دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در دومین روز فصل پاییز همچنان در فاز استراحت قرار داشت و با افت ۲۱۰واحدی شاخص کل مواجه شد. دیروز شاخص کل با افت نمادهایی نظیر هلدینگ نفت و گاز پارسیان، فولادهای مبارکه و خوزستان و همچنین گل‌گهر، پالایشگاه اصفهان و پتروشیمی پردیس تن به افت ۲۴/ ۰ درصدی داد و به رقم ۸۵هزار و ۵۸۸واحد رسید.

در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که مصوبه نفتی وزارت نفت نگرانی‌هایی در بازار ایجاد کرد. براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از روز چهارم آبان ماه نرخ خوراک مایع و نفتای پتروشیمی‌ها براساس نرخ ارز آزاد محاسبه می‌شود. به‌نظر می‌رسد حذف ارز مبادله‌ای سرعت گرفته است و خوراک پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به سمت ارز تک‌نرخی می‌رود. با حذف ارز مبادله‌ای سطح جدیدی از تعادل‌های قیمتی در بازار شکل خواهد گرفت. با این مساله شرایط پتروشیمی‌های خوراک مایع با پیچیدگی‌های جدی مواجه خواهد شد که تاثیر مهمی بر شرکت‌های بزرگی نظیر هلدینگ خلیج فارس خواهد داشت. در این شرایط اما برای پالایشگاه‌ها که تامین‌کننده خوراک مایع به‌شمار می‌روند، می‌تواند شرایط بهتری ایجاد شود.

در بازار دیروز همچنان نمادهای تازه‌وارد از جمله «های‌وب»، «ریشمک» و در میانه بازار «چدن» با صف خرید همراه بودند. گرایش بازار به عرضه‌های اولیه موجب شد تا دیروز بازار از خبر معارفه ترانسفورماتورسازی زنگان استقبال کند. دیروز اعلام شد که ساعت ۱۵ روز دوشنبه جلسه معارفه ترانسفورماتور زنگان در باشگاه توانیر تشکیل می‌شود. این شرکت با سال مالی ۳۰ آذر و سرمایه اسمی ۵۰ میلیارد تومانی، سود هر سهم سال مالی جاری را ۳۳۰ ریال پیش‌بینی کرده و در عملکرد منتهی به ۳۱ تیر، ۱۰۱ ریال معادل ۳۱ درصد از سود را پوشش داده است. «برانسفو» از سال ۸۵ در زنجان با ظرفیت ۴۵ هزار انواع ترانسفورماتور توزیع تاسیس شده و دارای ۶۸۶ نیروی انسانی است. مشاور پذیرش و کارگزار عرضه این شرکت هم کارگزاری آراد ایرانیان است که برنامه عرضه اولیه ۵۰ میلیون سهم را اجرا خواهد کرد.

در تحولات مهم دیگر بازار وزیر در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست اظهار کرد: خوشبختانه در طول سال ۹۵ و ابتدای امسال چند طرح پتروشیمی به بهره‌برداری رسید که ظرفیت عظیمی را به این صنعت اضافه کرد.

بیژن زنگنه افزود: پتروشیمی‌های لرستان، ارومیه، مهاباد، مرودشت، کارون، فاز دوم پتروشیمی تخت‌جمشید، کردستان، مروارید، فاز دوم پتروشیمی کاویان، انتخاب و تخت‌جمشید عسلویه از جمله طرح‌هایی بودند که در سال ۹۵ و ابتدای امسال به بهره‌برداری رسیدند. پتروشیمی‌های کاوه، فاز سوم پتروشیمی پردیس و بوشهر در سال ۹۶ افتتاح می‌شوند و بهره‌برداری از این طرح‌ها ادامه حرکت در مسیر توسعه بخش بالادستی صنعت پتروشیمی است.

