«هاشمی» رئیس پارلمان پایتخت شد

اعضای شورای شهر پنجم تهران با برگزاری انتخابات هیات‌رئیسه، محسن هاشمی را به عنوان رئیس پارلمان پایتخت برگزیدند. محسن هاشمی با تاکید بر پیگیری «حذف حواشی از روابط شورا-شهرداری»، محور کاری شورا در این دوره را «تعامل با شهرداری در عین نظارت بر مدیران» عنوان کرد. توسعه حمل‌و‌نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا برنامه‌های مدنظر رئیس جدید شورا برای تصویب و اجرا در پایتخت است.

دنیای اقتصاد: آخرین جلسه غیررسمی شورای شهر پنجم روز گذشته به انتخاب درون شورایی یعنی تعیین و انتخاب هیات رئیسه شورای شهر جدید اختصاص داشت. در این جلسه با اجماع اعضای پارلمان محلی پایتخت محسن هاشمی به‌عنوان رئیس شورای شهر تهران در دوره پنجم انتخاب شد. پیش از این احمدمسجد جامعی و مرتضی الویری نیز دو عضو دیگری بودند که از آنها به‌عنوان کاندیدای ریاست شورای شهر پنجم نام برده شد اما احمدمسجد جامعی با تاکید بر آنکه تمایلی برای پذیرش این سمت ندارد و مرتضی الویری نیز با هدف ایجاد انسجام در شورای شهر از حضور در انتخابات کناره‌گیری کردند و به این ترتیب محسن هاشمی‌رفسنجانی که در آغازین روزهای تشکیل شورای شهر پنجم به‌صورت غیررسمی اسم او نیز به‌عنوان کاندیدای شهرداری تهران مطرح بود سرانجام از روز چهارشنبه یکم شهریورماه سال جاری بر صندلی ریاست شورای شهر تهران تکیه خواهد زد. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است از آنجا که در اخبار رسمی تعداد آرای مربوط به انتخاب محسن هاشمی همچون محمدعلی نجفی گزینه نهایی شهرداری اعلام نشده، به نظر می‌رسد انتخاب وی با رای قاطع اعضا همراه نبوده است.

با این حال ۲۱ عضو شورای شهر پنجم قصد دارند در اولین جلسه رسمی شورا در روز چهارشنبه همین هفته، محسن هاشمی را به‌صورت رسمی به‌عنوان رئیس پارلمان محلی پایتخت معرفی کنند. به این ترتیب صندلی ریاست شورای شهر پس از ۱۳ سال ناپیوسته(ریاست یک سال شورای شهر در دوره چهارم بر عهده احمد مسجدجامعی بود) از مهدی چمران گرفته و به محسن هاشمی‌رفسنجانی واگذار خواهد شد. البته در جریان جلسه روز گذشته علاوه بر رئیس شورا، سایر اعضای هیات رئیسه شورای شهر پنجم شامل نایب رئیس، سخنگوی شورا و دو منشی نیز انتخاب و معرفی شدند. بر این اساس، ابراهیم امینی به‌عنوان نایب رئیس، علی اعطا به‌عنوان سخنگو و همچنین بهاره آروین و زهرا نژادبهرام نیز دو منشی جلسات شورای شهر شدند.

هاشمی‌رفسنجانی پس از اعلام نتایج انتخابات روز گذشته، چهار محور را به‌عنوان اولویت برنامه خود برای ریاست شورای شهر در دوره جدید اعلام کرد. او در اولین محور کاری خود مرز رابطه شورای شهر با شهرداری را تعیین کرد و آن را ایفای نقش نظارتی شورا در عین تعامل دانست. او تاکید کرد نظارت شورای شهر در عین تعامل با شهرداری فراموش نخواهد شد. دومین محور کاری شورای شهر از دیدگاه گزینه نهایی ریاست شورای شهر، کاهش حواشی رابطه شورای شهر و شهرداری از یکسو و همچنین کاهش حواشی ارتباط مدیریت شهری و دولت است. در عین حال توجه به حوزه حمل‌ونقل عمومی، ترافیک و آلودگی هوا و همین‌طور ارتقای سطح خدمات شهری دو محور دیگر اولویت‌های کاری شورای شهر بود که محسن هاشمی‌رفسنجانی بر آنها تاکید کرد.

از دیدگاه کارشناسان شهری با توجه به اینکه محسن هاشمی‌رفسنجانی از خانواده شهرداری برای ۱۳ سال(از سال ۷۶ تا اسفند سال ۸۹) محسوب می‌شود و ساخت متروی تهران در زمان او آغاز شد، بنابراین این سابقه هم‌اکنون می‌تواند به‌عنوان نقطه مزیت رئیس جدید شورای شهر تهران مطرح شود به‌طوری که از توانایی ریاست خود در شورا در جهت استفاده از منابع شهرداری برای توسعه حمل ونقل عمومی به ویژه مترو استفاده کند.

با این حال در این میان برخی صاحب‌نظران مدیریت شهری دغدغه دارند که مبادا تجربه محسن هاشمی در جهت غالب شدن اقدامات سخت‌افزاری به جای نرم‌افزاری استفاده شود. البته برخی کارشناسان و در عین حال برخی اعضای شورای شهر تهران نسبت به رعایت سهم مشخص از اقدامات نرم‌افزاری در مقایسه با سخت افزاری خوش‌بین هستند و معتقدند گزینه نهایی ریاست شورای شهر می‌تواند از این تجربه در جهت رسیدن به آسایش و آرامش شهروندان استفاده کند. به گفته آنها از آنجا که محسن هاشمی شناخت جامعی از شهر و مشکلات آن دارد، می‌تواند از این تجربه برای پیگیری و حل مشکلات پایتخت استفاده کند.

