اعتمادسازی میان کارکنان با حمایت و مسوولیت‌پذیری

نویسنده: آرت پتی

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

در بخش اول این مطلب به این واقعیت اشاره کردیم که یکی از پیش‌نیازهای اصلی مدیران تازه‌کار برای رسیدن به موفقیت و کامیابی در سازمان‌ها و شرکت‌های تحت‌رهبری‌شان این است که باید قادر باشند بین خود و کارکنان از یکسو و بین تمام کارکنان، اعتماد متقابل و پایدار ایجاد کنند. در واقع قدرت اعتمادسازی یک مدیر ازجمله فاکتورهای متمایز کننده و برتری‌دهنده او محسوب می‌شود که این مساله در مورد مدیران جوان و تازه‌کار بیشتر مصداق پیدا می‌کند، چراکه آنها به‌خاطر ناشناخته بودن نزد کارکنان و عدم برخورداری از پیشینه مدیریتی و سوابق مرتبط با آن به‌شدت به ایجاد اعتماد بین خود و کارکنان نیاز دارند و در صورت ناتوانی در این امر تداوم حیات مدیریتی‌شان به خطر می‌افتد.با این همه باید دانست که اعتمادسازی در درون سازمان‌ها و میان اعضای تیم‌های کاری، فرآیندی پیچیده و حساس است که در راستای انجام آن باید به نکات و توصیه‌هایی چند توجه داشت که به هفت مورد از آنها در بخش اول این مطلب در هفته گذشته اشاره شد. در بخش دوم این مطلب به هفت مورد باقی‌مانده در این ارتباط اشاره خواهد شد.

8) با حمایت از کارمندی که مرتکب اشتباه شده است، اعتماد او را به خود جلب کنید

کارمندی که دچار اشتباه فاحشی در کارش می‌شود به شکل‌های مختلف و از جهات گوناگون تحت‌فشار قرار دارد و در این حالت نسبت به هرکسی که در این شرایط از او حمایت کند، اعتماد کامل پیدا می‌کند. با توجه به اینکه اشتباه‌های کاری بخشی طبیعی از هر حرفه و شغلی به‌حساب می‌آید، بنابراین بهتر است مدیران این تهدید را به فرصتی برای حمایت از کارکنان خطاکارشان تبدیل کنند و ضمن برخورد معقول و همراه با انعطاف‌پذیری با کارمند خطاکار از او حمایت کنند و به این وسیله اعتماد او و البته سایر کارکنان را به خود
جلب کنند.

۹) همیشه و در همه حال گفتار و کردارتان را هماهنگ کنید

هیچ‌چیز بدتر از این نیست که مدیرانی که افرادشان را از انجام پاره‌ای کارها منع می‌کنند، خود مرتکب آن کارها شوند. وجود ناهماهنگی و تعارض در صحبت‌ها و اعمال مدیران یکی از مهم‌ترین عوامل به‌وجودآورنده بی‌اعتمادی بین مدیران و کارکنان به‌شمار می‌آید، بنابراین به یاد داشته باشید که به‌عنوان یک مدیر همیشه و در همه‌جا زیر ذره‌بین کارکنانتان قرار دارید و در نتیجه باید از رفتاری خلاف آنچه که مدعی‌اش هستید، به‌شدت پرهیز کنید.

۱۰) مسوولیت‌پذیر باشید تا افرادتان هم مسوولیت‌پذیر باشند

مدیران یک مجموعه الگوی رفتاری و کاری کارکنان آن مجموعه به‌حساب می‌آیند و به همین دلیل هرگونه بی‌مسوولیتی و فرار از پاسخگویی از طرف آنها باعث می‌شود کارکنانشان نیز چنین کنند و اعتمادی از این حیث بین آنها وجود نخواهد داشت پس اگر می‌خواهید بر افرادی مسوولیت‌پذیر و پاسخگو مدیریت کنید، در درجه اول خودتان این‌گونه باشید. مسوولیت‌پذیری متقابل مدیران و کارکنان زمینه‌ساز اعتمادسازی کامل بین آنهاست.

۱۱) مدیران میانی و سرگروه‌های تحت‌رهبری‌تان را به اعتمادسازی با زیرمجموعه‌هایشان وادار سازید

اگر مدیر ارشد و عالی‌رتبه‌ای هستید، حتما باید مدیران میانی و سرگروه‌های تیم‌های کاری را برای اعتمادسازی بین زیرمجموعه‌هایشان تحت‌فشار قرار دهید. باید دانست که اعتمادسازی چیزی نیست که فقط توسط مدیران عالی سازمان و به‌صورت بالا به پایین صورت پذیرد، بلکه در هرکدام از بخش‌ها و تیم‌های کاری باید روند اعتمادسازی متقابل بین رهبر و اعضا به‌طور دقیق و کامل صورت پذیرد.

۱۲) به کارکنانتان بیاموزید چگونه حرف بزنند و تصمیم بگیرند

یکی از اولویت‌های یک مدیر تازه‌کار که می‌خواهد اعتماد را به ساختار سازمان تحت‌رهبری‌اش تزریق کند، این است که به افرادش بیاموزد چگونه به یک شکل حرف بزنند، با هم بحث و تبادل‌نظر کنند و تصمیم بگیرند. با ایجاد و تقویت وحدت‌رویه در این زمینه‌ها می‌توان از بروز بسیاری از سوءتفاهم‌ها جلوگیری کرد و اعتماد بین افراد و مدیریت را افزایش داد. همسویی همه ارکان شرکت در تصمیم‌گیری‌ها نیز باعث می‌شود تصمیمات اتخاذشده در سطوح مختلف به صورت همسو و هماهنگ شکل بگیرند و یک نوع حالت اعتماد و درک متقابل از تصمیمات همدیگر بین کارکنان و مدیران پدید آید.

۱۳) بروز اشتباهات کاری را به فرصتی برای آموزش کارکنان تبدیل کنید

اشتباهات کاری چه از مدیران سر بزند و چه از طرف کارکنان، باید به سرعت به کلاس درسی برای آموزش کارکنان و به‌روزرسانی اطلاعاتشان تبدیل شود. در چنین حالتی است که افراد از افشای اشتباهات کاری‌شان از طرف خود یا مدیران ترسی ندارند و این کار را به راحتی انجام می‌دهند. علنی شدن اشتباهات در چنین جو مثبتی هم از تکرار اشتباهات در آینده توسط دیگران و هم از وخیم‌تر شدن پیامدهای منفی ناشی از آن اشتباهات جلوگیری می‌کند.

۱۴) ارزش‌های شفاف و ملموسی را برای کارکنانتان تعریف کنید

هیچ‌چیزی نمی‌تواند به اندازه وجود ارزش‌های سازمانی مبهم و پر از ایهام در یک سازمان، زمینه‌ساز بروز تنش و بی‌اعتمادی بین مدیران و کارکنان و همچنین بین خود کارکنان شود، بنابراین به‌عنوان مدیر تازه‌کاری که می‌خواهد ارزش‌های جدیدی را در شرکت یا سازمان تحت رهبری‌اش نهادینه کند حتما به شفاف بودن و قابلیت تفسیر و فهم آسان آن ارزش‌ها توجه داشته باشید تا از بروز بی‌اعتمادی‌های احتمالی در آینده جلوگیری کنید.

منبع: Asked Manager.com