نویسنده: Nadia Goodman

مترجم: مریم رضایی

منبع: Entrepreneur، مه ۲۰۱۲

آرت مارکمن، روانشناس و نویسنده کتاب «تفکر هوشمند» می‌گوید عقیده کلی برای حل خلاقانه یک مشکل، این فرضیه است که شما می‌دانید راهی برای حل مشکل شما وجود دارد، اما دقیقا نمی دانید این راه چیست. پس برای حل مشکل خود، روش دیگری را به کار ببرید، چون ذهن شما راهنمای درستی برای دریافت اطلاعات مورد نیازتان را پیدا نکرده است.

با تغییر توصیف مشکل خود، ذهن شما به این نتیجه می‌رسد که الان در موقعیت متفاوتی قرار دارید و در این شرایط جای بیشتری در حافظه شما باز می‌شود. مارکمن معتقد است هر چه مشکلتان را به روش‌های متفاوت تری توصیف کنید، راه‌های متفاوت تری برای حل مشکلتان به ذهن شما می‌رسد.

برای این کار، دو سوال را برای خودتان مطرح کنید:

۱) این مشکل از چه نوعی است؟

بیشتر وقت‌ها، به این دلیل غرق یک مشکل می‌شویم که تمرکزمان بسیار محدود می‌شود. وقتی به یک موضوع به طور خاص فکر می‌کنید، ذهنتان را محدود و خلاقیت‌تان را سرکوب می‌کنید. به جای آن، سعی کنید انتزاعی فکر کنید و ماهیت مشکلتان را پیدا کنید.

مثالی در این زمینه، نحوه کارکرد فیلترهای جارو برقی است. کیسه‌های جارو برقی قبلا سریع پر می‌شدند و بنابراین متخصصان به دنبال راهی بودند که بتوانند کارکرد آنها را تغییر دهند. جیمز دیسون در نهایت به این نتیجه رسید که مشکل در اصل ناشی از جداسازی گرد و غبار از هوا است که این فرآیند همیشه نیاز به فیلتر ندارد. این نتیجه باعث شد دیسون راه‌های متعدد جداسازی را امتحان کند و در نهایت تلاش وی به ساخت جاروبرقی‌های بدون فیلتر سیکلون منجر شد و برای وی شهرت و ثروت به همراه آورد.

۲) چه کس دیگری با مشکل مشابه شما روبه رو شده است؟

وقتی به طور انتزاعی به مشکل خود فکر می‌کنید، می‌فهمید افراد دیگری همین مشکل را به شیوه‌های متفاوتی حل کرده‌اند. یکی از این راه‌حل‌هایی که آنها به کار برده‌اند می‌تواند کلید حل مشکل شما باشد. به عنوان مثال، دیسون فهمید کارخانه‌ها از سیکلون (چرخه باد) صنعتی برای جداسازی خاک از هوا استفاده می‌کنند و در نتیجه این تکنولوژی را اصلاح کرد و اولین جاروبرقی بدون فیلتر را ساخت.

مارکمن می‌گوید وقتی به تدریج متوجه می‌شوید مشکلی که می‌خواهید آن را حل کنید بارها توسط افراد دیگر در نقاط دیگر دنیا حل شده، می‌توانید روش آنها را برای حل مشکل خودتان به کار ببرید. البته ممکن است دقیقا راهکار آنها را استفاده نکنید، اما ذهنتان را برای دریافت اطلاعات بیشتر آزاد می‌کنید و باعث می‌شود راحت‌تر به لحظه‌ای برسید که دقیقا کلید حل مشکلتان را یافته‌اید.

با بازتوصیف یک مشکل، احتمال اینکه برای یک ابداع خلاقانه، فکر خوبی به ذهنتان برسد بیشتر می‌شود.