پایان رکود در سینمای آمریکا

دنیای اقتصاد: درحالی‌که بسیاری از کارشناسان بازار سینما در آمریکا از ادامه رکود در فروش فیلم‌ها خبر می‌دادند، یک فیلم ترسناک تمام معادلات را عوض کرد و در فروش افتتاحیه خود رکورد بسیاری از فیلم‌های پرفروش را شکست. در سه، چهار هفته اخیر میزان فروش فیلم‌ها در سینماهای آمریکا و کانادا (که اصطلاحا باکس آفیس خوانده می‌شود) به شدت کاهش یافته بود، به ‌طوری که در دو هفته گذشته پرفروش‌ترین فیلم‌های هفته به ندرت بیش از ۱۰ میلیون دلار فروش داشتند. برگزاری مسابقات مشت‌زنی، عدم اکران فیلم‌های جدید و جذاب، توفان‌های اخیر و... از مهم‌ترین عللی بود که کارشناسان آمریکایی درباره کاهش استقبال از سینماهای این کشور عنوان می‌کردند. با این حال آخر هفته گذشته همه معادلات به هم ریخت و یک فیلم ترسناک در اکران افتتاحیه خود بیش از ۱۱۷ میلیون دلار فروخت.

در آخرین هفته اوت مجموع فروش ۱۰فیلم پرفروش باکس آفیس به ۳/ ۴۵ میلیون دلار رسید و در اولین هفته سپتامبر، این رقم در همان حدود باقی ماند. با این حال در هفته گذشته یعنی هفته دوم سپتامبر، مجموع فروش ۱۰ فیلم پرفروش به بیش از ۵/ ۱۴۷ میلیون دلار رسید که بیش از سه برابر میانگین چند هفته اخیر بود. فیلم «آن» (عنوان اصلی فیلم IT است و در فارسی به «آن» ترجمه شده) که اقتباسی از رمان استیون کینگ ساخته کمپانی‌های نیولاین و برادران وارنر است رکورد باکس آفیس آمریکا را در هفته افتتاحیه فیلم شکست. این فیلم ترسناک درجه R با فروش ۲/ ۱۱۷ میلیون دلاری با نمایش در ۴۱۰۳ سالن سینما بسیار بالاتر از سطح انتظار ظاهر شد و سومین افتتاحیه بزرگ یک فیلم در سال ۲۰۱۷ را ثبت کرد. این در حالی است که «اسپایدرمن: بازگشت به خانه» نیز پیش از این ۱۱۷ میلیون دلار فروخته بود و تنها دو فیلم «دیو و دلبر» و «محافظان کهکشان ۲» بودند که بیش از این رقم در سال ۲۰۱۷ در اولین آخر هفته اکرانشان در آمریکا فروش کردند.

«آن» با کسب امتیاز ۸۷ درصدی از سایت روتن تومیتوز موفق شد نظر منتقدان را نیز جلب کند. بر مبنای گزارش‌ها ۵۱ درصد مخاطبان این فیلم را تماشاگران زن و ۴۹ درصد را مردان تشکیل داده بودند. دوسوم تماشاگران بیش از ۲۵ ساله بودند. اما این فیلم موفق شد رکورد فروش اکران اولیه فیلمی در ماه سپتامبر را بشکند. سال ۲۰۱۵ «هتل ترانسیلوانیا ۲» فروشی ۵/ ۴۸ میلیون دلاری را در این ماه ثبت کرده بود و «فعالیت فراطبیعی۳» درسال ۲۰۱۱ برابر ۶/ ۵۲ میلیون دلار فروخته بود. «ددپول» البته در سال ۲۰۱۶ بازی را با فروش ۴/ ۱۳۲ میلیون دلار عوض کرده بود. با این حال نباید نادیده گرفت که توفان سهمگین ایرما در فلوریدا و جورجیا موجب شد تا تنها ۵ درصد مخاطبان این دو ایالت بتوانند به سینما بروند. انتظار می‌رود این فیلم ترسناک ۶۲ میلیون دلار نیز از فروش در ۴۶ بازار بین‌المللی کسب کند. این یک پیروزی درخشان برای فیلمی است که با بودجه ۳۵ میلیون دلاری ساخته شده است.

این فیلم را اندی ماشیتی کارگردان آرژانتینی ساخته که پیش‌تر به‌خاطر ساخت فیلم ترسناک «ماما» در سال ۲۰۱۳ شناخته می‌شد. در این فیلم بیل اسکارشگورد بازیگر سوئدی در نقش دنی وایز دلقک بازی کرده است که کارش شکار بچه‌ها در شهر «دری» است. بقیه بازیگران را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند. فیلم جدید بعدی که این هفته اکران شده، «دوباره خانه» با بازی ریس ویتراسپون در نقش اصلی، یک کمدی رمانتیک از کمپانی «اوپن رود» است که در اکران اولیه‌اش فروشی ۹ میلیون دلاری را رقم زد. این فیلم در ۲۹۴۰ سالن سینما اکران شد. این پروژه ۱۵ میلیون دلاری ساخته هالی مه‌یرشی‌یر دختر نانسی مه‌یر تهیه‌کننده فیلم است. داستان بر شخصیت ویتراسپون متمرکز است که مادر دو فرزند است و از همسرش جدا شده و باید زندگی جدیدی را شروع کند.

«محافظ آدمکش» در مکان سوم فروش این هفته قرار گرفته که ۹/ ۴ میلیون دلار دیگر فروخت. این فیلم سه هفته است که روی پرده رفته و در ۳۳۲۲ سالن سینما نیز به نمایش درآمده است. «آنابل: آفرینش» نیز با فروش ۴ میلیون دلاری و نمایش در ۳۰۰۳ سالن سینما در مکان بعدی قرار گرفت و پس از آن «رود باد» با فروش ۲/ ۳ میلیون دلاری جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد. پنج رده بعدی به ترتیب در اختیار انیمیشن «بپر!» با فروش ۵/ ۲ میلیون دلار، «اسپایدر من: بازگشت به خانه» با فروش ۰۲/ ۲ میلیون دلار، «دانکرک» با فروش ۲ میلیون دلار، «لوگان خوش‌شانس» با فروش ۸/ ۱ میلیون دلار و «فیلم اموجی» با فروش یک میلیون دلار است که البته جزئیات فروش آنها را در جدول این گزارش می‌بینید.

پایان رکود در سینمای آمریکا