دکتر محیا کربلایی

تحلیلگر اقتصادی و کسب‏وکار

mk@mahya.pro 

در این مجموعه مطالب به توضیح نکاتی می‌پردازیم که شرکت‌های بورسی را در جلب سرمایه‌گذاران باوفا و ماندگار یاری می‌دهند. این هدف به غیر از عملکرد شرکت، بدون ایجاد کانال ارتباطی مناسب میان آن و سرمایه‌گذاران و سهامدارانش میسر نخواهد بود.یکی از کم‌هزینه‌ترین روش‌ها برای ایجاد چنین کانالی اینترنت است؛ هرچند که بهره‌گیری از آن به مهارت‌های خاص خود نیازمند است تا بتواند ارتباطی قوی با مخاطب برقرار سازد. در مطلب قبل به معرفی سایت مخصوص «سرمایه‌گذاران» پرداختیم که در میان تمامی شرکت‌های بورسی در کشورهای پیشرفته به مساله‌ای جاافتاده بدل شده است.

در این راستا به معرفی نکاتی پرداختیم که اشاره به آنها در چنین وب‌سایتی ضروری به‌نظر می‌رسد و تمامی شرکت‌های بزرگ این موارد را در سایت مربوط به سهامداران خود ارائه کرده‌اند. چنانچه اشاره کردیم معرفی دقیق اعضای هیات‌مدیره یکی از مهم‌ترین بخش‌های وب‌سایت مربوط به سهامداران را تشکیل می‌دهد. تا زمانی‌که سرمایه‌گذاران شناخت درستی از اعضای هیات‌مدیره و به‌خصوص مدیرعامل که مسوولیت تعیین استراتژی و تصمیم‌گیری‌های شرکت را برعهده دارد، نداشته باشند، چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که به سرمایه‌گذاری در شرکت اقدام کنند؟ تصور کنید فردی در خیابان یا فروشگاهی از راه برسد و بگوید موسسه یا فردی را می‌شناسد که می‌تواند در مقابل سرمایه‌تان، سود قابل‌توجهی به شما بدهد. آیا حاضرید بدون کمترین شناختی سرمایه خود، حتی مبلغی ناچیز را در اختیار وی قرار دهید؟ پس چگونه است که مدیران شرکت‌های بورسی ما انتظار دارند، مردم سرمایه خود را به بورس منتقل کنند، درحالی که اعضای هیات‌مدیره را به‌طور کامل معرفی نمی‌کنند؟ از سوی دیگر، این موارد لازم است به استانداردهایی بدل شوند که از سوی بورس‌ها و سازمان بورس به‌عنوان مقام ناظر، تمامی شرکت‌ها را ملزم به ارائه چنین اطلاعاتی می‌کنند. چرا وقتی به دنبال نام اعضای هیات‌مدیره می‌گردید، لازم است به غیر از سایت خود شرکت به بسیاری از سایت‌های اطلاعاتی دیگر مراجعه کنید تا دقیقا متوجه شوید چه کسانی سکان شرکت را در دست دارند؟ در عین حال این مساله به هیچ عنوان، مساله‌ای نیست که بگوییم در کشور ما قابل اجرا و اعمال نیست. سهامداران برای انتقال سرمایه خود باید اعضای هیات‌مدیره را بشناسند. شرکت‌های بورسی برتر دنیا، به معرفی کامل اعضای هیات‌مدیره خود می‌پردازند. برای مثال، شرکت نایک مدیرعامل خود را به این ترتیب معرفی می‌کند:

