صعود بورس به کانال 84 هزار واحدی

دنیای اقتصاد- همایون دارابی: شاخص کل بورس تهران روز گذشته در ادامه روند صعودی خود با اتکا به رشد قیمت نمادهای بزرگ بازار از مرز ۸۴هزار واحدی عبور کرد.بر همین اساس نماگر اصلی بورس تهران با رشد ۴۹۸واحدی(معادل ۶/ ۰ درصد) در ارتفاع ۸۴هزار و ۴۱۴واحد قرار گرفت. معاملات مثبت در نماد شرکت فولاد مبارکه که دیروز برای نخستین بار پس از مدت‌ها توانست قیمت ۲هزارریالی را تجربه کند، به همراه پتروشیمی پردیس، ملی‌مس، کشتیرانی، همراه اول و گل‌گهر بیشترین تاثیر را در رشد شاخص سهام داشتند. شاخص کل هم ‌وزن نیز با افزایش ۱۱۶ واحدی عدد ۱۷ هزار و ۷۷۳واحد را به نمایش گذاشت.

در بازار دیروز در گروه خودرویی پس از معامله داخلی روز یکشنبه نماد تولید محور خودرو، مجددا ۱۰درصد از سهام شرکت تولیدمحور خودرو از طرف شرکت سایپا به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی نیوان ابتکار به قیمت هر سهم ۳۲۹۱ ریال روانه میز فروش بورس تهران شد که به‌صورت درون گروهی در قیمت پایه معامله شد. در همین حال دیروز نیز ۳۰/ ۳۹ درصد از سهام شرکت نیرومحرکه از سوی سرمایه‌گذاری صنعت رنا به قیمت پایه هر سهم ۴۱۴۰ ریال روی میز فروش بورس تهران قرار گرفت که در نهایت به قیمت هر سهم ۲۱۳۸ ریال معامله شد. این بلوک را ایران خودرو خریداری کرد.

در تحولات این گروه با توجه به مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از حدود۵۳ به ۸۳ مورد، احتمال توقف خط تولید ۲۰ مدل خودرو از پنج گروه خودرویی در دی ماه سال ۱۳۹۷ وجود دارد. به گزارش «ایسنا» پس از ابلاغ مصوبه افزایش تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۳ مورد که ۸۱‌مورد آن مربوط به استانداردهای ایمنی و کاربری و دو مورد آن مربوط به استانداردهای زیست‌محیطی است، تصمیم بر این شد خودروهایی که نتوانند تا دی ماه سال ۱۳۹۷ تعداد استانداردهای خودرویی خود را به ۸۳ مورد ارتقا دهند با توقف خط تولید مواجه شوند. این درحالی است که افزایش استانداردهای خودرویی به ٨٣ مورد در ستاد سیاست‌گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوب و درخصوص چگونگی اجرای این استانداردها تصمیم‌گیری شد. به نظر می‌رسد برخی مدل‌های خودرو سواری و باری سبک در گروه خودرویی «پراید»، «پژو ۴۰۵»، «پرشیا»، «زامیاد» و سری اولیه «سمند» که شامل ۲۰ مدل می‌شوند، در لیست خودروهایی قرار دارند که در صورت عدم رعایت استانداردهای خودرویی و نرسیدن تعداد استانداردهای آنها به ۸۳ مورد با توقف خط تولید در دی ماه سال ۱۳۹۷ روبه‌رو می‌شوند.

در بازار دیروز در تحولات کلان رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه فاینانس‌های جدید با محوریت حمایت از تولید و فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی گشایش خواهند یافت، گفت: اختصاص این فاینانس‌ها از محل فروش نفت نیست. ولی‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: فاینانس‌های جدیدی که از سوی کشورهای خارجی به اقتصاد ایران اختصاص یافته، برای حمایت از تولید و فعالان اقتصادی بخش خصوصی گشایش خواهد یافت و اولویت با بخش غیردولتی است.رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که آیا فاینانس‌های جدید برای اقتصاد ایران، از محل درآمدهای ناشی از فروش نفت است، گفت: به هیچ عنوان پول حاصل از فروش نفت ایران به کشورهای خارجی، در این فاینانس‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد و این منابع از محل اعتبارات کشورهای مختلف است.

وی تصریح کرد: کشورهای متفاوتی از آسیا و اروپا، برای ایران فاینانس گشایش خواهند کرد. در گروه فلزی شرکت ملی صنایع مس ایران درخصوص تغییر تکنولوژی ذوب در مجتمع مس‌سرچشمه و اثر آن بر پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۶ توضیح داد.معاون مالی و اقتصادی ملی صنایع مس ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به دنبال راه‌اندازی یکی از طرح‌های توسعه‌ای شرکت و تغییر تکنولوژی ذوب در مجتمع مس سرچشمه از تکنولوژی قدیمی ذوب شعله‌ای به تکنولوژی مدرن ذوب تشعشعی، عملیات پیش گرم کوره ذوب تشعشعی از اوایل تابستان سال جاری شروع شده که پیش بینی می‌شود با توجه به مشکلات فنی احتمالی که در جریان راه‌اندازی هر پروژه‌ای با این ابعاد به وجود خواهد آمد، حداکثر ظرف مدت ۲ تا ۳ ماه آتی به بهره برداری نهایی برسد.

