دنیای اقتصاد: شاخص کل فرابورس ایران در آخرین روز کاری در هفته جاری با رشد اندک ۶/ ۰ واحدی(معادل ۰۷/ ۰ درصدی) روبه‌رو شد و در نهایت در سطح ۳/ ۹۴۴ واحدی به‌کار خود پایان داد. نماگر این بازار در سه روز متوالی اخیر در سطح ۹۴۳ تا ۹۴۴ واحدی نوسانات اندکی را ثبت کرده است.آیفکس در ادامه ریزش ۵/ ۰ درصدی خود در هفته گذشته، در هفته جاری نیز در مسیر نزولی حرکت کرد و ۴/ ۰درصد دیگر افت کرد.دیروز در فرابورس حدود ۲۱۸ میلیون ورقه بهادار در ۴۰ هزار و ۳۹ نوبت معاملاتی دست‌به‌دست شد. ارزش کل معاملات فرابورس با افت ۱۵ درصدی نسبت به روز سه‌شنبه به میزان ۱۵۱ میلیارد تومان رقم خورد. از میان این معاملات جابه‌جایی ۱۲۱ میلیون ورقه بهادار به بازار اول و دوم فرابورس اختصاص یافت و ارزشی بیش از ۳۳ میلیارد تومان را به ثبت رساند. از تحولات مهم دیروز فرابورس، بازگشت نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه به گردونه معاملات بود.

بازگشت پرفروغ «ثباغ»

همان‌طور که اشاره شد، نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام روز گذشته به میدان معاملات بازگشت و در پایان با رشد قیمت ۳/ ۸ درصدی در صدر جدول نمادها با افزایش قیمت قرار گرفت. در میان نمادهای تاثیرگذار بر شاخص فرابورس، روز چهارشنبه دو نماد بزرگ شرکت‌های پتروشیمی مارون و سهامی ذوب‌آهن اصفهان با مجموع حمایت ۹/ ۳ واحدی بیشترین تاثیر مثبت در محاسبه نماگر فرابورس را به‌نام خود به ثبت رساندند. نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه نیز نزدیک ۲۹/ ۰ واحد از رشد آیفکس حمایت کرد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تولید برق عسلویه مپنا و بانک حکمت ایرانیان، در مجموع حدود ۲ واحد شاخص کل را تنزل دادند.نماد معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان به ترتیب با رشد ۳/ ۸ و ۸/ ۴ درصد بیشترین افزایش قیمت شرکت‌های فرابورس را ثبت کردند. از سوی دیگر، نماد معاملاتی فرآوری زغال‌سنگ طبس (کپرور) با افت قیمت ۶/ ۴ درصدی، بیشترین کاهش قیمت را در میان شرکت‌های فرابورسی تجربه کرد. از اتفاقات جالب‌توجه دیروز فرابورس، افت قیمت نماد معاملاتی شرکت مبین‌وان کیش بود. این نماد پس از حدود یک ماه رشد بی‌وقفه و رشد نزدیک ۲۰۰ درصدی، روز چهارشنبه از حرکت بازایستاد و با افت ۷/ ۴ درصدی قیمت روبه‌رو شد.نماد معاملاتی گروه صنایع کاغذی پارس با ارزش معاملاتی بیش از ۵ میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملات بین شرکت‌های فرابورس رقم زد. خریدوفروش حدود ۴۰ میلیون سهمی در نماد معاملاتی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، این نماد را در صدر نمادها با بیشترین حجم معاملات نشاند. دیروز همچنین نمادهای شرکت مبین‌وان کیش و سهامی ذوب‌آهن اصفهان در کانون توجه فعالان فرابورس قرار داشتند.

تغییر مالکیت در فرابورس

جابه‌جایی‌های مالکیت در آخرین روز کاری فرابورس به نفع سهامداران حقوقی به پایان رسید.ارزش این تغییر مالکیت حدود ۵ میلیارد تومان بود. به این ترتیب حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم از ۸ میلیون سهم معامله‌شده در نماد معاملاتی شرکت ریل‌پرداز سیر به سبد سهامداران حقوقی منتقل شد تا بیشترین تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان به ثبت برسد. همچنین معاملات در نماد شرکت‌های شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه و مبین‌وان کیش با تغییر مالکیت مجموعا حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، بیشترین جابه‌جایی به نفع بازیگران حقوقی را پس از نماد ریل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرداز سیر رقم زد. بر این اساس نماد معاملاتی شرکت مبین‌وان کیش، بیشترین حمایت را از طرف سهامداران حقوقی داشت. از سوی دیگر نماد معاملاتی شرکت آتیه‌ داده‌پرداز با ارزش بیش از ۶۰۰ میلیون تومان در تغییر سهامداران، بیشترین تغییر مالکیت به نفع اشخاص حقیقی را به ثبت رساند. علاوه بر این، فرابورس ایران روز چهارشنبه طی اطلاعیه‌ای عرضه یکجای سهام مدیریتی غیر‌کنترلی شرکت پتروشیمی اصفهان را که قرار بود امروز انجام شود، به دلیل اجرای دستور مقام قضایی به تعویق انداخت.

روز سبز اسناد خزانه

در دومین روز حضور «سخاب۲» در بازار اوراق با درآمد ثابت حدود ۹۵۵ هزار ورقه بهادار در ۶۳۶ نوبت معاملاتی دست به دست شد. ارزش کل معاملات این بازار در روز چهارشنبه به میزان ۹۴ میلیارد تومان رقم خورد که بیش از ۶۰ درصد ارزش معاملات بازارهای فرابورس است. از این میزان، جابه‌جایی حدود ۷۰۰ ورقه بهادار به بازار سبزپوش اسناد خزانه اسلامی اختصاص یافت. با گشایش سه مرحله «سخاب» در تابلوی اسناد خزانه،پویایی بیشتر این بازار را شاهد هستیم. به این ترتیب با نزدیک شدن به تاریخ سررسید اسناد خزانه با نماد «اخزا۱۰» شاهد رشد قیمت و قرارداشتن نرخ سود موثر این اوراق در سطوح بالای ۲۰ درصد هستیم. روز گذشته نیز این نماد رشد قیمت ۰۲/ ۰ درصدی را تجربه کرد و نرخ سود موثر ۸/ ۲۰ درصدی را رقم زد. همچنین نماد «سخاب۲» در دومین روز حضور خود در فرابورس با افت ۵/ ۰ واحد درصدی، نرخ سود موثر ۶/ ۱۸ درصدی را به ثبت رساند.