یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

توقف گسترده نمادها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۳ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته نمادهای متوقف بازار ۴۶ درصد از ارزش بازار را شامل شدند و عرضه اولیه سهام شرکت «به پرداخت ملت» با نماد «پرداخت» بخشی از نقدینگی را به خود اختصاص داد. در شرایط توقف نمادهای اصلی گروه خودرویی، «خپارس» و «خساپا» شاهد اقبال معامله‌گران از سایر نمادهای خودرویی بودیم. به‌صورتی که «خودرو» با حمایت حقوقی ها، پیش از توقف برای برگزاری مجمع بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشت. روی مجددا به زیر ۳۸۰۰ دلار بازگشت؛ تردیدها نسبت به روی اصلاح این نمادها را در روزهای اخیر رقم زد. اما قیمت مس تا سطح ۵۹۸۸ دلار رشد داشت. در سایر نمادهای یارانه ای، شاهد اصلاح قیمت پس از رشدهای قابل توجه هستیم. همچنان مجامع شرکت‌ها، گزارش‌های مالی ۳ماهه و روند قیمت جهانی کالاها می‌تواند بر شاخص اثرگذار باشد.

بازار ارز

افت آرام دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 3 تومانی به نرخ 3775 تومان معامله شد. روز گذشته کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با گزارش پایبند بودن ایران به تعهد هسته‌ای از سوی دولت آمریکا به کنگره این کشور، عامل فشار بر دلار شد. کاهش نرخ حواله‌ای درهم به زیر سطح 1040 تومان، با توجه به رابطه برابری ثابت دلار و درهم، همچنین کاهش تحرک معامله‌گران فردایی عامل دیگر فشار بر دلار بود. با اینکه پیش‌تر رشد نرخ دلار تا نزدیکی سطح 3800 تومانی رقم خورده بود، اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران دلار را بر روند نزولی قرار داد؛ به این ترتیب در یک هفته اخیر افت 5/ 0 درصدی نرخ دلار را شاهد هستیم. در صورت نبود محرک جدی و تداوم کم نوسانی دلار، تداوم روند نزولی دلار با شناسایی سود میان معامله‌گران دور از انتظار نیست.

بازار سکه

سیگنال دلار به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۴ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۴ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد طلای جهانی، اما افت دلار بر سکه فشار آورد. در بازار طلای جهانی، تقویت تردیدها نسبت به اجرایی شدن سیاست‌های مالی انبساطی ترامپ (که پیش تر رشد قابل توجه بازارهای سهام را رقم زده بود) افت شاخص دلار به کف ۱۰‌ماهه را رقم زد و از اونس طلا حمایت کرد. با این وجود همچنان سقف ۱۲۴۰ دلاری در برابر رشد طلا مقاومت می‌کند. در بازار ارز نیز در یک هفته اخیر شاهد روند نزولی دلار هستیم. بنابراین افت نرخ دلار در سطح ۳۷۷۰ تومانی، قیمت سکه را به سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی نزدیک کرد. همچنان تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به ۱۰۰ هزار تومان کاهش داده است.

بازار طلای جهانی

بازگشت تردیدها به سیاست‌های ترامپ

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1236 دلار معامله شد. روز گذشته رد لایحه اصلاح قانون بیمه سلامت آمریکا با تقویت تردیدها نسبت به توانایی اجرایی شدن سیاست‌های مالی ترامپ با افت شاخص دلار به کف 10‌ماهه، طلا را به بیشترین سطح در 2 هفته اخیر (7/ 1238 دلار) رساند. افزایش یورو به بیشترین سطح در 14 ماه اخیر، با نزدیک شدن به سخنرانی ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا و ارائه چشم انداز مشخص تر برای کاهش سیاست‌های پولی انبساطی فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. با این وجود افت نرخ تورم انگلیس و کاهش احتمال افزایش نرخ بهره بانک انگلیس عامل فشار بر پوند شد و تا حدی از شاخص دلار حمایت کرد. همچنان آمارهای اقتصادی آمریکا می‌توانند بر اونس طلا اثرگذار باشند. در صورت عبور طلا از 1240 دلار، مقاومت در سطح 1245 دلاری انتظار می‌رود.

بازار اوراق مسکن

نوسان آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۲/ ۰ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۵۱۵ تومان معامله شدند. از نیمه دوم تیر نوسان محدود قیمت «تسه»ها، میانگین «تسه»ها را در سطح ۷۷ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داده است. همچنان افزایش تقاضای مسکن در فصل تابستان، فصل رونق مسکن در کنار افزایش سقف وام جعاله تا ۲۰ میلیون تومان تا پایان شهریور چشم‌انداز رشد تدریجی قیمت اوراق تسهیلات مسکن را نشان می‌دهد. با این وجود، گزارش تحولات مسکن با وجود رشد ۲/ ۶ درصدی تعداد معاملات در ۳ ماه اول سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، افزایش تنها یک درصدی تعداد معاملات را در سه ماه اول سال جاری نسبت به سال ۹۵ نشان می‌دهد. امری که به تدریجی شدن افزایش تقاضای مسکن اشاره دارد. بنابراین روند رشد شتاب قیمت «تسه»ها در اولین ماه تابستان نیز با شتاب کمتری نسبت به تیر سال گذشته رشد داشته است.

بازار نفت

حبس بازه‌ای نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 46 دلار معامله شد. همچنان شاهد حبس بازه‌ای قیمت نفت در سطح 46 دلار هستیم. با وجود خوش‌بینی به رشد تقاضا، با سیگنال‌های افزایش تقاضای چین، اما افزایش تولیدات لیبی به 1/ 1 میلیون بشکه در روز با اعلام منابع آگاه، در کنار رشد تولیدات نیجریه و تداوم رشد تولیدات شیل فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. روز دوشنبه نیز اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) رشد تولیدات شیل در آگوست برای هشتمین ماه متوالی و رسیدن سطح تولیدات تولیدکنندگان اصلی شیل به 58/ 5 میلیون بشکه در روز را پیش‌بینی کرد. سیتی‌گروپ با رشد تولیدات لیبی، نیجریه و شیل، میانگین قیمت WTI را برای نیمه دوم سال با 7 دلار کاهش، 52 دلار پیش‌بینی کرد. نظرسنجی بلومبرگ نیز کاهش 6/ 3 میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا را در هفته اخیر پیش‌بینی کرد.