دنیای اقتصاد: سیدمحمود علوی، وزیر پیشنهادی اطلاعات با ارسال نامه‌ای به مجلس گفت که وزارت اطلاعات با هر گونه فعالیت ناسالم فضای مجازی برخورد خواهد کرد. به گزارش «ایسنا» مسعود پزشکیان که اداره جلسه مجلس را بر عهده داشت، نامه سیدمحمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات راجع به صحبت‌هایی که در مجلس شده بود را قرائت کرد و گفت در متن نامه آمده است: «پیرو دفاعیات این جانب درخصوص فضای مسموم مجازی در استان گیلان، وزارت اطلاعات حسب وظیفه ضمن حمایت از فضای سالم مجازی، با هرگونه فعالیت ناسالم فضای مجازی و با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برخورد خواهد کرد.»

نامه وزیر پیشنهادی ارتباطات به مجلس

از سوی دیگر علی لاریجانی، رئیس مجلس روز گذشته اعلام کرد: محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی نامه‌ای را تقدیم مجلس کرده است و در آن توضیح داده که چرا نتوانسته به سوال نمایندگان پاسخ دهد.لاریجانی گفت: آقای جهرمی در نامه نوشته «روز گذشته به‌دلیل ضیق وقت نتواستم پاسخ نمایندگان را بدهم که پس از کسب اجازه از رئیس محترم جلسه دکتر پزشکیان مقرر شد به‌صورت مکتوب جواب آنها را بدهم.»او ادامه داد: وزرا باید وقتی نمایندگان سوالاتی را مطرح می‌کنند آن را یادداشت کنند تا نسبت به پاسخ آنها اقدام شود.

 

هیات دولت لیست اموالش را اعلام کرده است

از سوی دیگر روز گذشته علیرضا سلیمی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی در اخطاری بر لزوم ارائه لیست اموال رئیس‌جمهوری، معاونان و وزرا و همسر و فرزندان آنها قبل از تشکیل دولت جدید تاکید کرد. به گزارش «ایسنا» علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت: این موضوع یک اخطار نبود و تنها یک توصیه بود چون براساس قانون، وزرا، رئیس‌جمهوری و معاونان رئیس‌جمهوری باید لیست اموالشان را به رئیس قوه قضائیه گزارش دهند که این کار نیز صورت گرفته تا مراقبت شود افزایش خارج از عرف نداشته باشند.رئیس مجلس افزود: اگر قبلا چنین موضوعی را می‌گفتید، از رئیس قوه قضائیه گزارش می‌گرفتیم، الان هم تماس می‌گیریم تا اگر موضوعی باشد اعلام کنند.

 

بگذارید جهانگیری هوا بخورد

در ادامه جلسه عصر دیروز، بسیاری از نمایندگان بارها به کنار صندلی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری رفته و با وی گفت‌و‌گو می‌کردند که این موضوع با اعتراض لاریجانی، رئیس‌مجلس مواجه شد و وی خطاب به آنان گفت: دوستان کنار بروید آقای جهانگیری یک هوایی هم بخورد، چرا اینقدر دورش را شلوغ می‌کنید.

توضیح درباره نسبت «ضد ولایت فقیه» به جهرمی

همچنین در جلسه عصر دیروز نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه پس از آنکه با تذکر جعفرزاده، نماینده رشت درباره آنچه دو روز پیش درباره آذری‌جهرمی عنوان کرده و او را «ضد ولایت‌فقیه» خوانده بود، گفت: بنده هیچ مشکل شخصی، سیاسی و جناحی ندارم. قاضی‌‌پور گفت: مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۲/ ۶/ ۱۳۹۴ به جناب رئیس‌جمهوری این‌طور نوشته‌اند که مسوولیت صدور مجوز و تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و نظارت بر آن منحصرا بر عهده سازمان صدا و سیما است. آن بنده خدایی که روز سه‌شنبه علیه او حرف زدم بعد از این حکم مجوزهایی را داده است که برخلاف حکم حکومتی است. من به این نتیجه رسیدم که توانایی مدیریت آن وزارتخانه عظیم را ندارد و به فرامین رهبری و سیاست‌های کلی نظام توجهی نداشته و به همین خاطر مخالفت کردم و کلمه ضد‌ولایت فقیه را به استناد این ماده گفتم.

البته علی لاریجانی در پاسخ به تذکر جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت که خواهان توصیه رئیس مجلس به نمایندگان مبنی‌بر احتیاط در نسبت دادن برخی موضوعات به افراد شده بود، گفت: «نمایندگان مجلس در حرف زدن آزادی عمل دارند و اینکه حرف خود را با نزاکت و رعایت ادب بیان کنند حرف سنجیده و درستی است که باید رعایت شود.»

شکایت به کمیسیون اصل ۹۰

در خبری دیگر جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مجلس به‌دلیل عدم معرفی وزیر علوم به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اعلام شکایت کرد.