سلاح جدید گوگل: نقشه سه بعدی هوایی

بازار دیجیتال - شرکت گوگل در تازه‌ترین حرکت برای توسعه نقشه خود با ارسال یک هواپیمای عکسبرداری سه بعدی به بعضی از شهرهای بزرگ در فکر ارائه نقشه‌های سه‌بعدی از شهرها است. هم‌اکنون آنچه در گوگل مپزو گوگل ارث، سرویس‌های نقشه گوگل ارائه می‌شود، یک تصویر تخت ماهواره‌ای است البته یک شمای گرافیکی سه‌بعدی ساده از برخی از ساختمان‌ها نیز روی این نقشه‌ها قابل دسترسی است.

حالا اما در یک حرکت دیگر گوگل با استفاده از یک تکنیک و ارسال یک هواپیما به برخی شهرها تصاویری سه‌بعدی از ساختمان‌های آنها تهیه کرده و با تلفیق آنها با عکس‌های ماهواره‌ای به یک نقشه خاص تبدیل می‌کند.

گوگل هنوز نام شهرهایی که تا پایان امسال تصاویر آنها سه بعدی عرضه می‌شود را اعلام نکرده اما در پرزنتیشنی که درباره این سرویس منتشر کرده تصاویر سه‌بعدی سان‌فرانسیسکو دیده می‌شود.

پیتر بیرش، مدیرمحصول گوگل ارث در این مورد گفته است: ما تلاش می‌کنیم یک کارخارق‌العاده را عملی کنیم که به وسیله آن کاربر بر فراز نقشه شهر حس پرواز خواهد داشت و انگار هر کس در هلیکوپتر خودش نشسته است.

وقتی از مدیر این پروژه درباره حفظ اطلاعات شخصی کاربران و پرایویسی آنها سوال شد وی در پاسخ گفت که این سرویس محرمانگی کاربران را مانند همه سرویس‌های دیگر عکس ماهواره‌ای حفظ می‌کند ضمن اینکه استفاده از عکس‌های با زاویه ۴۵ درجه که عموما توسط هواپیماها گرفته می‌شود، سابقه طولانی دارد.

این برای نخستین بار نیست که گوگل از هواپیما برای عکسبرداری استفاده می‌کند، اما استفاده‌های قبلی محدود به چند مورد خاص بود.

گفته شده نخستین تصویر سه‌بعدی تا چند هفته آینده آماده ارائه به کاربران می‌شود اما به تدریج و تا پایان سال شهرهای بزرگ تحت پوشش قرار می‌گیرند.

عرضه نقشه سه بعدی گوگل روی نرم‌افزار گوگل ارث حتی می‌تواند یک راهبرد گوگل برای مقابله با رقبایش باشد جایی که اپل در همین هفته احتمالا قصد دارد نقشه گوگل را در سیستم‌عامل جدید موبایل خود کنار بگذارد.