دنیای اقتصاد: اولین سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در سازمان ملل متحد با واکنش مقامات ایران و برخی از کشورهای جهان روبه‌رو شد. او سه‌شنبه شب در اظهاراتی خارج از عرف دیپلماتیک به ایران و برجام تاخت و از سوی دیگر کره شمالی را به ویرانی تهدید کرد. پس از او بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در سخنرانی خود در سازمان ملل خواستار اصلاح یا لغوبرجام و مدعی شد که برجام سرانجام ایران را همچون کره‌شمالی به سازنده بمب اتمی تبدیل می‌کند. او در بخشی از سخنانش نیز افزود: در یک سال گذشته به ۶ قاره سفر کردم و همه از اسرائیل حمایت کردند. فقط به قطب نرفتم، ولی دوست دارم بروم چون مطمئنم پنگوئن‌های آنجا هم از اسرائیل حمایت می‌کنند.

دقایقی پس از ایراد این سخنان از سوی ترامپ ونتانیاهو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان‌ ملل متحد در نیویورک به‌سر می‌برد، در واکنش به سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: سخنان وی به‌ویژه آنجا که به ملت بزرگ ایران اشاره داشت چنان سخیف، شعاری و بی‌محتوا بود که ارزش پاسخ ندارد. سردار سرلشکر سیدحسن آقایی فیروزآبادی مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا نیز با انتشار یادداشتی، به اظهارات ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل متحدواکنش نشان داد. محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس وعلی‌مطهری نایب‌رئیس‌مجلس نیز به این سخنان واکنش نشان دادند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در واکنش به سخنان ترامپ، با تاکید بر اینکه اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد ایران متناقض و غیرمنطقی و ناشی از آشفتگی در ذهن، استراتژی و سیاست است،‌ گفت: سخنان ترامپ، در حد سخنرانی یک رئیس دولت نبود، بیانیه‌ای علیه آزادی و دموکراسی و برای ترویج افراطی‌گری و خشونت بود. وی نقض برجام را مایه شرمساری و سرافکندگی آمریکا دانست و با بیان اینکه اصرار بر سیاست‌های غلط از سوی واشنگتن نتیجه‌اش بی‌اعتباری آمریکاست، یادآور شد: تنها مرجع ذی‌صلاح در رسیدگی و نظارت بر حسن اجرای برجام، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که بارها صراحتا پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید کرده است.

سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه هم با بیان اینکه اتهام زنی ترامپ به ایران، زیبنده آمریکا و دولت فاسد و قلدر آن است، تاکید کرد: زمان آن رسیده است که محاسبات غلط آمریکا را تصحیح کنیم.به گزارش خبرگزاری تسنیم، سرلشکر جعفری تاکید کرد: موضع‌گیری قاطع در مقابل ترامپ تازه آغاز راه است و آنچه اهمیت راهبردی دارد این است که آمریکا پاسخ‌های دردناک‌تر را در عمل، رفتار و تصمیماتی که ایران ظرف ماه‌های آینده خواهد گرفت، مشاهده کند. درواکنشی دیگر سردار سیدمسعود جزایری سخنگوی ارشد نیروهای مسلح گفت: در برابر کشوری که رئیس‌جمهورش آشکارا و از تریبون سازمان ملل فریاد می‌کشد که «از طریق نظامی سایر کشورها را نابود می‌کند»، راهی جز تقویت بنیه‌های دفاعی نیست و ما در این راه وارد مراحلی شده‌ایم.

واکنش‌های جهانی

سخنان سه‌شنبه شب ترامپ در سازمان ملل،باواکنش منفی برخی سیاسیون جهان روبه‌روشد . در همین راستا هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ و وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز لحن این سخنان را «بسیار سیاه و خطرناک» توصیف کرد. کارل بیلد، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه سابق سوئد در واکنش به سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سخنانی نادرست و در زمانی نادرست ایراد شد و رهبران کشورها از نادرستی آن آگاه بودند. «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، نیز درباره حواشی پیرامون برجام ابراز نگرانی کرد و گفت که اظهارات ترامپ در سازمان ملل درباره برجام نگران‌‌کننده است. وزیر امور خارجه روسیه ضمن حمایت از توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ گفت: ما از ارزیابی‌های کارشناسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تایید می‌کند ایران به توافق پایبند است، تبعیت می‌کنیم.همزمان سخنان نتانیاهو نیز با واکنش مقامات ایران روبه‌رو شد. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز در واکنش به سخنان نخست‌وزیر اسرائیل، مواضع اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل را نمایانگر روحیه جنگ طلبانه، خصمانه و ضد صلح دانست. علی شمخانی همچنین در گفت‌وگویی تاکید کرد که هیچ یک از طرف‌های امضا‌‌کننده برجام حق ندارند از سازوکارهای پذیرفته شده در این توافقنامه بین‌المللی با طرح بهانه‌های واهی و غیر‌حقوقی سرباز زنند.

وی همچنین در واکنش به سخنرانی نتانیاهو گفت: به‌طور قطع پنگوئن‌های قطب جنوب هم حاضر نخواهند شد ننگ طرفداری از این رژیم کودک‌کش را بپذیرند.