دنیای اقتصاد- همایون دارابی: روز گذشته معامله‌گران تالار شیشه‌ای تحت تاثیر جریان همچنان ضعیف معاملات ناشی از کمبود نقدینگی بودند. در این شرایط اعلام بازگشایی نماد آلومینیوم ایران پس از ۲۲ ماه و همچنین معاملات مثبت در نماد پتروشیمی ایرانیان موجب تقویت نسبی معاملات بورس شد. در نهایت شاخص کل این بازار توانست به رشد ۳۷واحدی دست یابد و در ارتفاع ۸۱هزار و ۶۹۶واحدی قرار بگیرد.

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد بازگشایی نماد آلومینیوم ایران بعد از قریب به ۲۲ماه توقف بود. معامله‌گران در بازگشایی «فایرا» شاهد جهش ۱۶۰درصدی قیمت این سهم بودند. این امر موجب شد تا عرضه سنگین سهامداران حقوقی شرکت این نماد را به صف فروش بسیار سنگین بکشاند. نماد معاملاتی شرکت‌های آلومینیوم ایران (فایرا) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی، مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه و همچنین مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره و همچنین تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ بازگشایی شد. آلومینیوم ایران یکی از قدیمی‌ترین نمادهای متوقف بورس به شمار می‌رفت. در پایان معاملات دیروز همچنین، نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی پردیس (شپدیس) برای برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد.

در تحولات کلان دیروز معامله‌گران شاهد آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوم آقای روحانی بودند. در آغاز جلسه مجلس شورای اسلامی دیروز، رئیس‌جمهور عنوان کرد: طبق سیاست‌های دولت دوازدهم، تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از نظام بانکی به بازار سرمایه منتقل می‌شود. حسن روحانی برای دفاع از کابینه پیشنهادی با تشریح برنامه‌ها برای دولت دوازدهم، بخشی از راهبردهای اقتصادی دولت را ترسیم کرد. به گفته سکاندار دولت دوازدهم اصلاح نظام بانکی از جمله مواردی است که باید به فوریت در دستور کار قرار گیرد و بنابراین، دولت برای این بخش برنامه‌های گسترده‌ای پیش‌بینی کرده است که شامل اصلاح ترازنامه بانک‌ها، افزایش سرمایه نظام بانکی، اصلاح نرخ سود بانکی و تامین مالی بنگاه‌های بزرگ از طریق بازار سرمایه به جای نظام بانکی است. در گروه ساختمانی دیروز سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان گزارش جالب توجهی منتشر کرد. این شرکت در ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۶ مبلغ ۱۵۷۸ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. این رقم افزایش ۱۹۱ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد. مهم‌ترین دلیل پوشش مناسب سود ۱۲‌ماهه، افزایش سود تقسیم شده درشرکت سرمایه‌پذیر آرین‌ماهتاب گستر ازمبلغ ۲۰۰میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۱۰ میلیارد ریال و در نتیجه افزایش سهم این شرکت از سود تقسیم شده ازمبلغ ۴۴ هزار و ۴۰۰ میلیون ریال پیش‌بینی‌شده به مبلغ ۳۳۵ هزار و ۲۲۰ میلیون ریال اعلام شده است.

در همین حال «کرمان» دیروز خاطر‌نشان کرد درصدد افزایش سرمایه است. به پیشنهاد هیات‌مدیره به مجمع عمومی فوق‌العاده درخصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته به‌منظور اجرای پروژه‌های ساختمانی و طرح‌های توسعه، پرداخت بدهی‌های بانکی و اصلاح ساختار مالی شرکت‌های زیر‌مجموعه و شرکت اصلی انجام خواهد شد.دیروز درگروه تجهیزات شرکت حفاری شمال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۲ هزار و ۶۰۵ میلیارد و ۴۰۵ میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت حفاری شمال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را مبلغ ۲۶۷ ریال برآورد و اعلام کرد. «حفاری» طی دوره سه ماه نخست این سال مالی با اختصاص ۲۰ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۷ درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. این شرکت در سال مالی گذشته مبلغ ۲۲ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده بود و با تحقق ۳۸ ریال سود در دوره سه ماه نخست این سال مالی، فراتر از پیش‌بینی‌های خود عمل کرد.

در گروه فلزات اساسی دیروز شرکت فرآوری مواد معدنی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۲۷۳ میلیارد و ۹۹۶ میلیون ریال به‌صورت حسابرسی‌نشده منتشر کرد. این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را مبلغ ۹۳۴ ریال اعلام کرده است و در نیمه نخست این سال مالی با اختصاص ۳۰۳ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۳۲درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در این گروه شرکت فولاد امیرکبیر کاشان پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ثبت شده ۴۲۹ میلیارد ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان (فجر) پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را مبلغ ۳۴۷ ریال اعلام کرده است و در نیمه نخست این سال مالی با اختصاص ۱۳۶ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۳۹ درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در گروه سیمانی دیروز سیمان مازندران شاهد ضوابط رفع گره‌های معاملاتی بود تا با افت ۱۶درصدی مواجه شود. در این گروه شرکت سیمان دورود پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را با سرمایه ۶۴۱ میلیارد و ۶۹۷ میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد.

شرکت سیمان دورود پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ را مبلغ ۱۳۳ ریال اعلام کرده است و در سه ماه نخست این سال مالی با اختصاص ۱۷ ریال سود به ازای هر سهم معادل ۱۳ درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. در گروه پتروشیمی، دیروز مبین از رفع محدودیت ایجاد شده به‌دلیل پارگی لوله GRP مربوط به مسیر ارسال آب خنک‌کننده مدار باز شرکت پتروشیمی مبین به فاز یک شرکت پتروشیمی زاگرس خبر داد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۴۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۴میلیارد تومان بالغ شد.