دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته به روند صعودی خود ادامه داد و به سطح جدیدی از شاخص نزدیک شد. نماگر بازار سهام دیروز تحت تاثیر رشد قیمت نمادهای شاخص‌ساز با رشد ۲۳۳واحدی (معادل ۳/ ۰ درصد) مواجه شد و در سطح ۸۳هزار و ۹۱۶واحدی به کار خود پایان داد.به این ترتیب شاخص کل تنها ۸۴ واحد با شاخص ۸۴ هزار واحدی فاصله دارد. نمادهای ارتباطات سیار، کشتیرانی، فولاد مبارکه، مپنا و ‌های‌وب بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. این در حالی است که معاملات منفی در دو نماد پالایش نفت اصفهان و آسان پرداخت پرشین مانع از رشد بیشتر این متغیر شد.

در بازار دیروز در تحولات کلان رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به حرکت تدریجی به سمت یکسان‌سازی نرخ ارز گفت: بانک مرکزی دو طرح را در رابطه با رتبه‌بندی بانک‌ها دارد که یک طرح، در درون بانک مرکزی است که نتایج آن به بیرون اعلام نمی‌شود و عمق بازرسی و نظارت بانک مرکزی بر آن بانک، بر اساس طرح اعلام‌شده قبلی است. وی افزود: در طرح دیگری که از سوی شرکت رتبه‌بندی ایران در حال انجام است، بانک‌ها با تکیه بر صورت‌های مالی و نسبت‌هایی که از آن برداشت می‌شود؛ رتبه‌بندی می‌شوند که نتایج آن تا پایان مهرماه اعلام می‌شود؛ به نحوی که بانک‌ها از نظر نسبت‌های دارایی- بدهی، مدیریت منابع و سایر ویژگی‌ها تحت بررسی قرار گرفته و در نهایت، ترکیب همه این شاخص‌ها با هم، درآمیخته شده و شاخص کلی ایجاد می‌شود که به نسبت آن، رتبه بانک‌ها اعلام خواهد شد.وی در مورد نرخ سود سپرده‌های صندوق سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نهادهای فعال در بازار سرمایه هستند و بانک‌ها از این ابزار استفاده می‌کنند؛ ولی چون در پرتفوی خود، دارایی‌هایی دارند که بازدهی بالاتری دارد، ممکن است بتوانند نرخ سود بالاتری بپردازند؛ ولی آنچه مسلم است، آن میزان از منابع صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در بانک سپرده‌گذاری می‌شود؛ باید از دستورالعمل بانک مرکزی تبعیت کند.

در این گروه همچنین دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: تیرماه امسال ۱۲۷ هزار و ۸۹۹ دستگاه خودرو در کشور تولید شد که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱/ ۲۴ درصد افزایش داشت. در تیرماه ۱۳۹۵ تعداد ۱۰۳ هزار و ۲۰ دستگاه خودرو تولید شد. از لحاظ آمار تجمعی نیز در تیرماه ۹۵ به میزان ۳۶۹ هزار و ۱۸۴ دستگاه انواع خودرو تولید شد که با توجه به تولید ۴۳۴ هزار و ۴۸۵ دستگاه در تیرماه ۹۶ رشد ۷/ ۱۷ درصدی داشت. در گروه دارویی شرکت بورسی داروسازی اسوه برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی از یک محل را اعلام کرد. داروسازی اسوه درصورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی، ۵۰ میلیارد تومان به سرمایه فعلی می‌افزاید. تامین مالی «داسوه» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و با ۷ هدف اصلاح ساختار مالی،کاهش هزینه‌های مالی با توجه به تبدیل مطالبات سهامداران به سرمایه، تامین سرمایه در گردش، جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده، بهبود و افزایش قیمت سهام و ارزش بازار سهام شرکت، بهبود نسبت مالکانه و ارتقای جایگاه در داروسازی و فراهم‌سازی مقدمات ارتقای بازار و کسب حداقل سرمایه ثبت‌شده صورت می‌گیرد تا این شرکت داروسازی ۷۵ میلیارد تومانی شود.

در گروه قندی شرکت قند هکمتان نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم ۱۲ ماه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۷ را حسابرسی‌شده و با سرمایه ۲۷۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال منتشر کرد. «قهکمت» با انتشار نخستین پیش‌بینی سال مالی ۹۷ سود خالص سال مالی آتی را مبلغ ۱۳۷ میلیارد و ۵۴۹ میلیون ریال در نظر گرفته است و بر این اساس سود خالص برای هر سهم مبلغ ۵۰۳ ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی گذشته معادل ۷ درصد کاهش داشته است. این شرکت در سال مالی ۹۶ سود خالص هر سهم را مبلغ ۵۴۱ ریال پیش‌بینی کرده بود. درگروه شیمیایی استاندار اصفهان از در دستور کار قرار گرفتن تنفس پرداخت هزینه‌های ۳ ماهه‌ برق، آب و گاز، مالیات و گشایش LC، ثبت سفارش ۲ هزار تنی و راه‌اندازی تدریجی خط تولید الیاف و پلی‌استر شرکت پلی‌اکریل خبر داد.در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، شرکت صنایع پمپ‌سازی ایران اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۹۶ (حسابرسی شده) را با سرمایه ای معادل ۴۰۰ میلیارد ریال منتشر کرد.این شرکت در سال مالی که گذشت مبلغ ۱۴۵ میلیارد و ۶۰۷ میلیون ریال سود خالص کسب کرد و بر این اساس مبلغ ۳۶۴ ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل ۱۶ درصد افزایش داشت. «تپمپی» در سال مالی ۹۵ مبلغ ۳۱۵ ریال سود خالص به ازای هر سهم اختصاص داده بود.

در گروه غذایی دبیر انجمن لبنی اظهار امیدواری کرد سازمان حمایت وضعیت قیمتی سه فرآورده لبنی را تا دو هفته آینده نهایی کند و گفت: پرداخت فاز سوم مشوق صادراتی به دلیل عدم تامین منابع مالی بلاتکلیف مانده است. رضا باکری در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار کرد: فاز سوم مشوق صادراتی لبنیات هنوز پرداخت نشده و سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده منابع کافی برای پرداخت آن را در اختیار ندارد، بنابراین این مساله تا زمانی که تامین منابع انجام شود بلاتکلیف است. وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تعیین تکلیف قیمت سه فرآورده لبنی شیر، ماست و پنیر که قرار بود سازمان حمایت درباره آنها تصمیم‌گیری کند،گفت: برای این سه فرآورده نیز هنوز تعیین تکلیف صورت نگرفته است و بررسی‌ها ادامه دارد. رئیس انجمن صنایع لبنی افزود: امید است ظرف دو هفته آینده تکلیف این فرآورده‌ها نهایی شود. در این گروه شرکت مجتمع کشت و صنعت چین‌چین اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲‌ماهه منتهی به ۳۱ خردادماه ۹۶ را با سرمایه‌ای معادل ۱۰۰ میلیارد ریال منتشر کرد. کشت و صنعت چین چین با انتشار عملکرد یکساله گذشته خود اعلام کرد در سال مالی ۹۶ مبلغ ۵۷ میلیارد و ۱۵۴میلیون ریال سود خالص کسب کرده و بر این اساس مبلغ ۵۷۲ ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشته که در مقایسه با سال مالی قبل معادل ۷ درصد کاهش داشته است. «غچین» در سال مالی ۹۵ مبلغ ۶۱۸ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرده بود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۷۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۶۵میلیارد تومان بالغ شد.