دنیای اقتصاد: ستاد استقبال از مهر شهر تهران با هدف هماهنگی درخصوص آماده‌سازی شهر برای حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در مراکز آموزشی و به ویژه مهار ترافیک به‌عنوان معضل اصلی تهران که در مهرماه تشدید می‌شود، عصر روز چهارشنبه با حضور شهردار تهران و سایر مسوولان مرتبط برگزار شد.

اما خبری که از سوی روابط عمومی شهرداری تهران درباره محتوای این جلسه منتشر شد، نشان می‌دهد مسوولان مستقیم و غیرمستقیم حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران در این جلسه، در قالب هفت سرفصل دیدگاه‌های خود و برنامه‌های پیش‌بینی‌شده به منظور کنترل ترافیک فصل بازگشایی مراکز تحصیلی را تشریح کردند، بدون اینکه این جلسه به تصویب یک اقدام فوری و ضربتی برای مدیریت موثر ابرترافیک مهرماه منجر شود. ترافیک تهران به بیماری مزمنی شبیه است که همزمان با شروع سال تحصیلی جدید، شدت علائم این بیماری دوچندان خواهد شد. اگرچه درمان بیماری ترافیکی تهران نیازمند راهکارهای میان‌مدت و بلندمدت است، اما در کوتاه‌مدت برای مدیریت این عارضه همزمان با مهرماه که به گفته مسوولان، دست‌کم سه میلیون سفر به مقصد محل تحصیل (معادل ۱۶ درصد سفرهای کل روزانه) در تهران صورت خواهد گرفت، اقدامات فوری و موثر باید در دستور کار قرار گیرد و نمی‌توان انتظار داشت با حرف و تصمیمات تزئینی نتیجه لازم محقق شود. هفت سرفصل کلی و کم‌اثرکه در این جلسه مطرح شد شامل اجرای آزمایشی طرح اتوبوس مدرسه در دو منطقه با پوشش ۶۲ مدرسه، وارد کردن ۱۵۰ خودروی استاندارد به ناوگان سرویس مدارس، اعلام حالت فوق‌العاده برای ناوگان مترو و اتوبوس، اجرای طرح حریم توقف ممنوع مقابل مدارس به ویژه در معابر حادثه‌خیز، علامت‌گذاری، خط‌کشی و نصب تابلوهای ترافیکی در نقاط حادثه‌خیز، اجرای طرح استقبال از همیاران پلیس از سوی پلیس راهور در تقاطع‌ها و در نهایت بسته اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی شامل ساماندهی علائم در اطراف مدارس و اقدامات میدانی، کنترلی و نظارتی بوده است.

این سرفصل‌ها نشان‌دهنده بسنده کردن مسوولان ترافیک شهر به کلی‌گویی بوده و بیش از اینکه به‌صورت عملیاتی برای ابرترافیک مهر چاره‌جویی کند، بحث‌هایی را مطرح می‌کند که اثر آنی و نتیجه موثر در کاهش ترافیک ندارد. در مورد اعلام حالت فوق‌العاده برای ناوگان مترو و اتوبوس نیز توضیح تکمیلی ارائه نشده و این در حالی است که مدیریت شهری می‌تواند با یک طرح ضربتی کلیه ناوگان خارج از سرویس را که گفته می‌شود در مورد مترو بعضا تا ۵۰ درصد کل واگن‌ها است، با تعمیرات اساسی به سرعت به ناوگان در حال خدمت اضافه کند تا به این ترتیب بخشی از ترافیک مهر مهار شود. خبری که از جلسه مذکور منتشر شد، نکته قابل تامل دیگری هم داشت. با وجود حضور محسن میرسید‌آقایی، معاون جدید ترافیک شهردار تهران، بخشی از محتوای خبر به نقل از سید مازیار حسینی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک سابق شهرداری تهران تنظیم و برای رسانه‌ها ارسال شد. این اقدام می‌تواند حاوی دو پیام باشد. نخست اینکه معاون جدید در این جلسه سخنرانی نکرده و دوم اینکه روابط عمومی شهرداری تهران ترجیح داده سخنان معاون پیشین را برجسته کند. هر کدام از این دو پیام که صحت داشته باشد، در این مقطع زمانی که تهران به ماه ابرترافیکی خود نزدیک می‌شود، می‌تواند به نوعی نشان‌دهنده انفعال مدیریت جدید ترافیک تهران باشد که خود جای تامل دارد.