دنیای اقتصاد: در شرایطی که امیر قطر تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی، در مجمع‌عمومی سازمان ملل از کشورهای شورای همکاری عرب خلیج‌فارس خواسته تا با ایران مذاکره کنند، ترکی الفیصل، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی ملک‌فیصل عربستان و رئیس سابق سازمان اطلاعات این کشور در واکنش به این اظهارنظر گفت که: «از حمایت‌های قطر از ایران متاسفم.»

امیر قطر در مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این کشور خواهان گفت‌وگو میان شورای همکاری کشورهای عربی خلیج‌فارس و ایران براساس منافع متقابل است، همچنین پیش‌تر قطر از ایران به‌عنوان کشور با افتخار یاد کرده بود.

اما این اظهارات امیر قطر با واکنش منفی عربستان روبه‌رو شد. ریاض که ماه‌ها است در یک بحران خودساخته با دوحه به‌سر می‌برد و تاکنون نیز نتوانسته دستاوردی از این بحران‌سازی کسب کند، اکنون از حمایت‌های قطر از ایران به‌شدت خشمگین است. در این‌خصوص ترکی الفیصل بار دیگر ادعاهایی واهی را علیه ایران مطرح کرد. به گزارش «ایسنا» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای‌نیوز عربی در حاشیه نشست‌های سازمان‌ملل مدعی شد، ایران از توافق هسته‌ای برای تحقق بلندپروازی‌های خود در منطقه سوءاستفاده کرد و به‌حضور نظامی‌اش در پنج کشور دیگر عربی و غیرعربی از جمله یمن، سوریه،‌ عراق، افغانستان و پاکستان می‌بالد. وی در ادامه از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس و کل کشورهای منطقه خواست در مورد خطرات پایان‌یافتن زمان اجرای برجام هوشیار باشند چراکه با پایان یافتن زمان بندهای این توافقنامه تهران به سرعت برنامه‌هایی را برای دستیابی به سلاح‌ هسته‌ای و پیروی از اقدامات کره‌شمالی در پیش خواهد گرفت! این شاهزاده سعودی ادعا کرد، هرگونه همکاری میان هر کشوری با ایران، تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه خلیج‌فارس و تمام جهان عرب و اسلام محسوب می‌شود زیرا ایران بلندپروازی‌هایی دارد که پیش از این درباره آنها گفته است. ترکی‌الفیصل در پایان از حمایت دوحه از اهداف و برنامه‌های ایران در منطقه ابراز تاسف کرد. این درحالی است که کمتر از یک ماه پیش نیز قطر، سفیر خود را که پس از ماجرای حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان در تهران و مشهد در حمایت از عربستان از ایران فراخوانده بود، به تهران بازگرداند. این رویکردهای دوحه نشان از تاثیر نداشتن تلاش‌های کشورهای میانجیگر بر روند حل بحران ریاض - دوحه و نتیجه‌بخش نبودن گفت‌‌وگوی تلفنی سران دو کشور دراین راستا دارد. این اقدام درحالی صورت گرفت که یکی از ۱۳ شرط عربستان و دیگر کشورهای تحریم‌کننده قطر تاکید بر قطع روابط خود با تهران بود. با گذشت تقریبا بیش از ۳ ماه از آغاز بحران میان قطر و عربستان و کشورهای همسو با ریاض و به‌رغم تمام فشارهای سیاسی و اقتصادی علیه دوحه که از طریق مقامات عربستان تدوین و اجرا شده، نه‌تنها هیچ‌گونه انعطافی را از سوی قطر شاهد نبودیم بلکه این کشور حتی برخلاف آنچه ریاض از آن خواسته در حال حرکت است.