نشست وزرای خارجه ایران و 1+5 امروز برگزار می‌شود

دنیای اقتصاد: «برجام و لزوم پایبندی به آن» محور اصلی تمامی گفت‌وگوهای دو روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهوری با مقامات کشورهای اروپایی و دبیرکل سازمان ملل متحد در حاشیه هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. او در این دیدارها بر نقش برجام در توسعه همکاری‌های مشترک و صلح و ثبات در منطقه و جهان تاکید کرد. رئیس‌جمهوری همچنین در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان به آمریکا در مورد نقض برجام تلویحا هشدار داد و تصریح کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران عکس‌العمل لازم را نشان خواهد داد. چون نمی‌شود آمریکا از یک تعهدی خارج شود و طرف مقابل بخواهد در همان وضعیت اجرای تعهد خودش باقی بماند.

بنابراین یک طرف برجام ایجاد اعتماد جهانی است و طرف دیگر برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی. این تعادل همیشه باید حفظ شود.همزمان روز گذشته تارنمای اتحادیه اروپا اعلام کرد وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه ۱+۵ امروز ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) درخصوص اجرای «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) با ایران در نیویورک دیدار می‌کنند.به گزارش «ایرنا» ریاست این نشست با فدریکا موگرینی نماینده ارشد و مسوول سیاست خارجی این اتحادیه با حضور وزرای خارجه چین، فرانسه، آلمان، انگلیس، آمریکا و ایران خواهد بود.تارنمای خبری اتحادیه اروپا افزود: نشست وزرای خارجه به‌دنبال نشست ۱۹ سپتامبر (۲۸ شهریورماه) در سطح مدیران سیاسی گروه EU۳+۳ و ایران در نیویورک به ریاست «هلگا اشمید» که به‌عنوان نماینده ارشد اتحادیه اروپا برگزار شد، صورت می‌گیرد.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز روزگذشته از تشکیل کمیسیون مشترک برجام در سطح کارشناسی در نیویورک خبر داد. به گفته وزیر امور خارجه این نشست قرار بود روز گذشته برگزار شود.

به گزارش «ایسنا» ظریف در توضیح این نشست گفت: در جلسه خردادماه کمیسیون برجام که در سطح معاونان وزرا در وین برگزار شد، تصمیم گرفته شده است که در‌صورتی‌که فرصت وزرا اجازه دهد، کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران برگزار شود و به نظر می‌رسد که توانسته‌اند هماهنگی‌هایی را انجام دهند و جلسه مشترک برجام در سطح وزرا ظرف روزهای آینده برگزار می‌شود.به هر ترتیب نشست اعضای گروه ۱+۵، در شرایطی روز چهارشنبه برگزار خواهد شد که طی روزهای اخیر شک و تردیدهایی درباره نحوه برخورد دولت دونالد ترامپ با توافق هسته‌ای ایران در آستانه نشست هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شده است. ترامپ امسال در شرایطی برای اولین بار در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خواهد کرد که همه چشم‌ها به مواضع او در قبال آینده توافق هسته‌ای با ایران دوخته شده است. از همین رو حسن روحانی از نخستین ساعات حضورش در نیویورک برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد بر لزوم تعهد به برجام به‌عنوان یک توافق بین‌المللی تاکید کرده است. روحانی حتی در گفت‌وگو باسی‌ان‌ان به‌نوعی به آمریکا نسبت به نقض توافق برجام هشدار داده است. او در این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر آمریکا از برجام خارج شود دنیا به سرعت اقدامات ایران را شاهد خواهد بود.

مذاکرات برای حل مشکلات منطقه‌ای

روحانی در بخش دیگری از گفت‌وگویش با شبکه خبری سی‌ان‌ان در پاسخ به این سوال که «یکی از مشاوران امنیتی به رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفته است که اگر دولت اوباما یک‌پنجم وقتی که با جناب‌عالی و ایران صرف کرد، را متوجه کره شمالی کرده بود، در برنامه هسته‌ای آن شاید تا الان موفقیتی به دست می‌آمد نیز چنین پاسخ داد: «کره شمالی از قبل هم در مسیر مذاکره بود و مذاکرات متوقف شد و راه‌های غیرمذاکراتی را دو طرف انتخاب کردند. به نظرم آنچه راجع به ایران تحقق پیدا کرد تجربه خوبی است که در جای دیگر هم اجرا شود. اما شما این را هم در نظر بگیرید، اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود، برای چه کره شمالی وقت خود را تلف کند برای اینکه با آمریکا مذاکره کند؟ به‌دلیل اینکه بعد از سال‌ها مذاکره ممکن است رئیس‌جمهور بعدی در آمریکا روی کار بیاید و آن توافقات را زیر پا بگذارد. بنابراین کار ترامپ در رابطه با برجام دارد مسیر مذاکرات را نسبت به همه مشکلات منطقه‌ای می‌بندد.»

