دنیای اقتصاد: نتایج پایش محیط کسب‌وکار ایران نشان می‌دهد عدد این شاخص در زمستان سال گذشته تنها اندکی بهتر از فصل پاییز ۹۵ بوده است. براساس نتایج پایش محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۳۹۵، عدد ۸۳/ ۵ به دست آمده است که کمی بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (پاییز با میانگین ۸۶/ ۵) است.

همچنین ارزیابی‌ فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پایش بیانگر این موضوع است که محیط کسب‌وکار ایران در زمستان ۹۵ در مقایسه با ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس در فصل مشابه سال قبل نیز (زمستان ۹۴ با میانگین۶ از ۱۰) اندکی مساعدتر شده است. برآوردهای «مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران» نشان می‌دهد فعالان اقتصادی سه مولفه «دشواری تامین مالی»، «موانع اداری کسب‌وکار» و «رویه‌های غیرمنصفانه و ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» را کماکان مهم‌ترین مانع در محیط کسب‌وکار کشور می‌دانند. این در حالی است که از دیدگاه آنان «محدودیت دسترسی به برق»، «محدودیت دسترسی به سوخت» و «محدودیت‌های دسترسی به ارتباطات» مناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مولفه‌ها به شمار می‌روند. همچنین براساس یافته‌های این طرح در زمستان ۱۳۹۵، استان‌های گلستان، اردبیل و قم به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های همدان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی به ترتیب دارای بهترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شده‌اند. البته عدد شاخص برای حدود ۴۸ درصد استان‌های کشور از عدد شاخص ملی فضای کسب‌وکار بالاتر بوده که نشانگر وضعیت رو به بهبود این شاخص (نسبت به فصل گذشته با سهم ۷۵ درصدی) در اکثر استان‌ها نسبت به شاخص ملی است.

براساس نتایج این پایش، وضعیت محیط کسب‌وکار در «بخش کشاورزی» در مقایسه با «بخش صنعت» و «بخش خدمات» نامناسب‌تر ارزیابی شده است. باتوجه به تقسیم رشته فعالیت‌ها در سه بخش عمده کشاورزی، صنعت و خدمات، فعالان اقتصادی سراسر کشور، وضعیت محیط کسب‌وکار «بخش کشاورزی» و «بخش صنعت» را به ترتیب، دارای نامساعدترین و مساعدترین محیط کسب‌و کار ارزیابی کرده‌اند. در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، رشته فعالیت «املاک و مستغلات» بدترین وضعیت کسب‌وکار و رشته فعالیت «آب‌رسانی، مدیریت پسماند، فاضلاب و فعالیت‌های تصفیه» بهترین وضعیت کسب‌وکار را در مقایسه با سایر رشته فعالیت‌های اقتصادی در کشور داشته‌اند. براساس «نظریه عمومی کارآفرینی شین»، شاخص ملی محیط کسب‌وکار ایران در زمستان ۱۳۹۵، عدد ۰۲/ ۶ (عدد ۱۰ بدترین ارزیابی است) به دست آمده که اندکی بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی فصل گذشته (پاییز با میانگین ۱۳/ ۶) است. میانگین ارزیابی «محیط اقتصادی» عدد ۹۵/ ۵ درصد است که در ارزیابی فصل گذشته عدد ۰۶/ ۶ حاصل شده بود و میانگین ارزیابی «محیط نهادی» عدد ۰۸/ ۶ است که در فصل گذشته عدد ۱۹/ ۶ ارزیابی شده بود. نگاه اجمالی نشان می‌دهد همانند فصل گذشته «محیط جغرافیایی» با عدد ۳۲/ ۴ و «محیط مالی» با عدد ۲۱/ ۸ به ترتیب مساعدترین و نامساعدترین محیط‌ها بوده‌اند.