دلار کاهش داشته است. البته موسسه یو بی‌اس همچنان پیش‌بینی می‌کند که قیمت طلا در بلندمدت به روند صعودی ادامه خواهد داد. این گزارش می‌افزاید: افزایش نرخ بهره واقعی اوراق قرضه اروپا نیز فشار زیادی را بر بازار طلا وارد کرده است. به‌نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌های مربوط به افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی بزرگ جهان طی ماه‌های آینده نیز فشار زیادی را بر قیمت طلا و سایر فلزات گرانبها وارد کرده است. این در شرایطی است که کاهش ارزش دلار آمریکا نتوانسته است موجب افزایش قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر شود. قیمت طلا در ۵ هفته اخیر به‌طور متوالی با کاهش روبه‌رو شده است.

فدرال رزرو آمریکا از ابتدای امسال تاکنون ۲ بار نرخ بهره را افزایش داده و قصد دارد احتمالا یک بار دیگر نیز نرخ بهره را تا پایان امسال افزایش دهد. به‌نظر می‌رسد جنت یلن همچنان بر موضع خود مبنی‌بر بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و افزایش نرخ بهره تا پایان امسال پافشاری خواهد کرد و این مساله در نهایت به ضرر قیمت طلا خواهد بود. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که سطح حمایتی بعدی برای قیمت طلا ۱۲۰۰ دلار خواهد بود و اگر این سطح شکسته شود، قیمت طلا احتمالا تا ۱۱۸۰ دلار کاهش خواهد یافت.