مشکل عدم مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی

گروه بنگاه‌ها: مشکل امروز دانشگاه‌های کشور، عدم مهارت کاربردی فارغ‌التحصیلان است، چراکه کشور نیاز به بهره‌وری و مدیریت در سطح بنگاه‌ها و کسب‌وکارهای خرد و کلان دارد. مجید سیاری،‌ دبیر شورای مرکزی کانون‌های کارآفرینی کشور با اعلام این مطلب گفت: برای رفع مشکل فقدان مهارت بین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، تمرکز خود را روی رشته مدیریت گذاشتیم و به این منظور در ماهان به دنبال بازآموزی مدیران، مدیریت آموزی و دادن شایستگی به افراد و تربیت مدیران کسب‌وکار هستیم.

وی افزود: با توجه به این موارد نیاز به نوآوری بود که با توجه به مدل‌های روز دنیا در پارامترهای حوزه آموزش مدیریت، یک مدل بومی برای ایران تعریف کردیم. سیاری گفت: مدرسه عالی کسب‌وکار ماهان برای اولین‌بار در ایران در سال ۸۴، مجوز برگزاری دوره MBA یک‌ساله را از وزارت علوم دریافت و اقدام به برگزاری این دوره‌ها در کشور کرد. سیاری گفت: در ماهان با کارهای مطالعاتی سعی شده تا این خلأ آموزشی پر شود. با توجه به حضور ماهان در عرصه بین‌المللی، یکی از اصلی‌ترین اقدامات، بحث مشاوره مدیریت به‌صورت علمی و در کلاس جهانی است و به این منظور با دانشگاه‌های هلند، سوئیس و مالزی برای برگزاری دوره‌های مشترک همکاری داریم. ‌مدیرعامل مدرسه عالی کسب وکار ماهان گفت: با توجه به تعداد بالای مدارس کسب‌وکار در کشورهای پیشرفته، چیزی که برای پیشرفت و توسعه در کشور به آن نیاز داریم، نهضت مدیرسازی در کشور است. رئیس کانون کارآفرینان استان تهران گفت: متاسفانه دانشگاه‌ها در کیفی‌سازی ورودی و خروجی‌ها موفق عمل نکرده‌اند. در دنیا دوره‌های مدیریت بیشتر برای کسانی است که خود در محیط کار بوده‌اند و سعی دارند تجارب کاری خود را به مستندات دقیق‌تری تبدیل و بازآموزی کنند.

وی افزود: سعی کردیم در دوره‌هایی که برگزار می‌کنیم، این موضوع را رعایت کنیم و از استادانی استفاده کردیم که سابقه حضور در صنعت را دارا بودند. در مدیریت، شبکه ارتباطی و هم‌افزایی دانش بسیار مهم است که در ماهان رعایت می‌شود. اینها نوآوری‌هایی بوده که در آموزش مدیریت کشور به‌وجود آمده و ماهان در این موضوع پیشرو بوده است. وی افزود: در دنیای امروز، مهم‌ترین پارامتر توسعه، سرمایه انسانی است که می‌تواند یک جامعه را پیش ببرد و کشور را توسعه‌یافته کند. اگر بخواهیم یک سرمایه انسانی مبتنی بر ارزش افزوده اجتماعی برای کشور داشته باشیم باید فرد مهارت، دانش، تجربه و نگرش داشته باشد که همه اینها برای رسیدن به بالاترین سطح، نیاز به آموزش دارد. سیاری گفت: به‌واسطه همین است که در کشورهای توسعه‌یافته، بسیاری از آموزش‌ها را دولت‌ها انجام می‌دهند، از آن حمایت می‌کنند و با اختصاص امکاناتی مانند معافیت مالیاتی از آن حمایت می‌کنند. دبیر شورای مرکزی کانون‌های کارآفرینی کشور در خاتمه گفت: جا دارد در سال اقتصاد مقاومتی، دولت برای انتخاب وزرا، معاونان و مدیران کلیدی از مشاوره انجمن‌ها، نهادها و سازمان‌های کسب‌وکار اقتصادی بخش‌خصوصی استفاده کند.