گروه بنگاه‌ها: خصوصی‌سازی یکی از راه‌های نجات اقتصاد کشور است و علت اصلی نابودی برخی برندهای ایرانی واگذاری آنها از بخش خصوصی به دولتی بود، اما این تمام ماجرا نیست؛ چرا که محصولاتی مانند فرش یا زعفران که در بخش خصوصی بودند هم دچار تحول نشده‌اند.

ناصرپاشاپور نیکو مدیرعامل گروه دی ان‌ای یونیون (dnaunion) فعال در زمینه‌های مشاوره سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در نشست خبری فرصت‌ها و تهدیدهای خصوصی‌سازی واقعی افزود: خصوصی‌سازی در حال حاضر یکی از داغ‌ترین موضوعات اقتصادی کشور است. مبحثی که در آن همه اقتصاددانان عنوان می‌کنند، دولت نباید فقط به نفت تکیه کند و باید بازار وارد فضای رقابتی شده و درآمد غیرنفتی تولید کند؛ درآمدی که منجر به شغل‌آفرینی نه کارآفرینی می‌شود.

این دارنده نشان عالی کارآفرینی و متخصص در حوزه‌های کسب و کار ادامه داد: خصوصی‌سازی تنها راه نجات از اقتصاد نفتی نیست. خصوصی‌سازی زمانی خوب است که در کشور نیز بستر اجرایی‌شدن باشد. مثلا اقتصاد با ثبات باشد و ایجاد ثبات در چنین شرایطی در دست دولت است. پس مهم‌ترین سوال در حال حاضر این نیست که چرا خصوصی‌سازی اجرا نمی‌شود، سوال این است که چرا شرکت‌های خصوصی رشد نمی‌کنند.

وی ادامه داد: این موضوعات در حالی مطرح می‌شود که کشورما با بازار پرهیاهویی مواجه است که همه برندها به آن چشم‌دوخته و از آن سهم می‌خواهند. بنابراین برندها برای کسب سهم بیشتر از بازار با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما نکته مهم این است که برندگان رقابت کسانی هستند که می‌توانند در تولید محصول و برندشان ارزش آفرینی کنند. پاشاپور افزود: برندها برای ارزش‌آفرینی باید درک دقیقی از مصرف‌کننده و بازار داشته باشند و همین‌طور باید پاسخ‌های خلاقانه و نوآورانه به مشتریان بدهند. در راستای این موضوعات، پیاده‌سازی مارکتینگ صحیح نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.

مدیرعامل دی ان‌ای یونیون در ادامه افزود: در کشور همیشه بر خودکفایی تاکید می‌شود، اما خودکفایی یک چیدمان تدافعی است. این درحالی است که دولت به جای چیدمان تدافعی، باید تهاجمی عمل کند. باید مانند شرکت‌های مطرح دنیا، بتوانیم محصولاتمان را صادر کنیم. برندهای بزرگی مانند سامسونگ و ال جی فقط برندهای داخلی ما را ضعیف نکرده‌اند آنها در مقابل برندهایی مانند سونی نیز ایستاده‌اند. وی تصریح کرد: در نتیجه باید خصوصی‌سازی را از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد. در مجموع برای اجرای خصوصی‌سازی واقعی موضوعات مختلفی تاثیرگذار است.