دنیای اقتصاد: معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران روز گذشته با حضور در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت روایتی متفاوت از مجموع دیون و بدهی‌های شهرداری ارائه کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود آنکه هفته گذشته کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در یک گزارش رسمی بدهی مدیریت شهری به بانک‌ها و موسسات اعتباری و دیون پیمانکاران را معادل ۲۰هزار و ۴۹۵ میلیارد تومان و از سوی دیگر نقدینگی موردنیاز برای اتمام پروژه‌های نیمه‌کاره شهر را معادل ۱۹ هزار و ۲۸۶ میلیارد تومان اعلام کرد، قدرت گودرزی روز گذشته در یک گزارش متفاوت، رقم دیون شهرداری به سازمان‌ها و شرکت‌ها را معادل ۸هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان و اصل بدهی شهرداری به بانک و موسسات بدون احتساب سود و جرایم را بابت تسهیلات معادل ۶هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان اعلام کرد.

به این ترتیب طبق گزارش ارائه شده از سوی معاون شهردار تهران، شهرداری تهران در پایان دوره ۱۲ ساله مدیریتی خود مجموعا رقمی معادل ۱۵ هزار و ۵۱۱ میلیارد تومان بدهی دارد. او در بخش دیگری از گزارش خود به مطالبات شهرداری اشاره کرد و افزود: مطالبات شهرداری از دولت نیز در کنار بدهی‌ها وجود دارد که در مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان آن تایید شده است. اما آنچه مهم است این است که ۱۵ هزار و ۱۳۸ میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری در ۱۰ آیتم از سوی سه سازمان حسابرسی تایید شده است. علاوه بر این یک میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ارزی شهرداری طلبکار است که در مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان می‌شود.

او ادامه داد: اولا بدهی داشتن نقطه قوت است، ما تعهد ایجاد می‌کنیم برای افزایش سرمایه شهر. بر همین اساس تا امروز دیون مناطق ۲۲ گانه ۶ هزار و ۳۵۱ میلیارد تومان بوده که در این رقم پیمانکاران، املاک، بیمه و مالیات هم دیده شده است. همچنین دیون سازمان‌ها و شرکت‌ها ۲ هزار و ۱۶۸ میلیارد تومان است. از همین رو اعلام می‌کنم درمجموع دیون شهرداری تهران ۸ هزار و ۵۱۹ میلیارد تومان است. معاون مالی شهرداری تهران با اشاره به اینکه بارها شنیده شده که منتقدان مدیریت شهری تهران را شهر سوخته می‌نامند و می‌گویند که قرار است شهر سوخته تحویل بگیرند، گفت: ارزش تقریبی املاکی که در این ۱۲ سال تملک کردیم ۲۲ هزار و ۸۴۵ میلیارد تومان بوده است. ارزش تقریبی تهاتر املاک نیز ۱۱ هزار و ۹۲ میلیارد تومان بوده است. یعنی دارایی‌های شهرداری تهران در این مدت بیش از دو برابر افزایش یافته است.

پس از ارائه این گزارش برخی اعضای شورای شهر تهران در انتقاد به تناقض‌های آماری گزارش کمیسیون برنامه و بودجه با این گزارش، از معاون شهردار تهران درخصوص چگونگی کاهش چند هزار میلیاردی بدهی شهرداری تهران طی یک هفته گذشته سوال کردند. گودرزی در پاسخ به این اعضا عنوان کرد: بخشی از این بدهی در قالب واگذاری به بانک شهر تسویه شده‌است. به این صورت که سه ملک به بانک شهر با حضور رئیس شورای شهر تهران تحویل داده شد که معادل ۳ هزار میلیارد تومان است. این سه ملک که در کنار اتوبان چمران، دردشت و مهرویلا است را واگذار کرده‌ایم که در مجموع ۳هزار و ۱۰ میلیارد تومان ارزش این سه ملک است. ۶۰ درصد شهروند و شهرآفتاب نیز مطابق مصوبه شورای شهر واگذار شده که هم‌اکنون در حال کارشناسی است.