آشتی سرمایه‌گذاران با کوچک‌ها

دنیای اقتصاد: روند صدور جوازهای تاسیس صادره در دو ماه نخست سال جاری از آشتی سرمایه‌گذاران با صنایع کوچک و متوسط حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی هرچند جوازهای تاسیس صادره رشد بیش از ۱۵ درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده است، اما در همین دوره زمانی سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای این جوازها افتی ۸ درصدی داشته است. افتی که می‌توان آن را به تغییر گرایش سرمایه‌گذاری در دوماه منتهی به اردیبهشت ماه تعبیر کرد. افزایش درخواست برای دریافت مجوزهای صنعتی برای طرح‌های کوچک و متوسط عمده دلیلی است که فعالان اقتصادی افت سرمایه‌گذاری را به آن نسبت می‌دهند. به گفته فعالان این بخش زود‌‌‌بازده بودن صنایع‌ کوچک و بعضا متوسط موجب شده تا سرمایه‌گذاران برای آشتی با بخش صنعت سرمایه‌گذاری در این صنایع را انتخاب کنند و با توجه به آمار مذکور می‌توان گفت در دوره مورد بررسی شاهد رونق کوچک‌ها بوده‌ایم.

روند صدور مجوزهای صنعتی

براساس آمارهای اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع دو هزار و ۲۹۵ فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۵ درصدی داشته‌است، مجموع جوازهای صادره در مدت مشابه سال قبل برابر با هزار و ۹۸۸ فقره بوده است. از سوی دیگر آمار ارائه شده از رشد ۵/ ۹۳ درصدی جوازهای تاسیس صادره در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری حکایت دارد؛ رشدی که می‌توان از آن به جهش در دریافت جواز تاسیس یاد کرد. سیر صعودی در صدور جوازهای تاسیس در مدت زمان مورد بررسی به پروانه‌های بهره‌برداری صنعتی نیز سرایت کرده به‌طوری که در مدت زمان مورد بررسی صدور پروانه بهره‌برداری نیز با رشد ۷/ ۰‌درصد همراه بوده است. براساس آمار اعلام شده درمدت زمان مذکور در مجموع ۶۷۵ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است. روند صدور پروانه بهره‌برداری در اردیبهشت ماه نیز برابر با ۴۲۹ فقره بوده که نسبت به فروردین سال جاری رشدی ۴/ ۷۴ درصدی داشته است. با توجه به این آمار درخصوص رشد پروانه‌های بهره‌برداری صادره می‌توان گفت در اردیبهشت ماه شاهد شتاب در روند اتمام طرح‌های نیمه‌تمام بوده‌ایم.

رشد صورت گرفته در صدور جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره در حالی است که در مدت زمان مورد بررسی سرمایه پیش‌بینی شده برای این دو بخش افت داشته است. براساس آمار اعلام‌شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد ریال سرمایه برای جوازهای تاسیس صادره پیش‌بینی شده است که این رقم در مقایسه با سرمایه پیش‌بینی شده در مدت مشابه سال قبل افت ۸ درصدی را تجربه کرده است. در مدت زمان مشابه سال قبل سرمایه پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره بیش از ۲۲۹ هزار میلیارد ریال بود. علاوه بر دو ماه نخست سال جاری سرمایه پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره در اردیبهشت نسبت به فروردین سال جاری نیز افتی بیش از ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. مجموع سرمایه پیش‌بینی شده برای جوازهای تاسیس صادره در اردیبهشت ماه بیش از ۷۹ هزار میلیارد ریال بوده است. از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی، پروانه‌ بهره‌برداری صنعتی نیز از افت سرمایه‌گذاری محقق شده بی‌نصیب نبوده به‌طوری که این بخش نیز در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی بیش از ۳۵ درصد را تجربه کرده است، مجموع سرمایه‌گذاری محقق‌شده در مدت زمان مورد بررسی برای این بخش بیش از ۳۱ هزار میلیارد ریال بوده است، علاوه بر مدت زمان مورد بررسی سرمایه‌گذاری محقق شده در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری نیز بیش از ۱۲هزار میلیارد ریال بوده که افتی ۳۴ درصدی داشته است.

رشد صدور جوازهای تاسیس صادره در دو ماه منتهی به اردیبهشت ماه از رشد اشتغال پیش‌بینی شده برای جوازهای صادره نیز حکایت دارد؛ به‌طوری که برای دوهزار و ۲۹۵ فقره جوازه تاسیس صادره ایجاد ۵۳ هزار و ۶۹۲ نفر شغل پیش‌بینی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از ۲۹ درصد را به همراه داشته است. در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری نیز روند اشتغال پیش‌بینی شده همانند جوازهای تاسیس صادره مثبت بوده و رشدی ۵/ ۵۰ درصدی را ثبت کرده است. در کنار جوازهای تاسیس صادره اشتغال پیش‌بینی شده برای پروانه بهره‌برداری صنعتی صادره نیز از رشد بی‌نصیب نبوده به‌طوری که برای ۶۷۵فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی در مجموع ۹هزار و ۹۲۱ نفر اشتغال صورت گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی ۸/ ۵ درصدی را ثبت کرده است. در اردیبهشت ماه نسبت به فروردین سال جاری نیز اشتغال محقق شده رشدی بیش از ۶۸ درصد داشته به‌طوری که در این مدت ایجاد ۶ هزار و ۲۲۳ نفر شغل برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره ایجاد شده است.

آشتی سرمایه‌گذاران با کوچک‌ها