دنیای اقتصاد: دومین روز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه دوازدهم که دیروز در صحن علنی پارلمان برگزار شد نیز همچون روز نخست با حاشیه‌هایی همراه بود. در جلسه نوبت صبح، بیشترین حواشی در زمان بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه رخ داد. یکی از حاشیه‌های جالب، لبخند و تواضع ظریف نسبت به نمایندگانی بود که در مخالفت با وزارت او سخن می‌گفتند.

آقای برجام

در بخشی از ایراد مخالفت‌ها با وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر در ایراد مخالفت با ظریف به اشتباه وزیر پیشنهادی وزارت خارجه را «آقای برجام» خطاب کرد و این موضوع خنده‌های ظریف و سایر نمایندگان را در پی داشت. در پایان نطق مخالف این نماینده، ظریف او را در آغوش گرفت.

بدعهدی آمریکا در 400 قرارداد با سرخ‌پوست‌ها

در میانه اظهارات ابطحی، این نماینده مجلس از بی‌اعتمادی به آمریکایی‎ها سخن گفت و افزود: آمریکایی‌ها قابل اعتماد نیستند، ۴۰۰ قرارداد با سرخ‌پوست‌ها نوشتند ولی به هیچ کدام پایبند نبودند! بله، سوئیفت باز شده اما برای واردات شکر و آب معدنی! چقدر به شما بگوییم که آمریکا غیر قابل اعتماد است؟

ابطحی آمد!

این نماینده مخالف ظریف، در بخش دیگری از نطقش با تاکید بر اینکه اگر جای رئیس‌جمهور بودم در پاسخ به بدعهدی آمریکا تیم دیگری را برای دیپلماسی انتخاب می‌کردم، به قولی از قوام اشاره کرد و گفت: «سیاست را مرد دیگری آمد» و «ابطحی آمد!». او که یکباره خودش را به‌عنوان گزینه پیشنهادی وزارت امورخارجه معرفی کرد، منجر به خنده نمایندگان شد. ابطحی هم در پاسخ گفت: البته شوخی کردم، من که عددی نیستم!

تنش حین سخنرانی ظریف

در ادامه این جلسه و در میانه دفاعیات محمدجواد ظریف، زمانی که درباره مواهب و دستاوردهای برجام سخن می‌گفت که تاکنون چه موانعی برداشته شده است، عبدالله سامری، نماینده خرمشهر با صدای بلند فریاد زد دروغ است، دروغ. در این لحظه تعدادی از نماینده‌ها به سمت نماینده خرمشهر رفتند اما فحاشی مکرر این نماینده سبب شد نمایندگان دست خود را بر دهان او بگذارند و او را به بیرون از مجلس ببرند. این موضوع در مقابل چشم خبرنگاران و عکاسان حاضر در صحن علنی رخ داد. البته سامری ساعتی بعد در گفت‌و‌گو با «ایلنا» با تاکید بر اینکه هیچ فحش و لفظ رکیکی برای وزیر پیشنهادی امور خارجه به‌کار نبرده است، گفت: بر فرض که بنده به‌عنوان نماینده مجلس در صحن اعتراض کرده باشم، آیا این اعتراض من به‌خاطر منافع شخصی‌ام بوده است؟ او در ادامه به رسانه‌هایی که فحاشی او را دقایقی بعد از این اتفاق منتشر کردند، معترض شد و گفت: رسانه‌ها باید وظیفه رسانه‌ای خود را انجام دهند. متاسفانه بعضی رسانه‌ها وابسته به دولت هستند و جوسازی می‌کنند.

معجزه قاضی‌پور

از سوی دیگر و در ابتدای جلسه دیروز، نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه هنگامی که به‌عنوان موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات به پشت تریبون رفت، خطاب به نمایندگان گفت: «بنده در ۱۰ سال گذشته موافق حرف نزده‌ام این معجزه است که در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات حرف می‌زنم.»

رجال الغیب!

در ادامه جلسه نیز که مجلس بررسی صلاحیت کرباسیان، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی را در دستور قرار داد، ولی ملکی، نماینده مشکین‌شهر به‌عنوان مخالف با برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد صحبت و اظهار کرد؛ «می‌دانم همه عزیزان رأی می‌آورند و خیلی هم بی‌خوابی نماینده‌ها را اذیت می‌کند». در این هنگام علی لاریجانی که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: جناب‌عالی رجال‌الغیب هستید که این‌گونه می‌گویید.