محسن بازار نوی در ادامه تاکید کرده است؛ روند تولید کاتد در مجتمع مس سرچشمه با توجه به تست‌های راه‌اندازی تولید، بعضا با کاهش مواجه خواهد شد. با توجه به افزایش قیمت جهانی مس طی ماه‌های اخیر نسبت به پیش بینی بودجه شرکت و امکان فروش کنسانتره مس (حتی در صورت تاخیر احتمالی در راه‌اندازی پروژه مذکور) این تاخیر هیچ تاثیری در پیش بینی سود و زیان شرکت در سال جاری نداشته و بدیهی است در صورت هرگونه تغییر درپیش‌بینی EPS شرکت، مراتب در اسرع وقت به اطلاع سهامداران می‌رسد. در گروه فلزی همچنین معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه با اشاره به کسب بازدهی ۴۳ درصدی سهامداران این شرکت در ۶ ماه اخیر، درباره اثر افزایش قیمت جهانی الکترود بر سودآوری و همچنین بودجه سال آینده توضیح داد.به گزارش بورس پرس، امیرحسین نادری درخصوص اثر افزایش قیمت جهانی الکترود گرافیتی بر سودآوری شرکت هم توضیح داد: درحالی برای تولید هر تن فولاد به روش قوس الکتریکی، حدود ۲ کیلو الکترود گرافیتی نیاز است که رشد قیمت ماه‌های اخیر این محصول بر افزایش بهای تمام شده تولید محصول مؤثر است اما این افزایش بهای تمام شده در حدی نیست که موجب نگرانی شود.نادری درباره ظرفیت‌های فولادمبارکه و بودجه سال آتی هم توضیح داد: با توجه به بهره برداری از چند طرح در سال آینده، بودجه سال ۹۷ با در نظر گرفتن رشد کمی و کیفی محصولات تدوین خواهد شد.در این میان به لحاظ حجمی بیش از ۵/ ۷میلیون تن محصول تولید خواهد شد، اما نکته قابل تأمل آن است که طرح‌های توسعه فولاد مبارکه هم برای افزایش ظرفیت کمی و هم برای ارتقای کیفی محصول است.

در گروه نفت دیروز با اعلام قصد شرکت سرمایه‌گذاری نفت برای فروش سهام نیک نفت قشم این نماد با صف خرید همراه شد. دیروز مجوز ساخت نخستین طرح پتروشیمی در جزیره قشم برای احداث مجتمع ۵۰۰ هزار تنی GTPP از سوی کنسرسیومی متشکل از پتروشیمی شازند، تاپیکو و چند شرکت دیگر صادر شد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت نفت، نخستین مجوز ساخت مجتمع ۵۰۰ هزار تنی GTPP در جزیره قشم را برای کنسرسیومی متشکل از هلدینگ‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی مانند پتروشیمی شازندو تاپیکو صادر کردند.این طرح که قرار است به‌طور متوسط برای ۴۵۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال ایجاد کند، با هدف تبدیل گاز متان به محصولاتی چون پلی‌پروپیلن، بنزین پیرولیز و گاز مایع بوده و همزمان با بهره‌برداری از طرح فرآورش گاز میدان نفتی هنگام، بخشی از گاز این میدان مشترک صرف تامین خوراک این طرح جدیدGTPP در قشم خواهد شد. از سوی دیگر با تعیین تکلیف منبع تامین خوراک این طرح با توجه به موقعیت جغرافیایی جزیره قشم در عمل مشکلی برای تامین آب مورد نیاز آن در دوران ساخت و بهره‌برداری وجود ندارد. در گروه پتروشیمی دیروز هلدینگ نفت و گاز تامین برای افزایش سرمایه متوقف شد. این شرکت، در پی اتمام سال مالی (۳۱ اردیبهشت سال جاری) و دریافت مجوز افزایش سرمایه ۸۷ درصدی، زمان دو مجمع سالانه و فوق‌العاده را چهارشنبه ۲۹شهریور تعیین کرده است.

در صورت رای موافق مجمع فوق العاده به افزایش سرمایه ۸/ ۳هزار میلیارد تومانی، این شرکت ۱۵/ ۸هزار میلیارد تومانی می‌شود و از لحاظ سرمایه اسمی به بزرگ‌ترین‌ شرکت بورس تبدیل خواهد شد. در حال حاضر رتبه اول بزرگ‌ترین‌ شرکت از لحاظ سرمایه اسمی به فولاد مبارکه ۵/ ۷ هزار میلیارد تومانی تعلق دارد.در گروه بانکی مدیرعامل بانک خاورمیانه از افتتاح شعبه این بانک بورسی در مونیخ آلمان تا قبل از سال ۲۰۱۷ خبر داد. پرویز عقیلی که در نشست الزامات حضور در بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌گذاری و تامین مالی که با حضور حسابرس بانک مرکزی اروپا و مدیر عامل بورس تهران برگزار شد، گفت: مراحل نهایی تاسیس شعبه بانک خاورمیانه در مونیخ آلمان در حال انجام است و بانک مرکزی آلمان تاییدیه نهایی را هم صادر کرده است. وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با تایید بیمه سپرده‌های آلمان تا قبل از پایان سال جاری میلادی، شعبه بانک خاورمیانه در مونیخ افتتاح شود. در مجموع بازار دیروز، بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت)در بورس به ۱۰۷میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۴۲میلیاردتومان بالغ شد.