اسپوتنیک: جمهوری خودخوانده موسوم به جمهوری خلق دونتسک که از سوی شورشیان جدایی‌طلب شرق اوکراین ایجاد شده از تشکیل یک کشور جدید به نام «مالوروسیا» خبر داد که طبق گفته رهبران این جمهوری یک کشور جانشین برای اوکراین خواهد بود. الکساندر زاخارچنکو، رهبر جمهوری خلق دونتسک روز سه‌شنبه از پیشنهاد یک دوران اتحاد سه ساله با هدف تشکیل کشور جدیدی به نام مالوروسیا (روسیه‌ کوچک) به‌عنوان راهی برای حل جنگ داخلی سه ساله اوکراین خبر داد.

زاخارچنکو به خبرنگاران گفت: ما پیشنهاد تشکیل کشور مالوروسیا را دادیم. مالوروسیا یک کشور نوپای مستقل است و برای آن یک فرآیند احتمالی سه ساله در نظر گرفته شده است. او گفت: مذاکرات در داخل جمهوری خلق دونتسک به این نتیجه رسید که اوکراین یک کشور شکست‌خورده است. او از جامعه بین‌المللی خواست تا از طرح پیشنهادی او حمایت کند. زاخارچنکو گفت: ساکنان مناطق باید از ما حمایت کنند. این راه‌حل زمانی امکان‌پذیر است که جامعه بین‌المللی از این ایده حمایت کنند.

کشور مالوروسیا به‌عنوان یک کشور فدرالی مستقل با پایتختی دونتسک معرفی شده است. قرار است قانون اساسی این کشور جدید بعد از یک همه‌پرسی تصویب شود. زاخارچنکو ادامه داد: قانون اساسی مالوروسیا حاکی از پذیرش وضعیت عدم تعهد و سیاست بازیابی روابط با روسیه خواهد بود. در پی اعلام استقلال از سوی رهبر جمهوری خودخوانده خلق دونتسک و تشکیل کشور جدید به اصطلاح مالوروسیا، پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین وعده داد که حاکمیت کشورش در مناطق شرقی را بازیابی خواهد کرد. سخنگوی پوروشنکو به نقل از وی در توئیتر نوشت: پروژه «نووروسیا» دیگر به خاک سپرده شده است. اوکراین حاکمیتش را در مناطق دونباس (دونتسک و لوهانسک) و کریمه بازیابی خواهد کرد.