در گروه واسطه‌گری مالی سرمایه‌گذاری خوارزمی دیروز درباره توافق اخیر با بانک صادرات برای پرداخت اقساط خرید نیروگاه توضیح داد. طبق این اطلاعیه قرار است اقساط معوق نیروگاه شهید منتظرقائم که پیشتر از سوی یکی از زیرمجموعه‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی از بانک صادرات خریداری شده بود، با تعدادی از دارایی‌های «وخارزم» تهاتر شود. در گروه فلزی مدیرعامل فولادخوزستان دیروز تغییر کرد و محمدرضا مدرس خیابانی که دی ماه ۹۴ جانشین عبدالمجید شریفی شده بود، از «فخوز» رفت تا محمد کشانی سکاندار این شرکت ۴۴/ ۱ هزار میلیارد تومانی شود. کشانی پیش از این از سال ۹۳ تا تیر ۹۵، مدیر‌عامل کالسیمین و قبل از آن مدیرعامل سرمایه‌گذاری توکا فولاد مبارکه بود. درگروه بانکی دیروز مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اعلام اثر مصوبه مهم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی گفت: در برآورد کلی، امکان بازگشایی نماد بانک‌ها بدون برگزاری مجمع وجود دارد اما گزارش حسابرسی شده ملاک است. سعید محمد‌علیزاده در گفت‌وگو با بورس پرس، درباره اثر مصوبه مهم وزارت اقتصاد و بانک مرکزی مبنی بر تعیین تکلیف صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه بانک‌ها گفت: طبق این مصوبه، ابهام بانک‌ها در مورد ارائه گزارش‌های مربوط به‌صورت‌های مالی برطرف شده است. در صورت تکمیل اطلاعات بانک‌ها و ارائه گزارش‌های حسابرسی شده، سازمان بورس در اولین فرصت اقدام به بازگشایی نماد بانک‌ها می‌کند.

در گروه خودرویی مدیرعامل سایپادیزل با اعلام بالاترین سطح همکاری با ولوو سوئد، از عرضه دو محصول جدید و مذاکره با بانک‌ها برای تامین مالی ۳۰۰۰ دستگاه از محصولات ولوو در طرح نوسازی ناوگان فرسوده خبر داد. محمد صادقی در جریان دیدار با نمایندگان فروش و خدمات پس از فروش گفت: ارتباط با شرکای خارجی به ویژه شرکت ولوو سوئد در بالاترین سطح همکاری در یک دهه اخیر قرار دارد که با تولید و عرضه محصولات جدید و باکیفیت ولوو به بازار ایران، ابعاد این رابطه گسترش خواهد یافت. توسعه محصول و افزایش سهم ساخت داخل محصولات یکی از موضوعات مهم مذاکرات سایپادیزل با شرکای خارجی اعم از ولوو، رنو، دانگ‌فنگ و فوتون است. در این‌خصوص، محصول ولوو FM کشنده از اواخر پاییز تولید و به بازار عرضه خواهد شد و طی مذاکراتی با شرکت رنو تراکس، محصول جدید رنو D- Wide نیز ابتدا به‌صورت CBU ‌و سپس به‌صورت CKD در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

در گروه بیمه‌ای مدیرعامل بیمه البرز از آمادگی ورود به بازار اوراق بهادار بیمه به‌عنوان نخستین شرکت بیمه اتکایی خبر داد. رسول تاجدار ‌گفت: بازار بیمه اتکایی جهان در حال ورود به مرحله خاصی از عمر خویش است، به‌طوری که شاهد افت و کاهش قیمت‌ها و افزایش ظرفیت قبولی شرکت‌ها و از طرفی ورود ابزارهای مالی جدید مانند اوراق ریسک یا همان روش سرمایه جایگزین و در نهایت کاهش تدریجی سهم بازار شرکت‌های سنتی اتکایی در جهان هستیم.

تاجدار با عنایت به اینکه بیمه مرکزی و رئیس آن از ابزارهای مالی و طرح‌های نوین بیمه‌ای حمایت کرده‌اند و از طرفی هم پژوهشکده بیمه، گام‌های مهم و موثری در این راستا برداشته، ادامه داد: بیمه البرز در نظر دارد با حمایت نرم‌افزاری و آیین‌نامه بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه به‌عنوان نخستین شرکت وارد بازار اوراق ریسک و عرضه اوراق بهادار اتکایی شود.