امیر شاملویی: روزهای داغ تابستان با گرم شدن بازار نقل و انتقالات بازیکنان تیم‌های فوتبال نیز همراه است و عموما در این مقطع از سال تیم‌ها برای تقویت خود و دستیابی به اهداف مورد نظرشان به جذب بازیکنان یا فروش آنها دست می‌زنند. در این میان، گاهی رقم‌های هنگفتی برای انتقال این بازیکنان از یک باشگاه به باشگاهی دیگر شنیده می‌شود. ارقامی که برای عموم مردم شاید غیرقابل باور باشد. در این شرایط پرسش‌هایی مطرح می‌شود از جمله اینکه آیا چنین پرداخت‌هایی اقتصادی است؟ ارزش یک بازیکن خوب چقدر است؟ چه عواملی در این تعیین قیمت نقش دارند؟ این مساله تنها منحصر به ایران نیست، بلکه در کشورهای غربی نیز وجود دارد.

به نظر می‌رسد از دیدگاه اقتصادی یکی از مواردی که در پرداخت‌های باشگاه‌ها موثر است، تابع هدفی است که برخی باشگاه‌ها دنبال می‌کنند. در این دیدگاه ممکن است تیمی با صرف هزینه‌های غیراقتصادی برای دستیابی به موفقیتی موافقت کند و در شرایطی که پرداخت کننده این هزینه‌ها مستقیما خود باشگاه‌ها نباشد و مساله سود و انتفاع چندان اهمیت نداشته باشد، می‌تواند این رقابت برای مخارج را گسترش نیز بدهند. در واقع زمانی که باشگاه‌ها مانند بنگاه اقتصادی عمل نکنند و به دنبال حداکثر کردن سود نبوده و تنها برخی مطلوبیت‌ها و اهداف دیگر را دنبال کنند، رقابت قیمتی می‌تواند اتفاق بیفتد که نتیجه آن چیزی جز افزایش قیمت‌ بازیکنان در بازار نخواهد بود. با این حال این بحث تمام حقیقت نیست و در برخی موارد به‌خصوص در کشورهای پیشرفته‌تر صادق است.

از نگاه دیگر، جست‌وجو برای جذب ستارگان برای تقویت تیم یا جایگزین کردن جای خالی آنها در تیم‌هایی که ستاره‌هایشان به فروش رفته‌اند، موجب می‌شود روندی در بازار شکل بگیرد که از دیدگاه نظریه بازی‌ها قابل بررسی است. این رویکرد حاکی از آن است که با پخش شدن خبر فروش یک ستاره یا بازیکن بزرگ، تیمی که بازیکن فروخته است به دنبال جایگزین است و پول نقد تقریبا زیادی نیز به آن انتقال یافته است، در این شرایط انتظارات سایر باشگاه‌ها شکل گرفته و به این ترتیب با این اطلاعات، قیمت فروش بازیکن خود را بالاتر از آنچه پیشتر قیمت‌گذاری می‌کردند، اعلام می‌کنند. با این حال، تمام این قیمت‌گذاری ناشی از انتظارات و حتی تورم نیست. طبق مطالعاتی که انجام گرفته است، متغیرهای دیگری نیز در این میان دخیل هستند که از این جمله می‌توان به سن، طول قرارداد، ملیت، استعداد ذاتی، موقعیت بازی و برخی موارد دیگر اشاره کرد. در ادامه به بررسی برخی نظرات پیرامون اقتصاد ترانسفر بازیکنان در سطح جهان خواهیم پرداخت.