مارک جی پارکر، مدیرعامل نایک

آقای پارکر، ۶۱ ساله، دبیرکل هیات‌مدیران نایک است. وی از سال ۲۰۰۶ در سمت مدیرعاملی این شرکت مشغول به فعالیت است. وی که در سال ۱۹۷۹ به استخدام شرکت نایک درآمد با مسوولیت‌های اولیه در بخش تحقیقات و طراحی و توسعه محصولات و نیز بازاریابی و مدیریت برند کار خود را شروع کرد. در سال ۱۹۸۷ آقای پارکر به‌عنوان معاون مدیرعامل بخش توسعه محصولات انتخاب شد. در سال ۱۹۸۹ به‌عنوان معاون شرکت و در سال ۱۹۹۳ به‌عنوان مدیر مجموعه فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۸ به‌عنوان نایب‌رئیس بخش جهانی تولید کفش و در سال ۲۰۰۱ به‌عنوان رئیس برند نایک فعالیت کرده است. دانش وی در بخش‌های مدیریت شرکتی، بازاریابی محصولات ورزشی، تحقیق، توسعه و طراحی محصولات و همچنین روش‌های مدیریتی مثال‌زدنی است. او به‌عنوان یک مدیر تاثیرگذار، هدایت مجموعه شرکت‌های نایک را برعهده دارد.با خواندن این اوصاف، سهامدار بالقوه می‌تواند تصویری مناسب از سابقه حضور مدیرعامل فعلی نایک در این شرکت به‌دست بیاورد و با تجارب وی آشنا شود. این روند معرفی برای سایر اعضای هیات‌مدیره این شرکت هم طی شده است و تمامی سیزده عضو هیات‌مدیره به همین ترتیب به سهامداران معرفی شده‌اند.طبیعی است وقتی پای رقابت به میان بیاید، رقیب اصلی نایک، یعنی آدیداس هم لازم می‌بیند به همین ترتیب اعضای هیات‌مدیره‌اش را معرفی کند. در غیر این‌صورت می‌تواند به‌سادگی از رقیب خود جا بماند. آدیداس روش دیگری برای معرفی اعضای هیات‌مدیره خود انتخاب کرده است:

کاسپر رورستد، مدیرعامل گروه آدیداس

وی ابتدا با مشخصاتی نظیر سال تولد (۱۹۶۲ در آرهوس دانمارک)، ملیت دانمارکی و مدارک تحصیلی (تجارت از مدرسه بین‌المللی کسب و کار کپنهاگ و «مدیریت اجرایی» از مدرسه کسب و کار هاروارد) معرفی شده است. سپس سابقه تمامی فعالیت‌های کاری او لیست شده است.تا قبل از سال ۱۹۹۵ وی در شرکت‌هایی نظیر اوراکل در سمت‌های مختلف مدیریت بازار و فروش مشغول بوده است. از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۲ در شرکت کامپک در سمت‌های مدیریتی مختلف از جمله رئیس بخش سازماندهی کسب‌وکار گروه کامپک و سپس معاون مدیرعامل این شرکت مشغول بوده است. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ در شرکت اچ‌پی معاون مدیرعامل و مدیرکل در منطقه اروپا، خاورمیانه و آفریقا بوده است. از سال ۲۰۰۷ به شرکت هنکل، تولیدکننده مواد شوینده پیوسته است. به مدت یک‌سال و سه ماه در شرکت هنکل، معاون دبیرکل و رئیس هیات‌مدیره بوده و پس از آن به مدت ۸ سال به‌عنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت کرده است. از سال ۲۰۱۶ به آدیداس می‌پیوندد و ابتدا به‌عنوان عضو موظف هیات‌مدیره و سپس مدیرعامل این شرکت مشغول می‌شود.

به غیر از همه این جزئیات، رزومه کامل آقای رورستد برای دانلود به‌صورت پی‌دی‌اف زیر عکس او قرار دارد. قراردادن عکسی جدید از مدیران و اعضای هیات‌مدیره یکی از ملزومات معرفی آنهاست. با دیدن چهره افراد مخاطبان می‌توانند با آنها ارتباط برقرار کنند. در عین حال، قرار دادن عکسی که وضوح پایین دارد یا برای این منظور گرفته نشده است، می‌تواند نشانه‌ از سر باز کردن معرفی باشد. از آن بدتر زمانی است که مدیران عکسی بسیار قدیمی از خود روی سایت قرار می‌دهند که مربوط به بیست یا سی سال قبل است!اینها موارد و ریزه‌کاری‌هایی هستند که هر شرکت بورسی و پیشرویی که به دنبال جذب سرمایه‌گذاری است، باید رعایت کند. تمامی اطلاعاتی که در بالا ذکر کردیم، لازم است حداقل به زبان انگلیسی ترجمه درست و دقیقی داشته باشند و بر روی سایت شرکت و سهامداران قرار داده شوند. یک‌بار دیگر یادآوری می‌کنیم که تا سرمایه‌گذاران شناختی از مدیران نداشته باشند، رغبتی به سرمایه‌گذاری نشان نخواهند داد.