دنیای اقتصاد: ۲۱ عضو شورای شهر پنجم در ایام پیش از شکل‌گیری رسمی دوره پنجم شورای شهر تهران، در جریان برگزاری جلسات غیرعلنی خود که برای تسریع در روند تصمیمات اولویت‌دار دوره جدید برگزار می‌شد، خبر از تدارک یک سوگندنامه که بعدا به‌عنوان «میثاق نامه» تغییر یافت، دادند. تدوین یک میثاق‌نامه میان شورای شهر به‌عنوان نهاد نظارتی و شهردار تهران با هدف تحقق مهم‌ترین وظیفه شورای شهر یعنی نظارت‌پذیر کردن عملکرد مجموعه شهرداری تهران بود. براساس گفته‌های اعضای شورای شهر این میثاق‌نامه دارای دو محور اصلی بود. برمبنای محور نخست مدیریت شهرداری تهران شامل شهردار و مدیران وی در تمامی رده‌ها باید رویکردهای شورا در عمل کردن به برنامه‌ها، مصوبات و اولویت‌ها را مدنظر قرار دهد و بر مبنای محور دوم شهرداری تهران متعهد می‌شود تمامی اطلاعات پروژه‌ها و برنامه‌های مورد پیگیری شورا را در اختیار اعضای پارلمان محلی پایتخت قرار دهد.

طبق آنچه اعضای شورای شهر پنجم پیش از رسمی شدن دوره جدید شورا بر آن تاکید داشتند نامزد مرحله نهایی انتخابات شهرداری تهران باید پیش از معرفی و رسمی شدن مفاد میثاق‌نامه را بپذیرد و امضا کند. به گفته برخی از اعضای شورای شهر تهران در صورتی که نامزد شهرداری تهران از پذیرش این میثاق‌نامه خودداری می‌کرد، شورای شهر گزینه دیگری را برای شهرداری تهران در دستور کار خود قرار می‌داد.

اما حالا با وجود گذشت چند روز از معرفی رسمی محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران و امضا شدن حکم وی از سوی وزیر کشور طی هفته گذشته، هنوز خبر دقیقی از وضعیت میثاق‌نامه از سوی اعضای شورای شهر شنیده نمی‌شود. به تعبیر دیگر مشخص نیست آیا میثاق‌نامه تدوین شده یا آنکه هنوز متن میثاق‌نامه نهایی نشده است. با این حال به نظر می‌رسد این وضعیت کارآیی میثاق‌نامه را با هدف اولیه اعلام شده برای آن زیر سوال می‌برد. چراکه از یک سو حکم شهردار تهران به‌صورت رسمی امضا شده است و از سوی دیگر مطابق با اخبار منتشر شده تصمیمات اولیه برای انتصابات جدید در مجموعه شهرداری تهران گرفته شده است. به این ترتیب حتی امضای میثاق‌نامه در شرایط موجود می‌تواند نوشدارویی پس از مرگ سهراب باشد که حتی امضای آن هم در زمان کنونی نتواند هدف اولیه از تدوین این میثاق‌نامه را محقق کند. هر چند محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران مطابق با آنچه در دفاع از برنامه خود در حضور اعضای شورای شهر و رسانه‌ها اعلام کرد تمام توان خود را برای ایجاد شهرداری تمام شیشه‌ای از طریق انتصاب مدیران و معاونان پاکدست و به دور از هر گونه شائبه مالی و همچنین افشای اطلاعات قراردادهای شهرداری صرف خواهد کرد، اما مجموعه شهرداری تهران یک خانواده بزرگ است که اگر میثاق‌نامه تعیین تکلیف نشود، ممکن است دوباره چالش شورا و شهرداری در دوره‌های گذشته تکرار شود. طی سال‌های گذشته شورای شهر تهران مشکلات زیادی بر سر دریافت اطلاعات در مورد قراردادها و پروژه‌های در حال اجرا از سوی شهرداری تهران داشتند که عملا نظارت بر عملکرد این مجموعه را برای نهاد نظارتی غیرممکن کرده بود.