بازگشت شهـردار به هیـات دولت عکس: مجتبی سرانجام‌پور، دنیای اقتصاد

دنیای اقتصاد: تغییرات در کابینه پایتخت استارت خورد. محمدعلی نجفی، شهردار تهران دقایقی پیش از ادای سوگند در صحن علنی شورای شهر روز گذشته، از معرفی چهار معاون جدید تیم مدیریت شهری پایتخت خبر داد.

ساعاتی پس از اعلام این خبر، چهار معاون جدید شهرداری پایتخت شامل حجت میرزایی به‌عنوان معاون برنامه‌ریزی، مهدی حجت معاون شهرسازی و معماری، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک و سمیع‌الله حسینی مکارم معاون مالی و اقتصاد شهری به‌عنوان اعضای جدید کابینه پایتخت منصوب و معرفی شدند. کارشناسان شهری معتقدند بررسی کارنامه علمی و تجربه کاری سه معاون حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و معماری و برنامه‌ریزی در دوره جدید مدیریت شهری پایتخت می‌تواند به ترتیب ضامن توسعه مترو، تصفیه بودجه شهرداری از درآمدهای متکی به شهرفروشی و سالم‌سازی درآمدهای شهرداری باشند و در طول چهار سال آینده دو هدف اولیه شهردار شانزدهم پایتخت برای ایجاد آسایش و آرامش شهروندان تهرانی را گارانتی کنند.

طوری که چینش جدید دو معاونت کلیدی برنامه‌ریزی و شهرسازی از یکسو می‌تواند با تنظیم برنامه راهبردی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت از طریق تدوین بودجه، تغییر گفتمان و تغییر کارکردی در شهر تهران را از اقتصاد مبتنی بر ساخت‌وساز به اقتصاد مبتنی بر توسعه گردشگری و دانش‌بنیان کلید بزند و از سوی دیگر به دلیل سابقه کاری در حوزه بناهای تاریخی و قدیمی، نگرش حفاظت از بناهای تاریخی و صدور مجوزهای فراتر از اسناد بالادست را تقویت کند.

به گفته کارشناسان اقتصاد شهر، معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران به‌عنوان مغز برنامه‌ریزی شهری، وظیفه آینده‌نگری، دریافت ایده‌های نخبگان، آسیب‌شناسی مسائل شهری و شناسایی راهکار برای رفع آنها را بر عهده دارد. در این راستا مطابق با تجارب فرد منتصب در این سمت به نظر می‌رسد پس از این ساخت‌وساز مبنای اصلی تامین منابع اداره شهر نخواهد بود و برای ایجاد چرخه پویای تولید، فعالیت و اشتغال، از دو ظرفیت توسعه گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان شهر تهران استفاده خواهد شد. در عین حال معاون جدید شهرسازی و معماری شهرداری تهران به دلیل دارا بودن مدرک دکترای حفاظت از بناهای تاریخی از دانشگاه یورک انگلستان نیز دارای دیدگاه‌های متفاوتی در حوزه شهرسازی و معماری است. به گفته کارشناسان مهدی حجت نیز از جمله معاونان جدید شهردار تهران است که با توجه به توانایی‌های فعلی و سوابق قبلی کاری می‌تواند خطوط قرمز دیدگاه شهردار پایتخت مبنی بر حذف نگاه سوداگرانه به شهر را پیگیری کند. معاون حمل ونقل و ترافیک نیز از دیگر معاونانی بود که روز گذشته معرفی شد. محسن پورسیدآقایی که سابقه و تجربه حضور در قامت مدیریتی در حوزه حمل و نقل کشور را دارد نیز می‌تواند ضامن توسعه مترو و ایجاد پایه‌های اولیه برای شهرسازی ریل‌پایه باشد. محمدعلی نجفی با معرفی چهار معاون خود استارت اولیه برای حرکت در مسیر ایجاد آسایش و آرامش شهروندان تهرانی را رقم زد با این حال به جز این چهار معاون، او باید برای پنج معاونت دیگر شهرداری تهران نیز برای حضور افراد جدید یا ابقای معاونان فعلی تصمیم‌گیری کند. او پیش از ادای سوگند در صحن علنی شورای شهر تهران در روز گذشته به صراحت در مورد توصیه‌پذیر نبودن در انتخاب معاونان صحبت کرد.

او صحبت‌های خود درباره نحوه انتخاب معاونان و مدیران را این‌گونه آغاز کرد: در انتخاب مدیران جز صلاح شهرداری و شایستگی به چیزی پایبند نبوده که این سیاست سبب گله‌مندی برخی دوستان از من شده است. برخی دوستان در ذهن خود انتظاراتی را طراحی کرده بودند و حتی برخی دیگر رایزنی‌ها و صحبت‌هایی از جانب من با افراد انجام داده بودند که متاسفانه مسوولیتی از جانب من برای این رایزنی‌ها نداشتند. او تاکید کرد: هیچ‌کس از جانب من اجازه انتخاب مدیر و تصمیم‌گیری نداشته و در انتخاب مدیران نه تعارف دارم و نه رو دربایستی. همیشه شنونده دقیقی برای نظرات و مشورت‌های دوستان هستم و تمام پیشنهادهای بحق را می‌پذیرم.

