دنیای اقتصاد، علیرضا باغانی: معاون طرح و برنامه وزارت تعاون اعلام کرد: سود افرادی که سال گذشته سهام عدالت دریافت کرده‌اند، امسال به طور قطع پرداخت خواهد شد. رشیدی فرد که روز گذشته درباره دلایل تاخیر در پرداخت سود افراد مزبور گفت: سال گذشته کهکیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان جزو نخستین استان‌هایی بودند که سهام عدالت در این استان‌ها توزیع شد و با توجه به گذشت یکسال از این موضوع، سهامداران باید سود خود را دریافت کنند.

وی گفت: در ابتدا قرار بود پس از برگزاری مجمع تا پایان مردادماه سال‌جاری سود سهامداران پرداخت شود، اما به دلیل تغییر طرح سهام عدالت و تشکیل شرکت‌های تعاونی شهرستانی، برگزاری مجمع و پرداخت سود به تعویق افتاد، در حالی که در قالب طرح قبلی فقط شرکت‌های تعاونی استانی باید تشکیل می‌شد.

وی گفت: بخش تعاون موظف است که ظرف لازم را برای واگذاری ۴۰درصد از بنگاه‌های اقتصادی صدر اصل ۴۴ با ۵۰درصد تخفیف به دو دهک پایین درآمدی ایجاد کند، مابقی اقساط این سهام هم ۱۰ساله باید پرداخت شود که این کار در قالب تشکیل تعاونی‌های شهرستانی صورت می‌گیرد. وی افزود:‌در این رابطه ما اقدام به تشکیل تعاونی‌های عدالت شهرستانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی نمودیم.

معاون وزیر تعاون از نشست مشترک وزیر اقتصاد و تعاون برای دور جدید واگذاری سهام عدالت به ۵میلیون ایرانی واجدالشرایط خبر داد و گفت:‌ این نشست قرار است ۶ آبان ماه برگزار شود تا در مورد واگذاری سهام عدالت به دهک پایینی جامعه در ۳۰استان کشور تصمیم‌گیری شود، بنابراین در این مرحله ۲۵۰۰میلیارد تومان سهام آماده واگذاری است.

وی با بیان اینکه طی ماه گذشته در سیستان و بلوچستان به ۱۵هزار نفر سهام عدالت واگذار شده است، گفت: طی یک فراخوان عمومی از دو دهک پایین درآمدی درخواست خواهیم کرد که برای اخذ برگه سهام مراجعه کنند. به گفته وی، تاکنون ۲۷شرکت تعاونی عدالت شهرستانی تشکیل شده که در مجموع باید ۳۳۷تعاونی تشکیل شود. وی توضیح داد: در قم چون شرکت سرمایه‌گذاری استانی باید سه عضو داشته باشد، به طور استثنایی سه شرکت تعاونی شهرستانی تشکیل می‌شود و در تهران و شمیران هم تنها یک تعاونی تشکیل خواهد شد.

رشیدی‌فرد، استان‌های اردبیل، خوزستان، آذربایجان‌شرقی و کرمان را جزو استان‌هایی عنوان کرد که از برنامه تشکیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی شهرستانی عقب‌تر از بقیه استان‌ها هستند و به نظر می‌رسد که استانداران به عنوان ریاست شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید توجه بیشتری به این موضوع کنند.

او گفت: تاکنون شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ۲۳استان کشور تشکیل شده و در ۹استان این شرکت‌ها رسما به ثبت رسیده است.

وی درباره شرکت‌هایی که در قالب واگذاری ۲۵۰۰میلیارد تومانی سهامشان واگذار می‌شود، گفت: درباره شرکت‌های پتروشیمی شیراز، سیمان کارون و چادرملو قبلا تصمیم‌گیری شده و بخشی از سهامشان واگذار می‌شود. همچنین هیات‌دولت قرار است در جلسه امروز خود درباره واگذاری ۲۰شرکت بزرگ دولتی در قالب سهام عدالت تصمیم‌گیری کند.

معاون وزیر تعاون ایجاد ۲۰هزار تعاونی، ۳۵۰هزار فرصت شغلی، ۱۵۰هزار شغل، ۹هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، ۷هزار میلیارد تومان جذب تسهیلات، یک‌میلیارد و ۴۰۰میلیون دلار صادرات و احداث ۱۰۰هزار واحد مسکونی را از جمله برنامه‌های اصلی بخش تعاون در سال ۸۵ ذکر کرد و گفت: در ۶ماه گذشته ۹۶۳۶طرح به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند و در همین مدت ۸۵۰۰ تعاونی ایجاد شده است.

وی گفت: در ۶ماه اول سال‌جاری ۱۷۵هزار شغل ایجاد شده است که ۷۷هزار و ۹۵۵نفر به صورت مستقیم صاحب شغل شده‌اند.

به گفته وی، از ابتدای سال‌جاری تا پایان نیمه اول مهرماه، ۲۸۷۹۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش تعاون به بانک‌ها پیشنهاد شده که ۱۷۶۰۸میلیارد ریال آن از سوی بانک‌ها به عنوان تسهیلات پیشنهاد شده است، که بانک‌ها ۲۶۶۶طرح ما را به تصویب نهایی رسانده و در ۶۰۷۶طرح مورد سرمایه‌گذاری قرار گرفته است و ۳۶۲۲میلیارد ریال هم تسهیلات در این مدت توسط بانک‌ها پرداخت شده است.