دنیای اقتصاد: رئیس شورای شهر تهران فرضیه کامل شدن خطوط مترو پایتخت در دوره گذشته مدیریت شهری را رد کرد و ضمن گوشزد کردن انبوهی از نارسایی‌ها، عقب‌ماندگی‌ها و کارهای بر زمین مانده در مترو، از ضرورت توسعه خطوط و ایستگاه‌های این مد حمل‌ونقلی در دوره جدید مدیریت شهری خبر داد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، محسن هاشمی با تشریح اولویت‌های توسعه مترو تهران در سه بخش «خط»، «ناوگان» و «ایستگاه»، همسو با کارشناسان شهری، از اهتمام تیم جدید مدیریت شهری برای رفع نواقص موجود خبر داد. وی معتقد است نه تنها مترو، بلکه کل حمل‌ونقل عمومی در تهران دچار اشکال است و به همین خاطر از لزوم «بازنگری در خطوط BRT»، «تقویت ناوگان اتوبوسرانی با تکیه بر تولید داخلی» و «افزایش ناوگان تاکسیرانی» به‌عنوان بخش دیگری از اولویت‌های شش‌گانه حمل‌ونقل عمومی پایتخت که از سوی شورای پنجم شناسایی شده است، یاد کرد. هاشمی با تکیه بر شناخت و تجربه در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، بر اساس آسیب‌شناسی اولیه که انجام داده به این جمع‌بندی رسیده که مشکل اصلی پایتخت یعنی ترافیک و آلودگی هوا در صورت توجه به ۶ اولویت ترافیکی قابل حل است. وی از ضرورت افزایش خطوط مترو به ۱۲ خط و نیز افزایش تعداد ایستگاه‌ها به ۲۷۶مورد خبر داده که این افق در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک به‌عنوان سند بالادستی حوزه ترافیک نیز مطرح، تصویب و برای اجرا ابلاغ شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه ۵/ ۲ میلیون سفر از طریق مترو انجام می‌شود، حل مشکل ترافیک تهران را منوط به سهم ۱۰ میلیونی مترو از سفرهای روزانه شهروندان دانست. وی همچنین از کمبود ۲۰۰۰ واگن مترو تهران خبر داد که در صورت تامین، افزایش سهم سفر با مترو میسر خواهد شد. رئیس شورای شهر پنجم در بخش دیگر سخنانش از اشکال خطوط سامانه اتوبوسرانی تندرو (BRT) موجود خبر داد و گفت: در مسیر خطوط BRT نباید تقاطع وجود داشته باشد و با این وصف، آنچه امروز تحت عنوان BRT در پایتخت وجود دارد، نیازمند بازنگری است. وی همچنین از نیاز فعلی تهران به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس سالم و آماده سرویس‌دهی خبر داد و افزود: در ناوگان تاکسیرانی تهران نیز باید ۱۰۰ هزار تاکسی نو تزریق شود.

تحقق اولویت‌های حمل‌ونقل عمومی که هاشمی تشریح کرده، نیازمند بودجه قابل توجهی است که به اعتقاد کارشناسان شهری از چند محل قابل تامین است. نخست اینکه پس از تعیین تکلیف میزان بدهی و طلب مدیریت شهری از شهرداری تهران طی سه ماه آینده، در صورتی که شهرداری از دولت طلبکار باشد، این رقم در کوتاه‌ترین زمان ممکن وصول شود.

طبق آنچه شهرداری تهران در دوره گذشته ادعا کرده، ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از مطالبات شهرداری از دولت مربوط به حمل‌ونقل عمومی است که بخشی از آن تکلیف دولت در ازای پرداخت یک‌سوم هزینه تمام شده سفر با مترو و اتوبوس بوده و بخشی نیز در سرفصل «کمک به شهرداری تا سقف ۵۰ درصد از هزینه‌های ساخت و توسعه مترو» می‌گنجد که نمی‌توان از آن به‌عنوان طلب یاد کرد، چراکه دولت به پرداخت این کمک مجاز بوده اما تکلیفی نداشته است. پیشنهاد کارشناسان این است که با توجه به اهمیت حمل‌ونقل عمومی، رقم مذکور در ذیل حساب طلب و بدهی شهرداری قرار نگیرد و دولت خود را به پرداخت این کمک متناسب با بضاعت بودجه دولتی ملزم بداند. راه سوم برای تامین مالی توسعه مترو نیز استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی از طریق واگذاری پروژه‌های ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌های ایستگاهی است.