تخلیه هیجان پالایشی‌ها در بازار سهام

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق‌بهادار تهران روز گذشته تحت‌تاثیر عرضه‌های سنگین شکل‌گرفته در پایان معاملات روز شنبه و کمبود نقدینگی با افت شاخص کل همراه شد. در بازار دیروز عرضه‌های سنگین به‌ویژه در نمادهای پالایشگاهی موجب شد تا معامله‌گران احتیاط بیشتری برای حضور در سمت خرید اتخاذ کنند. دیروز شاخص کل با افت ۱۰۲واحدی معادل ۱۲/ ۰ درصد به رقم ۸۱هزار و ۶۶۲رسید. نمادهای پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، بانک انصار و پتروشیمی جم بیشترین تاثیرمنفی را در محاسبه شاخص کل داشتند. در مقابل نمادهای فولادمبارکه، کشتیرانی و داروسازی دکتر عبیدی با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. فشار پالایشی‌ها بر ریزش شاخص کل دیروز در شرایطی اتفاق افتاد که این نمادها در جریان معاملات اولین روز از هفته‌جاری در صدر جدول نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر محاسبه شاخص کل قرار داشتند.

در تحولات کلان پیرامون بازار سهام دیروز جزئیات حجم نقدینگی اعلام شد. براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، حجم نقدینگی در پایان خردادماه امسال با ۹/ ۴ درصد افزایش نسبت به اسفند ۹۵ به ۱۳۱۴ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان رسید. این رقم در مقایسه با خردادماه ۹۵ به میزان ۱/ ۲۴درصد رشد نشان می‌دهد. سهم شبه‌پول در کل نقدینگی ۱۱۵۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و سهم شبه‌پول ۱۶۴ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان است. در سه ماه اول امسال، رشد شبه‌پول ۵/ ۵ درصد و رشد پول یک درصد بوده است. در ۱۲ ماه منتهی به خرداد سال‌جاری، شبه‌پول ۶/ ۲۴ درصد و پول ۷/ ۲۰ درصد افزایش یافته است. میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۳۴ هزار و ۱۰ میلیارد تومان محاسبه شده که کاهش ۵/ ۱۳ درصدی در دوره سه ماهه ۹۶ را نشان می‌دهد.

در دیگر تحولات اقتصادی اعلام شد ۲۰ میلیارد سهم شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معادل ۴۰ درصد سهام آن به ارزش ۹ هزار و ۸۰۲‌میلیارد تومان به طرح توزیع سهام عدالت واگذار شده که ارزش روز آن تا اردیبهشت امسال ۹ هزار و ۶۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود. در بازار دیروز در گروه حمل و نقل فروش سهام سهامدار حقیقی از سوی موسسه کوثر در نماد حریل با انجام یک معامله عمده به پایان رسید. عدم دریافت اقساط فروش دلیل این عرضه‌ها بود. در گروه خودرویی شرکت بهمن پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را حسابرسی نشده و با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد ریال منتشر کرد. شرکت گروه بهمن پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را مبلغ ۱۵۲ ریال اعلام کرده است و طی سه ماه نخست سال مبلغ ۷ ریال زیان به ازای هر سهم کنار گذاشت. این شرکت در دوره مشابه سال مالی قبل مبلغ ۳ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داده بود.

در گروه تجهیزات شرکت تراکتور‌سازی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را حسابرسی نشده و با سرمایه یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال منتشر کرد. شرکت تراکتور‌سازی ایران درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را حسابرسی نشده مبلغ ۳۴۷ ریال اعلام کرده است و طی دوره سه ماهه مبلغ ۸۷ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت و به ۲۵ درصد از پیش‌بینی‌هایش رسید که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۱۷۲ درصد افزایش یافت. «تایرا»در سه ماهه نخست سال مالی ۹۵ مبلغ ۳۲ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد و ۷ درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد.

در گروه تصفیه نفت مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تا پیش از پایان سال‌جاری فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تا پیش از پایان سال ۹۷ شاهد تکمیل و بهره‌برداری کامل از فاز دوم این پالایشگاه خواهیم بود. عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: تا امروز بیش از ۳۰۰ میلیون لیتر بنزین تولیدی در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به شبکه توزیع بنزین کشور ارسال شده و در حال‌حاضر نیز روزانه ۷ میلیون لیتر بنزین در این پالایشگاه تولید می‌شود. وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم تا پیش از پایان تابستان میزان تولید روزانه بنزین در فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۱۱ میلیون لیتر در روز برسد. معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه بخش‌هایی از فاز نخست در مراحل نهایی تکمیل و راه‌اندازی است، گفت: تا پیش از پایان سال‌جاری فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس به‌طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد و تا پیش از پایان سال ۹۷ شاهد تکمیل و بهره‌برداری کامل از فاز دوم این پالایشگاه خواهیم بود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: با بهره‌برداری کامل از فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس میزان بنزین تولیدی در این پالایشگاه به روزی ۲۴ میلیون لیتر خواهد رسید.

دیروز همچنین شرکت بورس اوراق بهادار تهران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ را حسابرسی نشده مبلغ ۳۴۶ ریال اعلام کرد و طی دوره سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ با اختصاص ۴۶‌ریال سود به ازای هر سهم معادل ۱۳ درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. در گروه لیزینگی شرکت لیزینگ ایران و شرق با انتشار صورت‌های مالی شش ماه منتهی به ۳۱‌شهریور ۹۶ اعلام کرد در دوره یاد شده مبلغ ۴۸ میلیارد و ۷۹۶ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۱۶۳ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت. این شرکت فرابورسی در ۶ ماه سال مالی ۹۵ مبلغ ۱۳۴ ریال سود به ازای هر سهم خود اختصاص داده است. در گروه پتروشیمی گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، سود هر سهم سال مالی شهریور جاری را با افزایش ۴۶ درصدی همراه کرد. گروه گسترش نفت و گاز پارسیان که با سرمایه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان در بورس حضور دارد، دیروز به دلیل تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد و امروز تعدیل ۴۶ درصدی سود را اعلام کرد. به این ترتیب «پارسان» پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۳۱ شهریور را از ۳۷۰ ریال به ۵۴۱ ریال افزایش داد. همچنین طی عملکرد ۹ ماهه، ۵۴ درصد از سود جدید معادل ۲۹۱ ریال را محقق کرد.

در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ترمیت، حق‌تقدم خرید سهام تولیددارو، بورس اوراق بهادار تهران، شرکت‌های کارگزاران بورس اوراق بهادار، نهادهای مالی بورس اوراق بهادار، سبحان دارو، نیرو‌ترانس، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی، حق‌تقدیم نیرو‌ترانس، کارخانجات کابل‌سازی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، حق‌تقدم استفاده‌نشده بیمه سامان و فولاد‌افزا سپاهان، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند. در معاملات دیروز گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. گروه دارویی برکت با معامله بلوکی ۳۳ میلیون حجمی، بیشترین حجم معاملات و ایران‌ترانسفو با معامله بلوکی ۱۸ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات را داشتند. در مجموع بازار روز گذشته بازاری بی‌رمق و ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۱۲میلیارد تومان و در فرابورس ۹۵میلیارد تومان بالغ شد.