پیام تصویری از چینش کابینه جدید پایتخت

دنیای اقتصاد: پس از گذشت چهار روز انتظار بالاخره در ساعات پایانی روز یکشنبه، وزیر کشور حکم محمدعلی نجفی به عنوان شهردار جدید پایتخت را صادر کرد.

با ابلاغ رسمی حکم شهردار شانزدهم پایتخت، محمدعلی نجفی صبح روز گذشته به همراه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران و سه همراه دیگر در دفتر کار خود در ساختمان بهشت رسما مستقر شد و به این ترتیب در ششمین روز از ششمین ماه از سال ۹۶ دوره جدید شهرداری تهران با ریاست محمدعلی نجفی برای چهار سال آغاز شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» همزمان با آغاز دوره جدید مدیریت شهری، گمانه‌زنی‌ها از ترکیب کابینه جدید شهرداری تهران شروع شده و اخبار متفاوتی از حضور یا عدم حضور برخی چهره‌های قدیمی شهرداری یا چهره‌های تازه‌وارد به ترکیب تیم جدید مدیریت شهری تهران شنیده می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد عکسی که روز گذشته همزمان با ورود نجفی به دفتر کارش از او و هیات همراهش منتشر شد می‌تواند پیامی مشترک با حکم شورای شهر تهران را برای سرپرستی شهرداری پایتخت مخابره کند.

در این عکس علاوه بر حضور تعدادی از اعضای شورای شهر تهران، سه چهره دیگر یعنی مصطفی سلیمی، سرپرست شهرداری تهران، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و امین عارف‌نیا حضور دارند، اما برخلاف حضور این چهره‌ها هیچ یک از معاونان فعلی مجموعه شهرداری تهران حضور ندارند. پیش از این نیز روز یکشنبه شورای شهر تهران در جریان تصمیم‌گیری برای انتخاب سرپرست شهرداری تهران ترجیح داد به جای آنکه از میان معاونان فعلی شهرداری دست به انتخاب بزند، مصطفی سلیمی را که پیش از این سابقه حضور در شهرداری‌های سه منطقه تهران را داشت به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب کند.

کارشناسان شهری می‌گویند تصمیم یکشنبه شورای شهر تهران یک پیام را متوجه شهردار جدید پایتخت می‌کند. به این معنی که شهردار جدید پایتخت بهتر است در انتخاب افراد کابینه خود مجموعه شاخص‌ها، پارامتر‌ها و سوابق اجرایی افراد را مورد بررسی قرار دهد. به تعبیر دیگر رمزگشایی نحوه انتخاب سرپرست برای شهرداری نشان می‌دهد شورای شهر معاونان کنونی شهرداری را دارای صلاحیت کافی برای سرپرستی ندانسته است. اما علاوه بر نحوه انتخاب سرپرست که می‌تواند پیام مهمی را برای شهردار تهران مخابره کند، انتشار عکس روز گذشته از دفتر شهردار نیز می‌تواند پیامی مشترک داشته باشد. اگرچه عدم حضور معاونان فعلی شهرداری می‌تواند با پیام تصمیم شورای شهر در انتخاب سرپرست همراستا باشد اما این سوال را به وجود می‌آورد که آیا سایر همراهان شهردار پایتخت حداقل ویژگی‌هایی که محمدعلی نجفی در روز دفاع از برنامه خود در حضور شورای شهر و رسانه‌ها به آن اشاره کرد را دارا هستند؟

نجفی در روز دفاع از برنامه‌های خود تاکید داشت که حسن شهرت، پاکدستی و دوری از هرگونه شائبه مالی شرط لازم برای حضور در ترکیب کابینه انتخابی او برای شهرداری تهران خواهد بود. به این ترتیب کاندیداهای مدنظر نجفی حتی اگر کوچک‌ترین نقطه خاکستری در کارنامه کاری خود داشته باشند، این انتظار وجود دارد که مطابق با خطوط قرمز تعریف‌شده از سوی نجفی به آنها هیچ کرسی در مجموعه مدیریت شهری داده نشود. به گزارش «دنیای اقتصاد» کانال تلگرامی مربوط به محمدعلی‌نجفی روز گذشته همزمان با انتشار پیام‌های مختلف مبنی بر انتصاب‌های جدید در کابینه مدیریت شهری، اعلام کرد: اخبار رسمی درباره انتصابات در شهرداری تهران توسط محمدعلی نجفی تنها از طریق «روابط عمومی شهرداری تهران» و همچنین کانال «نجفی‌مدیا» اعلام می‌شود و سایر اخبار مورد‌تایید نیست. بنابراین باید منتظر بود و دید که در چند روز آتی، شهردار جدید پایتخت ترکیب کابینه خود را از میان چه افرادی انتخاب می‌کند و آیا می‌تواند وعده‌های خود در مورد تغییر در سیستم اداره شهر را با کمک آنها محقق ‌کند؟

امیدواری رئیس‌جمهوری به ساماندهی پایتخت

روز گذشته حسن روحانی با ارسال پیامی انتخاب محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران را تبریک گفت و نسبت به ساماندهی امور پایتخت در قالب همکاری‌ مشترک دولت و شهرداری ابراز امیدواری کرد. متن پیام تبریک حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدعلی نجفی

انتخاب شایسته و قاطع جنابعالی از سوی شورای محترم اسلامی شهر تهران به سمت «شهردار تهران» را که بیانگر کارآمدی و سوابق ارزشمند شما در سطوح بالای مدیریتی و اجرایی است، صمیمانه تبریک می‌گویم. امیدوارم در پرتو بهره‌مندی از خرد جمعی، تدابیر توسعه محور و نیز همکاری مؤثر شهرداری و دولت در چارچوب قوانین و مقررات، شاهد هم‌افزایی بیشتر در ساماندهی امور پایتخت کشور و تبدیل آن به شهری توسعه‌یافته با مولفه‌های فرهنگ اسلامی و ایرانی برای تمامی شهروندان باشیم. توفیق روزافزون شما را در انجام وظایف محوله و خدمت به مردم شریف تهران از خداوند بزرگ مسالت دارم.»