دنیای اقتصاد: با وجود برتری مجموعه تفریحی دریاچه چیتگر نسبت به دیگر فضاهای تفرجگاهی تهران برای کمپینگ و تفریح جمعی خانوادگی، برخی نارسایی‌ها در این مجموعه مداخله شهرداری منطقه ۲۲ برای رفع نقاط ضعف این مجموعه را ضروری کرده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، دریاچه چیتگر به واسطه برخورداری از عرصه مسطح پیاده‌راه و چمن واجد یک امتیاز نسبت به دیگر تفرجگاه‌های سبز تهران نظیر رود - دره‌های دارآباد، درکه و دربند یا بوستان‌های جنگلی است و از این بابت فضای مناسبی برای کمپینگ خانواده‌ها در طبیعت محسوب می‌شود؛ چراکه علاوه بر وجود آلاچیق‌ برای استقرار کمپ، اراضی مسطح و وسیعی هم مناسب بازی کودکان دارد. به همین خاطر بسیاری از خانواده‌ها این مکان را برای گذراندن اوقات فراغت آخر هفته انتخاب می‌کنند. اما وجود دو مشکل در این فضا سبب شده هنوز هم محوطه دریاچه چیتگر تا تبدیل شدن به یک فضای ایده‌آل و تمام عیار برای استفاده خانواده‌ها فاصله داشته باشد. مشکل نخست این است که برخی فضاهای تفریحی و گردشگری محوطه دریاچه چیتگر هنوز کامل نشده و آماده بهره‌برداری نیست. مشکل دوم این است که حتی در فضاهای بهره‌برداری شده هم اشکالات و نارسایی‌هایی وجود دارد. یکی از این نارسایی‌ها فقدان روشنایی در فضای آلاچیق‌ها است که موجب می‌شود خانواده‌ها از ماندن طولانی مدت تا ساعات غروب و شب در این فضا منصرف شوند. از طرفی جانمایی نورافکن‌ها و روشنایی‌های پیش‌بینی شده برای محوطه عمومی هم به شکلی تنظیم نشده تا در صورت تاریک شدن هوا، آلاچیق‌ها را روشن کند و در نتیجه کسانی که در این آلاچیق‌ها مستقر شده‌اند، دید کافی ندارند. این اشکال موجب اختلال در گذراندن اوقات فراغت خانواده‌هایی است که به امید استراحت و وقت گذرانی برای ساعات طولانی به محدوده دریاچه چیتگر سفر می‌کنند. از طرفی مسافتی که باید برای رسیدن به دریاچه چیتگر طی شود نیز با توجه به قرارگیری در غربی‌ترین نقطه تهران، بسیار زیاد است. بنابراین کسانی که این مسافت طولانی را با وجود ترافیک بزرگراه‌های حکیم و همت طی می‌کنند، اغلب قصد دارند کل روز را تا ساعات نزدیک نیمه شب در فضای تفرجی دریاچه به سر ببرند و دیگر امکان پشیمانی و انصراف از تصمیم خود را ندارند.

بررسی «دنیای اقتصاد»‌ حاکی است علت نیمه‌تمام ماندن یا تاخیر در اجرا و تکمیل بخش‌هایی از پروژه دریاچه چیتگر، یک تصمیم جدید در مدیریت شهری است. بر اساس گزارش عملکرد شهرداری تهران در سال ۹۵، احداث پیاده‌راه اطراف دریاچه در زمره پروژه‌هایی است که از نظر شورا با تاخیر در ایجاد و تکمیل توام بوده است. علت این تاخیر در گزارش مذکور این طور قید شده که شرکت جدیدی درخصوص دریاچه چیتگر در حال تاسیس است و بنابراین عملیات عمرانی برخی پروژه‌ها از جمله این مورد، متوقف شده است.