نویسنده: کارل استایب

مترجم: سیدحسین علوی لنگرودی

alavitarjomeh@gmail.com

قسمت چهل و سوم

اگر خود را در اوج قله موفقیت کاری و در بهترین مرتبه ممکن احساس می‌کنید، بدانید که عامل اصلی تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های شما در این واقعیت ساده نهفته است که از آنچه انجام می‌‌دهید، لذت می‌برید و در محیط کارتان شاد هستید. به عبارت بهتر، عاشق کار بودن موجب به حداکثر رسیدن بهره‌وری و بازدهی شما شده است. اما آیا فقط شاد بودن است که موجب افزایش بهره‌وری می‌شود یا اینکه با افزایش بهره‌وری کار، احساس شاد بودن نیز بیشتر می‌شود؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت که تاثیر مثبت و سازنده دو عامل شادی و بهره‌وری برهم، رابطه‌ای دوسویه و علت و معلولی است. حال سوال اینجاست که برای شاد بودن در کار چه کارهایی باید و می‌توان انجام داد؟ آنچه در ادامه خواهد آمد می‌تواند شروع خوبی برای تحقق این خواسته باشد.

• همیشه یک برنامه زمانی مکتوب و مدون داشته باشید و تمام افکار، گفت‌وگوها و فعالیت‌های مهم خود طی هر هفته را یادداشت کنید. این کار شما را در مورد میزان فعالیت‌ها و عملکرد هفتگی تان آگاه‌تر می‌سازد و از این طریق درمی‌یابید که وقت ارزشمندتان را به چه صورت صرف کرده‌اید و چه نتایجی را رقم زده‌اید.

• برای فعالیت‌ها و ارتباطاتی که تاثیر بیشتری بر موفقیت تان دارند برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و زمان بیشتری را به آنها اختصاص دهید. برای رسیدن به عملکرد بهتر در این زمینه، طراحی فهرست اولویت‌های کاری و ضرب‌الاجل‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت.

• به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید که حداقل ۵۰درصد زمان خود را صرف فعالیت‌ها و تفکراتی کنید که بخش عمده نتایج و دستاوردهای مثبت تان را موجب شده‌اند. بازی کردن با برگ‌های برنده باعث برنده شدن دوباره شما خواهد شد.

• برای تمام ساعات کاری تان برنامه‌ریزی کنید و از تمام دقایق آن نهایت استفاده را ببرید، چرا که همین دقایق هستند که ساعات و روزهای کاری موفق تان را رقم می‌زنند.

• همیشه ۳۰ دقیقه نخست هر روز کاری تان را صرف برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری فعالیت‌های همان روز کنید و تا زمان تکمیل فرآیند برنامه‌ریزی، اقدامات اجرایی تان را آغاز نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که مهم‌ترین زمان در هر روز کاری همان دقایقی است که برای آن روز برنامه‌ریزی می‌کنید.

• پنج دقیقه قبل از هر گونه فعالیت و تماس کاری با دیگران به روشنی تصمیم بگیرید که در آن روز می‌خواهید چه نتایجی را به دست بیاورید. این کار به شما امکان می‌دهد قبل از شروع هر کاری، تصویری روشن و عینی از موفقیت‌هایی که قرار است به دست آورید ترسیم کنید.

• همیشه به یاد داشته باشید که رسیدن به همه اهداف و آرمان‌ها امری غیرممکن است و بنابراین باید با رویکردی نسبی گرایانه با واقعیت‌ها برخورد و از ایده‌آل‌گرایی افراطی اجتناب کرد و در همه حال و در هر شرایطی از کاری که در حال انجامش هستید لذت ببرید و شاد باشید، چراکه این شادی و لذت از کار کلید به ثمر نشستن برنامه‌ریزی‌های کاری‌تان به حساب می‌آید.

منبع: کتاب پرفروش Work Happy Now