روحانی همچنین گفت: شیوه‌ای که تاکنون دولت جدید آمریکا نسبت به ایران و برجام انتخاب کرده شیوه نادرستی است. نادرست بودن این راه را دولت‌های قبلی آمریکا تجربه کردند و به این نتیجه رسیدند. کاری که اوباما انجام می‌داد در دوره خودش برای مذاکره با ایران، در واقع استفاده از تجربه دولت‌های گذشته در طول سی و چند سال گذشته بود و امروز متاسفانه مسیری که دولت جدید آمریکا آغاز و شروع کرده بازگشت به گذشته است. بازگشت به گذشته دور در دوران بوش پدر و بوش پسر. بنابراین این راه، راه ناموفقی بود، قبلا تجربه شده و باز هم آقای ترامپ به‌زودی خواهد دید که این مسیر، مسیر اشتباهی است.

دیدارهای روحانی و ظریف

در کنار این گفت‌وگو رئیس‌جمهوری روز دوشنبه در حاشیه اجلاس سازمان ملل با استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد، الکساندر فان در بلن، رئیس‌جمهوری اتریش، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و اوو مورالس، رئیس‌جمهوری بولیوی دیدار و گفت‌وگو کرد. روحانی در دیدار «استفان لوون» نخست‌وزیر سوئد با بیان اینکه ما به توافقات خود در برجام پایبند هستیم و بارها آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز این موضوع را تایید کرده است و طرف مقابل نیز باید به تعهداتش پایبند باشد، گفت: نهادی که باید بر اجرای برجام نظارت کند صرفا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و به‌رغم اینکه آژانس پیوسته پایبندی ایران را تایید می‌کند، برخی مقامات آمریکایی مدعی می‌شوند که برخی بندها به خوبی اجرا نشده است و این‌گونه اظهارات تاثیرات منفی دارد. او همچنین گفت: برجام فرصت مناسبی را برای گسترش روابط دو کشور فراهم کرده است که بهره‌گیری از این فرصت به نفع منافع دو ملت است. روحانی در دیدار با رئیس‌جمهوری اتریش نیز گفت: اجرای کامل توافق برجام به نفع اتحادیه اروپا و منطقه است؛ لذا ضرورت دارد اتحادیه اروپا تلاش‌ها و نقش‌آفرینی خود را در این زمینه همسو با منافع خود و شرکت‌های اروپایی، افزایش دهد.

رئیس‌جمهوری هر گونه تغییر در مرزهای جغرافیایی کشورهای منطقه را خطرناک خواند و گفت: نگرانی جدید، طرح همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق است که می‌تواند یک تنش و درگیری جدید و بسیار خطرناک ایجاد کند.روحانی در دیدار با دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد: برجام می‌تواند الگوی خوبی برای صلح و ثبات در منطقه و جهان باشد و مسوولیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرکل سازمان ملل در حمایت و تقویت برجام به‌ویژه در برابر آنهایی که خلاف تعهدات گام برمی‌دارند، بسیار با اهمیت است. روحانی همچنین همگان و از جمله سازمان ملل متحد را به حمایت قاطع و حفاظت از قانون اساسی و تمامیت ارضی عراق فرا خواند و گفت: بحث همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق و هر گونه حرکت در جهت تغییر مرز و جغرافیای کشورهای منطقه بسیار خطرناک است.آنتونیو گوترش نیز در این دیدار به ضرورت اجرای کامل و دقیق برجام از سوی همه طرف‌ها اشاره کرد و گفت: حقیقت این است که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده است. برجام گام مهمی در تقویت صلح است و معتقدم همه باید از آن حفاظت کنند.محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز روز دوشنبه با بوریس جانسون همتای انگلیسی خود در نیویورک به گفت‌وگو نشست و وزیر خارجه انگلیس با اعلام حمایت قاطع کشورش از برجام، بر لزوم حفظ و اجرای آن تاکید کرد. ظریف پیش از این نیز با «دیدیر بورخالتر» وزیر خارجه سوئیس و همچنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق دیدار و گفت‌وگو کرده بود.