خبرگزاری فارس: معاون وزیر نیرو با بیان اینکه دولت با پیشنهاد وزارت نیرو درباره صادرات برق از سوی بخش‌خصوصی موافقت نکرد، گفت: ۱۴ هزار مگاوات موافقتنامه و قرارداد احداث نیروگاه از طرف بخش‌خصوصی ابطال شد.

هوشنگ فلاحتیان در این خصوص اظهار کرد: متولی صادرات برق وزارت نیرو است؛ وزارت نیرو پیشنهادی به دولت ارائه کرده است که صادرات برق از سوی بخش‌خصوصی انجام شود، اما با این پیشنهاد به دلایلی موافقت نشده است. وی افزود: پیشنهاد شد اگر بخش‌خصوصی صادرات برق انجام داد، نرخ سوخت نیروگاه را شورای عالی انرژی مشخص کند. این پیشنهاد وزارت نیرو این‌گونه بود که نرخ سوخت نیروگاه‌ها براساس نرخ خوراک پتروشیمی به نیروگاه‌هایی که می‌خواهند صادرات برق انجام دهند تعیین شود اما مورد قبول واقع نشد. فلاحتیان ادامه داد: این موضوع در دولت و وزارت نفت مطرح شد که وزارت نفت اعلام کرد صادرات برق به این شکل با صادرات گاز در تعارض است، بنابراین صادرات برق از سوی بخش خصوصی همچنان در حال پیگیری است. معاون وزیر نیرو اضافه کرد: برخی از این شرکت‌های خصوصی به دلیل اینکه توان مالی نداشته‌اند، با شرکت مپنا جوینت شده و می‌خواستند که نیروگاه احداث کنند، بنابراین باید گفته شود که به خاطر نبود سرمایه یا به خاطر مشکل وثیقه بانکی یا نداشتن شرایط لازم برای دریافت وام از صندوق توسعه ملی، احداث نیروگاه‌ها از زمان مشخص شده عبور کرده و ما ناچار به ابطال قراردادها شدیم.

فلاحتیان درخصوص بدهی دولت به وزارت نیرو گفت: دولت قادر نیست مابه‌التفاوت قیمت فروش برق و هزینه تبدیل انرژی را پرداخت کند، در حالی که در قانون با شفافیت به آن اشاره شده است. وی افزود: وزارت نیرو ۳۰ هزار میلیارد تومان با احتساب مابه‌التفاوت سال‌های ۸۸ و ۹۵ از دولت طلبکار است.