دنیای اقتصاد: سازنده برج میلاد به ابهامات یک خبر ناقص مبنی بر احتمال سقوط یا کج شدن «برج میلاد از ناحیه گود ۴۰ متری میلاد ۲» که روز گذشته بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشت پاسخ داد. روز گذشته خبری به نقل از محمدمهدی تندگویان سخنگوی کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درخصوص احتمال کج شدن یا سقوط برج میلاد منتشر شد. او در این خبر با اشاره به تمام شدن عمر مفید نیلینگ‌ها (عملیات مقاوم‌سازی دیواره گودهای ساختمانی که با تزریق بتن صورت می‌گیرد) عنوان کرده بود: از آنجا که این گود در کنار برج میلاد قرار دارد در صورت ایجاد شکاف در گود، بار برج میلاد روی گود سنگینی می‌کند و در نتیجه برج میلاد به درون گود ۴۰ متری که از سال ۹۲ ایجاد شده و نیمه‌کاره رها شده سقوط می‌کند.

اما محمدمهدی تندگویان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر اینکه در مورد رابطه گود و برج میلاد به صراحت اعلام نکرده است که این گود به زودی باعث کج شدن برج میلاد خواهد شد، گفت: ممکن است وجود این گود در زمان یک حادثه غیرمترقبه به شکل رانش، زلزله و... اثر تخریبی وارد شده به برج را به شکل تصاعدی افزایش دهد و منجر به حادثه ساختمانی برای برج شود. در عین حال یک کارشناس مهندسی ساختمان و سازنده برج میلاد ابهامات رابطه بین گود فاز ۲ و برج میلاد را تشریح کردند. حامد خانجانی، کارشناس ارشد مدیریت ساخت با بیان اینکه به دلیل وجود تجربه‌هایی در شیلی و پاراگوئه، سقوط یا کج شدن برج بلندی همچون برج میلاد دور از ذهن نیست، به «دنیای اقتصاد» گفت: این فرضیه که گود رها شده میلاد ۲ می‌تواند برج میلاد را تهدید کند یا خیر، نیاز به بررسی کارشناسی دارد، ضمن آنکه بدیهی است که شرکت بهره‌بردار و نگهداری برج میلاد به‌صورت دوره‌ای استحکام و میزان مقاومت سازه برج میلاد را در برابر انواع تهدیدها مورد‌پایش قرار می‌دهند.

او ادامه داد: بنابراین نمی‌توان به راحتی فرضیه سقوط یا حتی کج شدن برج میلاد را به دلیل وجود گود نیمه‌کاره در جنب آن مطرح کرد. همچنین رضا میرصادقی، سازنده برج میلاد(مدیرعامل وقت شرکت یادمان سازه) دیروز برای توضیح این رابطه به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: محدوده ممنوعه گودبرداری ساختمانی در اطراف برج میلاد شعاع ۱۰۰ تا ۱۴۰متری تعیین شده و این در حالی است که گود ساختمانی برج میلاد ۲ در خارج از این محدوده قرار دارد، بنابراین از این منظر تهدیدی متوجه سازه برج میلاد نخواهد بود. او با اشاره به فاصله کف ورودی برج میلاد نسبت به بزرگراه همت که حدود ۶۰ متر اختلاف ارتفاع دارد، اضافه کرد: تنها نگرانی احتمالی برای پارکینگ مرکز همایش‌های برج میلاد است.

میرصادقی در عین حال تاکید کرد: برای وضعیت برج میلاد یک پیش‌بینی نگران‌کننده وجود دارد که نیمه‌کاره ماندن گودی با این عمق بیش از دو سال خطرناک است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با وجود توضیحات کارشناسان و عوامل سازنده برج میلاد در مورد وضعیت کنونی این برج برخی کارشناسان شهری دیروز به دنبال انتشار این خبر اعلام کردند خبری که به شکل ناقص در مورد احتمال کج شدن یا سقوط برج میلاد در شبکه‌های مجازی بازنشر شده است؛ می‌تواند منجر به سوءاستفاده شود. به این معنا که برج میلاد ۲ که قرار است در محل گود ساختمانی ایجاد شود با مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری فعلا متوقف است، اما در این میان جریان‌سازی به پشتوانه این خبر می‌تواند مجوزی محسوب شود تا تصمیم برای ساخت این پروژه بدون هماهنگی با مراجع نظارتی (شهرداری، شورای شهر و شورای عالی شهرسازی و معماری کشور) گرفته شود.