دنیای اقتصاد: نشست «بررسی بازار کشاورزی و صنایع غذایی قطر» در حالی برگزار شد که مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی سازمان توسعه تجارت، از علاقه‌مندی قطری‌ها برای خرید محصولات ایرانی و انجام مذاکرات و توافقاتی برای افزایش ارتباطات تجاری میان دو کشور خبر داده است. پس از تحریم قطر ازسوی عربستان و برخی از کشورهای عربی، بازرگانان و تجار ایرانی اقدام به صادرات مواد غذایی و کشاورزی به قطر کردند. با توجه به اینکه صادرات کالا از ایران به قطر از دو مسیر دریایی و هوایی قابل انجام است اما برخی موانع و مشکلات موجود در زمینه حمل‌ونقل، صدور ویزا و روابط بانکی می‌تواند مانع از افزایش صادرات کالا به قطر و از دست دادن این بازار رقابتی شود.

در این نشست، مدیرکل هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی با بیان اینکه این جلسه با توجه به علاقه‌مندی خوب قطری‌ها برای خرید محصولات ایرانی انجام پذیرفته است، گفت: مذاکرات و توافقات خوبی در این خصوص با مقامات عالی‌رتبه قطر انجام شده است. محمود بازاری با بیان اینکه این جلسه راهی برای افزایش ارتباطات تجاری بین ایران و قطر است، افزود: در راستای تسهیل ارتباطات تجاری بخش کشاورزی، صنایع غذایی و صادرات انواع محصولات به قطر برگزاری این جلسه بسیار حائز اهمیت بوده و در آن به مسائلی چون راه‌های برقراری ارتباط اقتصادی، توسعه تجاری، توافقات رئیس کل سازمان بر سر موضوعات مطرح شده و تشریح شرایط سیاسی و اقتصادی قطر از سوی سفیر کشورمان در قطر اشاره شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه فعالان اقتصادی در راستای حمل‌ونقل کالا در حوزه خلیج‌فارس دارای مشکلاتی هستند، افزود: مشکلاتی برای صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به قطر وجود دارد که در این خصوص کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید ظرفیت‌های مناسبی را در جهت توسعه حمل دریایی از سوی کانتینرهای خشک و یخچالی در مسیر هرمزگان و بوشهر به سمت قطر از سوی شرکت‌های تابعه ایجاد کند تا باعث تسهیل در امر حمل‌ونقل شود. به گفته محمود بازاری، در راستای رفع مشکلات حمل‌ونقل دریایی نیز باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود تا محصولات صادرکنندگان در بنادر معطل نشده و ترخیص آن در کمترین زمان انجام پذیرد.

وی با بیان اینکه باید در زمینه کاهش و رفع مشکلات حمل‌ونقل هوایی نیز اقدامات موثری صورت گیرد یادآور شد: در این نوع شاخه از حمل‌ونقل، باید بودجه‌هایی در جهت بسته‌های حمایتی ازسوی سازمان برنامه و بودجه کشور تخصیص داده شود تا صادرکنندگان بتوانند یارانه حمل‌ونقل هوایی را از این طریق تامین کنند. به گفته وی، روابط بانکی باید مورد پیگیری جدی قرار گرفته و توافقات با شبکه بانکی قطر از سوی شبکه بانکی کشورمان انجام پذیرد. بازاری با اشاره به پیگیری موثر سفارت جمهوری اسلامی ایران در قطر و همکاری مقامات قطری درباره تسهیل صدور ویزای تجاری برای شرکت‌های ایرانی، انجام اقدامات تکمیلی را لازم دانست. وی با تاکید بر اینکه ایران خواستار حضور شرکت‌های توانمند و صادراتی در بخش صادرات به قطر است افزود: امیدواریم تجار حرفه‌ای بتوانند در بخش صادرات به یک مکانیزم رقابتی با کشورهای هدف دست یابند.