دنیای اقتصاد: در شرایطی که روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عراق گسترده بوده و مقامات دو کشور از توسعه بیش از پیش روابط در فضای پساداعش خبر می‌دهند، پایگاه المانیتور از اختلاف نظر تهران و بغداد در دوره نخست‌وزیری حیدرالعبادی خبر داده است. العبادی یکی از اعضای حزب الدعوه اسلامی است که رابطه نزدیکی با ایران دارد، اما المانیتور گزارش داده که او از زمانی که نخست‌وزیر شده، لحنش با اعضای حزب و دوستان ایرانی‌اش فاصله گرفته است. المانیتور مدعی شده ایران بر این باور است که العبادی در حال خنثی‌سازی نفوذ ایران در میان احزاب عراق است.

به گزارش «انتخاب»؛ پایگاه خبری المانیتور در گزارشی تحلیلی به روابط تهران و بغداد در دوره حیدرالعبادی پرداخته و نوشته است: «کانال‌های عراق ویدئویی از یک رژه منتشر کردند که نیروهای حشد الشعبی در آن یونیفورم‌‌هایی مشابه سایر افراد در رژه نپوشیده بودند. همین مساله در شبکه‌های اجتماعی بازتابی گسترده داشت. رقبای العبادی که با ایران همکاری نزدیکی دارند، می‌خواستند تعمدا او را شرمنده کنند و به او پیامی بفرستند و آن اینکه آنها در کنترل او نیستند.»

المانیتور با اشاره به اینکه این یک سوال در اذهان ایجاد می‌کند: ایران و العبادی به مشکل خورده‌اند؟ نوشت: «رابطه العبادی با ایران به نظر خوب نیست. تهران بر این باور است که العبادی بر سر راه پروژه‌های ایران قرار گرفته است.» پیش‌تر علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دوم ژوئیه (۱۱ تیر) گفته بود، اگر ایران نبود تروریست‌ها بر دمشق و بغداد حکمفرمایی می‌کردند. المانیتور در بخش دیگری از این گزارش مدعی شده که ایران در ۲۰ ژوئن (۳۰خرداد) به العبادی در مورد اقداماتی که واحد‌های بسیج مردمی (الحشد الشعبی) را تضعیف می‌کند، هشدار داده است. با توجه به تمایل العبادی برای انحلال واحدهای بسیج مردمی، این پیام ایران یک بیانیه ساده به نظر نمی‌رسید. المانیتور با این مقدمات چنین نتیجه می‌گیرد که اظهارات مسوولان ایران فصل جدیدی را در مورد سیاست تهران در قبال عراق باز کرده است، به این معنا که استراتژی کنترل شیعیان عراق دیگر کافی به نظر نمی‌رسد، بلکه ایران می‌خواهد نفوذ ژئوپلیتیک و سیاسی خود را در مناطق سنی‌نشین نیز با باز پس‌گیری این نواحی از کنترل داعش افزایش دهد. در همین خصوص سردبیر روزنامه «الصباح» به المانیتور گفته ایران امنیت عراق را امنیت خودش می‌داند. حمایت ایران از گروه‌های سیاسی شیعه برای مقابله با هر نوع اقدامی است که حضور این جریان‌ها در سیستم دولت عراق را تضعیف می‌کند. او مدعی است: با توجه به استراتژی ایران در عراق، العبادی مانعی بر سر راه پروژه ایران است.

از سوی دیگر و بنابر ادعای «وال‌استریت‌ژورنال»، ایران به دنبال نفوذ در عراق و دمشق و حرکت به سوی بیروت است و از مبارزه با داعش در این کریدور سود زیادی می‌برد. الجبوری از تحلیلگران مدعی شده است که سه مسیر ایران در آینده نزدیک در عراق دنبال می‌شود: اول حفظ نفوذ به دست آمده در ۱۴ سال اخیر، دوم حفظ نفوذ در بخش‌های غربی و سوم نگاه به شیعیان لیبرال در نقشه سیاسی عراق.

الجبوری گفته ایران از هر نوع اقدامی که به اخراج بسیج مردمی منجر شود، جلوگیری می‌کند. در عوض العبادی می‌خواهد این نیروها را از ورود به جنگ سوریه منع کند. همین مساله دلیل اختلافات با ایران است. ایران از اینکه عراق به کشورهای عربی منطقه نزدیک شود، راضی نیست. اشاره الجبوری به تلاش‌های عربستان برای راضی کردن عراق برای پیوستن به ائتلاف سنی مبارزه با تروریسم است. الجبوری همچنین مدعی شده است، ایران از دور دوم انتخابات العبادی حمایت نخواهد کرد. ایران ترجیح می‌دهد مالکی به قدرت برگردد. این احتمالا بر نتیجه انتخابات آینده تاثیر خواهد داشت. این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که نوری المالکی روز یکشنبه گفته بود که عراق نه در صف ایران است و نه در صف کشورهای عربی، بلکه می‌خواهد همسایه خوبی برای همسایگانش باشد. همین موضوع را باید در چارچوب رفت و آمدهای اخیر میان ایران و عراق درک کرد که مبتنی بر توسعه روابط است. پس از سفر ماه گذشته حیدرالعبادی به تهران، مقاماتی از دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر سفر کرده‌اند که تازه‌ترین آن سفر حسین جابری‌انصاری معاون عربی-آفریقای وزارت خارجه ایران است که در آن ضمن دیدار با مقامات ارشد عراقی، کمیسیون مشترک برای توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور را در دستور کار قرار داده است.