دنیای اقتصاد: پروژه‌ «میلاد ۲» که برنامه ساخت آن در مدیریت شهری نهایی شده قرار است در قالب سه نوع بنای ساختمانی شامل مرکز خرید، یک مرکز تجارت جهانی و یک هتل در مجاورت برج میلاد احداث شود. جزئیات این نقشه نشان می‌دهد ارزش این پروژه براساس قیمت‌گذاری و توافقات اولیه که در سال ۹۰ بین مدیریت شهری و یک شرکت سازنده انجام شده در حدود ۹۵۰ میلیارد تومان است. در این قرارداد کمتر از نیمی از هزینه‌های پروژه بر عهده مدیریت شهری است و باقی هزینه‌ها از سوی شرکت سازنده قرار است تامین شود.

بررسی مشخصات قرارداد سال ۹۰ این پروژه نشان می‌دهد: برای ساخت این پروژه زمینی در ضلع جنوب شرقی تقاطع بزرگراه همت و شیخ‌فضل‌الله نوری در نظر گرفته شده است. نقشه‌ای که برای ساخت روی این زمین طراحی شده بالغ بر ۳۵۳ هزار مترمربع شامل یک مرکز خرید با بیش از ۳۸۰ واحد تجاری در ۵ طبقه و یک مرکز تجارت جهانی با ۲۲ طبقه و دارای ۳۴۰ واحد و همچنین یک هتل در ۱۸ طبقه و ۵۰۰ اتاق است. به گزارش «دنیای اقتصاد» اجرای این نقشه در ۶ سال اخیر چندین بار به دلایل مختلف از جمله عدم پذیرش طرح ارائه شده برای ساخت آن از سوی شورای شهر یا خدشه‌دار شدن نمای بصری برج میلاد به تاخیر افتاد و نهایتا با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مبنی بر الزام مدیریت شهری برای ارائه طرح ویژه ساخت فاز دوم برج میلاد متوقف شد.

با این حال هفته گذشته محمدحقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در تذکری از شروع عملیات اجرایی فاز دو در قالب قراردادی جدید خبر داد. این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر خلف وعده شهرداری مبنی بر خودداری از انعقاد قراردادهای جدید در ماه‌های پایانی این دوره مدیریت شهری خواستار توقف این عملیات شد. بررسی‌ها نشان داده‌است با توجه به ادامه‌دار شدن دلایل تاخیر اجرای فاز دو برج میلاد، سازنده این پروژه مسیر دشواری را برای تامین نظر شورای عالی شهرسازی و معماری در پیش دارد.

از دیدگاه کارشناسان شورای عالی شهرسازی و معماری از آنجا که زمین این پروژه در ادامه رودخانه کن واقع شده بنابراین طرح اجرایی آن به لحاظ زیست‌محیطی باید تعیین تکلیف شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه برج میلاد بین چهار بزرگراه درون شهری واقع شده باید از نظر ترافیکی نیز توجه ویژه‌ای به این طرح شود. ضمن آنکه طبق بررسی‌های انجام شده در طرح اولیه این پروژه نمای بصری برج میلاد خدشه‌دار خواهد شد. از این رو به نظر می‌رسد شرکت سازنده با دشواری‌هایی در مسیر ساخت روبه رو خواهد بود. ضمن آنکه مطابق آخرین اخبار تاکنون مدیریت شهری اقدام به تدوین و ارسال طرح ویژه برای ساخت فاز دو میلاد به شورای عالی شهرسازی نکرده‌است. از این رو با توجه به آنکه قرارداد فاز دو برج میلاد مربوط به سال ۹۰ است شروع عملیات اجرایی نیازمند بررسی مجدد است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که به دنبال تذکر ارائه شده از سوی رئیس کمیته محیط زیست شورا تغییر شرایط قرارداد میان مدیریت شهری وشرکت سازنده فعلا متوقف شده است.