نجفی پس از این صحبت‌ها با بیان اینکه امروز برای دومین بار به‌عنوان شهردار تهران سوگند می‌خورم؛ گفت: من یک‌بار پس از انتخاب از سوی شورای شهر، در محضر خداوند سوگند یاد کردم و امروز هم به صورت رسمی در حضور همه سوگند می‌خورم. در متنی که نجفی به‌عنوان سوگند قرائت کرد بار دیگر بر انتخاب مدیرانی امین، پاکدست، کارآمد و شایسته به‌صورت توامان تاکید شد. او همچنین سوگند یاد کرد در راستای شفافیت‌بخشی به امور، پاسخگویی به افکار عمومی، توجه به جریان آزاد اطلاعات، پذیرش نظارت جامع و اجرای کامل مصوبات قانونی شورا را نصب‌العین قرار دهد. نجفی مطابق با بند دیگری از این سوگندنامه متعهد شد عدالت در توزیع منابع و اغتنام فرصت‌ها، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانش قرار دهد.

چهار ضلع تصمیم‌گیری در شهرداری جدید

شهردار تهران روز گذشته علاوه بر ادای سوگند و تشریح چارچوب‌های انتخاب معاونان و مدیران جدید شهرداری، از وضعیت سخت تامین منابع مالی اداره شهر در سال جاری هم سخن گفت. نجفی با اشاره به برگزاری جلساتی درخصوص مسائل مالی و اقتصادی شهر، بازهم بر شرایط سخت شهرداری در سال جاری تاکید کرد و گفت: شهرداری در سال جاری، سال سختی را از لحاظ مالی پیش‌رو دارد. به ویژه آنکه بخشی از درآمدهایی که در بودجه پیش‌بینی شده محقق نمی‌شود و باید برنامه‌ریزی‌هایی شود که وصول درآمدهای نقدی با مشکل مواجه نشود.

نجفی افزود: کار در شهرداری در ماه‌های اول با مشکلات زیادی مواجه است اما امیدوارم به لطف و عنایت خداوند و بصیرت کافی تصمیمات درستی برای شهر اتخاذ کنم. او در عین حال عنوان کرد: در این دوره به چهار ضلع مهم تصمیم‌گیری در شهر تهران اتکا می‌شود. ضلع اول نهادها و ارگان‌های مختلف همچون دولت، ضلع دوم شهروندان تهرانی، ضلع سوم شورای شهر و ضلع چهارم خانواده بزرگ شهرداری تهران هستند که برای پیشبرد اهداف مهم شهر باید با هم هماهنگ شوند.

بازگشت شهردار به هیات دولت

اما یکی از خبرهای مهم در حاشیه حضور شهردار تهران در صحن علنی پارلمان محلی پایتخت، تایید خبر «حضور دوباره شهردار در جلسات هیات دولت» بود. محمدعلی نجفی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» مبنی بر نتیجه پیگیری‌ها برای حضور در جلسات هیات دولت اعلام کرد: حضور شهردار تهران قطعی شده و از امروز در جلسه هیات دولت حضور خواهم داشت. پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، اگرچه محمد نوبخت، سخنگوی دولت در نشست با رسانه‌ها درباره حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت گفت که این موضوع در دولت مطرح شد ولی تصمیم گرفته نشد. اما در میانه جلسه و در هنگام پاسخگویی به سوالات دیگر، نامه‌ای به نوبخت داده شد و او با قرائت آن گفت: دفتر دولت اعلام کرد که نجفی از امروز(چهارشنبه) به دولت دعوت شده و در جلسات شرکت می‌کند. شهردار تهران معتقد است حضور او در جلسات هیات دولت باعث می‌شود بسیاری از اقداماتی که سایر دستگاه‌ها با شهرداری دارند و کارهایی که شهرداری با دستگاه‌های اجرایی مختلف دارد تسریع شود.

او با بیان اینکه حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت به نفع دولت، شهرداری و مردم است، همین که شهردار تهران در جریان سیاست‌ها و تصمیم‌های دولت باشد خیلی موثر است. به‌طور مثال دو روز گذشته در شهرداری تهران جلسه‌ای درباره منابع درآمدی سال ۹۶ داشتیم. اطلاعاتی که بنده از سیاست‌های دولت به ویژه در بخش مسکن داشتم کمک کرد که در این مورد تصمیم بهتری بگیریم. براین اساس حضور شهردار تهران در جلسات هیات دولت به نفع دولت، شهرداری و مردم است.

بازگشت شهـردار به هیـات دولت