تصحیح قیمت‌ها در بازار چین

جمعه اخیر قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین آرام شد و افت قیمت‌ را تجربه کرد. پیش از آن انجمن آهن و فولاد این کشور بازار را با خبر احتمال افزایش قیمت فولاد در اواخر سال جاری بیش از حد داغ کرده بود. از طرفی بازارهای مالی نیز تنزل داشتند که بر بازار سنگ‌آهن اثر گذاشت. در بازارهای فیوچرز چین سنگ‌آهن بزرگ‌ترین‌ بازنده بود و ۷/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. بیلت هم در بازار داخلی ۱۲ دلار ارزان‌تر شد و فعالان بازار این افت قیمت‌ها را تنها تصحیح قیمتی در مقابل رونق شدید اخیر بازار می‌بینند. به ویژه از زمانی که انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد اواخر سال ممکن است تولید به شدت کاهش یابد و همین انتظار غلو‌آمیز قیمت فولاد را به شدت بالا برد. علت رشد قیمت‌های اخیر بهبود تقاضا یا کاهش عرضه نبود.برخی مسائل سیاسی نگران‌کننده نسبت به کره شمالی نیز جو بازارهای مالی را منفی کرد. در کل روز جمعه بازار سنگ‌آهن در چین فعالیت کمتری داشت.

دولت چین نگران روند صعودی قیمت فولاد شد

روز جمعه همچنین قیمت بیلت در چین پس از افزایش قیمت چشمگیر روز قبل آن ارزان‌تر شد. خبر هشدارهای دولت در مورد روند صعودی بیش از حد قیمت‌ها جو بازار را آرام‌تر کرده است. به گزارش فولاد ایران، بیلت ۱۲ دلار هر تن ارزان تر شده به ۵۶۴ دلاردر هر تن درب کارخانه رسید که ظاهرا به دلیل خبر برگزاری جلسه دولت چین با انجمن آهن و فولاد این کشور در مورد راه‌های کنترل روند صعودی قیمت فولاد بوده است. هنوز جزئیات این جلسه علنی نشده ولی این خبر بر جو بازار اثر گذاشت. البته فعالان بازار چین هنوز مطمئنند ماه‌های آینده روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت. با اینکه صحبت‌ها از تلاش دولت چین برای کنترل قیمت فولاد است برخی از کارخانه‌ها قیمت‌های ماه آینده را بالا برده‌اند. بیلت در بازار چین هفته گذشته ۲۵ دلار بالا رفت و قیمت صادراتی نیز ۴۰ دلار رشد داشته و به۵۴۰ تا ۵۵۰ دلار در هر تن فوب رسید که امیدی به پذیرش آن در بازارهای خارجی نیست. تقاضای داخلی هنوز بالا و بعید است روند بازار این هفته تغییر خاصی داشته باشد. از طرفی خبرهای زیادی در مورد احتمال کاهش تولید نیز اخیرا منتشر شده است. در هر حال شاید روند صعودی آرام تر شود.

چین صدر‌نشین بازار فولاد

این موارد در شرایطی است که انجمن فولاد اعلام کرده است که در ششمین ماه سال جاری ۲/ ۷۳ میلیون تن فولاد در چین تولید شدکه نسبت به سال قبل ۷/ ۵ درصد بیشتر بود. این در حالی است که دیگر تولیدکنندگان بزرگ فولاد در قاره آسیا کمتر از ۱۰ میلیون تن در این ماه تولید کرده بودند. ژاپن در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی ۴/ ۸ میلیون تن و کره‌جنوبی ۹/ ۵ میلیون تن فولاد تولید کردند که تولید ژاپن نسبت به سال قبل ۳/ ۴ درصد کاهش داشت در حالی‌که تولید کره‌جنوبی با افزایش ۷/ ۷ درصدی همراه بود.در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا کشور آلمان بزرگ‌ترین‌ تولیدکننده فولاد بود. این کشور در ششمین ماه سال جاری ۶/ ۳ میلیون تن فولاد تولید کرد که نسبت به سال قبل با کاهش ۷/ ۱ درصدی همراه بود. در حالی‌که ایتالیا با تولید ۱/ ۲ میلیون تن فولاد توانست رشد ۸/ ۱ درصدی تولید را تجربه کند. در خارج از اتحادیه اروپا ترکیه هم رشد ۱/ ۷ درصدی تولید را تجربه کرد و توانست ۳ میلیون تن فولاد در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ میلادی وارد بازار مصرف بکند. حجم تولید فولاد در آمریکا ۷/ ۶ میلیون تن و حجم تولید برزیل ۶/ ۲ میلیون تن بوده است.

با توجه به تمامی این موارد هم اکنون یک دوگانگی شکننده در بازارهای جهانی حکمفرماست یعنی بهای سنگ آهن در بازار آتی چین به سمت افت قیمت ها متمایل شده ولی در سایر نقاط جهان همچون کشورهای مشترک المنافع موسوم به CIS شاهد رشد نسبی قیمت ها هستیم. این موارد در نهایت ابهامی جدید را به بازارهای جهانی و منطقه ای تزریق کرده و اولین خروجی آن را می توان وقفه در دورنمای رشد قیمت های جهانی به شمار آورد که روند افزایشی فعلی را در بازارهای فیزیکی مخصوصاً در کشورهای مشترک المنافع با تردید رو به رو می‌سازد. با توجه به تمامی این موارد به شفافیت بیشتری در داده های موجود در بازار فولاد و سنگ آهن نیاز داریم تا برآوردی دقیق تر را حاصل کند. به احتمال قوی هفته پیش رو زمان مناسبی برای تحلیل اوضاع خواهد بود.