علاوه بر چهار محور ماموریتی که محسن هاشمی برای دوران ریاست خود بر شورای شهر تعریف کرده برخی کارشناسان شهری نیز معتقدند در کنار این اولویت‌ها به یکسری دیگر از ماموریت‌های شورای شهر در دوره جدید نیز باید توجه کند. میثم بصیرت کارشناس شهری معتقد است: از آنجا که رئیس شورای شهر تهران نماینده شهروندان پایتخت در شورا است باید بتواند منافع تمامی شهروندان را در شهرداری پیگیری کند و همچنین با شناسایی نقاط اشتراک میان دولت و شهرداری، با انعقاد تفاهماتی میان مدیریت شهری و دولتی، حل مسائل و مشکلات شهر تهران را پیگیری کند. او ادامه داد: رئیس شورای شهر مسوولیت اداره جلسات و نمایندگی سایر اعضای شورای شهر را دارا است و این انتظار وجود دارد که در دوره جدید همه اعضای پارلمان محلی پایتخت و شهردار تهران از تمامی منافع شهروندان دفاع کنند تا شهر تهران به سمت تعادل‌حرکت کند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» چهارشنبه هفته جاری اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم اولین جلسه رسمی خود را آغاز خواهند کرد و در جریان این جلسه علاوه بر هیات رئیسه شورا، شهردار تهران نیز به‌صورت رسمی معرفی خواهد شد. در این میان مرتضی الویری، رئیس سنی شورای شهر تهران با اشاره به انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران، شایعه انتخاب گزینه دیگر برای شهرداری را رد کرد. در عین حال اعضا تاکید دارند که آغاز برگزاری جلسات از روز چهارشنبه فعلا به معنی تغییر تقویم جلسات هفتگی شورا نیست، ضمن آنکه تصمیم‌گیری رسمی برای علنی شدن هر دو جلسه شورای شهر پنجم نشده است. بنابراین فعلا تا تصمیم‌گیری رسمی درخصوص ایجاد تغییرات جدید، برگزاری جلسات با روال گذشته ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین در جلسه روز گذشته متن سوگندنامه شورای پنجم نیز آماده و به اعضا تحویل داده شد و پس از نهایی شدن متن آن، انتشار عمومی خواهد شد.

در عین حال یکی از مهم‌ترین دلایل تاکید اعضای شورای شهر پنجم برای آغاز برگزاری جلسات دوره جدید شورای شهر از روز یکم شهریور‌ماه این است که در جلسه نخست فرآیند رسمی و قانونی انتخاب و رای‌گیری تمامی اعضای هیات رئیسه و همچنین شهردار تهران طی شود و از آنجا که پروسه انتخاب و معرفی شهردار به وزارت کشور زمان‌بر است باید از فرصت زمانی استفاده شود، در غیر این صورت با آغاز به کار شورای شهر پنجم و رسمی نشدن آغاز به کار شهردار تهران، پارلمان محلی پایتخت ناگزیر به انتخاب و معرفی سرپرست برای شهرداری تهران خواهند شد. مرتضی الویری درخصوص انتخاب سرپرست برای شهرداری عنوان کرد: در دوران گذار که ممکن است چند روز باشد باید فردی به‌عنوان سرپرست انتخاب شود، زیرا تا انتخاب نهایی شورا و حکم وزیر کشور ممکن است مدت کوتاهی فاصله بیفتد که من (الویری) به همراه نجفی براساس چارچوب‌های قانونی، فردی را که در مجموعه شهرداری فعالیت می‌کند و بازنشسته نیز نشده باشد به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌کنیم. الویری درخصوص سوگندنامه توضیح داد: متن سوگندنامه مورد تایید دکتر نجفی است و تاکیدی است بر رابطه شورا و شهرداری و نقش نظارتی شورا. این سوگندنامه در دولت نیز توسط رئیس‌جمهور خوانده می‌شود در حالی که رئیس‌جمهور وظیفه قانونی برای اجرای قانون دارد و این سوگندنامه تنها تاکید بیشتر برای ایجاد قانون است.

پیش‌نویس سوگندنامه شهردار

در روز چهارشنبه پس از معرفی شهردار تهران، وی سوگند یاد خواهد کرد. به گزارش «ایلنا» پیش‌نویس سوگندنامه شهردار تهران به این شرح است: «من به‌عنوان شهردار منتخب شورای پنجم شهر تهران، ری و تجریش در پیشگاه قرآن کریم و در برابر شورای شهر و شهروندان گرانقدر تهران به پروردگار یکتا سوگند یاد می‌کنم که با به‌کارگیری دانش و تجربه خود و انتخاب همکاران و مدیران پاکدست، شایسته و امین و تکیه بر مشارکت مردم، بهره‌مندی از خردجمعی و کارشناسی، ‌شرایط مناسبی را برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهر فراهم نمایم. بر شفافیت در اقدامات، پاسخگویی به افکار عمومی و توجه به جریان آزاد اطلاعات اهتمام ورزیده و ارتقای جایگاه شورا اجرای کامل مصوبات قانونی و پذیرش نظارت جامعه آن را نصب‌العین قرار دهم و عدالت در توزیع منابع، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانم قرار دهم.»