معاون وزیر راه و شهرسازی از اجرای ۶۸۰ طرح توسعه و بهسازی در ۳۲۰ محله مسکونی بافت فرسوده در ۱۸۰ شهر کشور خبر داد و گفت: هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای احیای بافت‌های فرسوده کشور هزینه می‌شود که از این میزان اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدسعید ایزدی اعلام کرد: در سطح کشور یک هزار و ۱۰۰ هکتار سکونتگاه غیررسمی، یک هزارهکتار بافت فرسوده و ۶۰۰ بافت تاریخی در شهرهای کشور وجود دارد. ۶۸۰ طرح توسعه و بهسازی در ۳۲۰ محله مسکونی بافت فرسوده در ۱۸۰ شهر کشور در حال اجرا است. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: ۱۵۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برای احیای بافت‌های فرسوده کشور هزینه می‌شود. از این میزان اعتبار ۱۴۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارات وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

وی گفت: براساس برنامه‌ریزی سالانه ۲۷۰ محله مسکونی بافت فرسوده کشور بازسازی می‌شود. معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران خاطرنشان کرد: برای بهبود محلات سه‌گانه (بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های تاریخی) در کشور بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. ایزدی بیان کرد: ۲۱ دستگاه و شهرداری‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در کشور با وزارت راه و شهرسازی برای انجام این امر همکاری می‌کنند. تلاش می‌شود تا این محلات به میانگین سطح کیفی خود در شهر‌ها برسند.

ایزدی همچنین با بیان اینکه در گذشته به مقوله کیفیت در زمینه ساخت و ساز و بناها توجه کمتری می‌شد، اظهار کرد: بازآفرینی شهری یک سیاست کلان است و پرداختن به مساله ساخت‌وسازها و احداث مجتمع‌های فرهنگی به یک اولویت مهم تبدیل شده است. وی با اشاره به بازآفرینی محلات بافت فرسوده در سطح کشور گفت: این بازآفرینی به منزله کیفیت‌دار شدن فضاهای شهری است. ایزدی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌هایی که دولت در راستای بازسازی بافت فرسوده در کشور انجام می‌دهد، بیان کرد: سالانه ۲۷۰ محله مسکونی‌ هدف بازآفرینی محلات سه‌گانه در کشور بازسازی می‌شود.