کابینه دکتر مصدق تشکیل شد

۲۷ جولای ۱۹۵۲(پنجم مرداد۱۳۳۱) دکتر محمد مصدق، وزیران خود را به مجلس شورای ملی معرفی کرد و نام وزارت جنگ را به وزارت «دفاع ملی» تغییر داد. اسامی وزیران ۳۱ تیرماه انتشار یافته بود. مجلس نیز پس از بررسی سوابق وزیران همه آنها را تایید کرد. در کابینه تازه، دکتر مصدق خود سمت وزارت دفاع را بر عهده گرفته و باقر کاظمی را به عنوان نایب نخست وزیر تعیین کرده بود. در این کابینه دکتر غلامحسین صدیقی، جامعه شناس معروف ایران وزیر کشور، دکتر مهدی آذر ملی گرای به نام وزیر فرهنگ (شامل فرهنگ و هنر، آموزش و پرورش و ارشاد امروز)، حسین نواب وزیر امور خارجه، عبدالعلی لطفی وزیر دادگستری و مهندس طالقانی وزیر کشاورزی بودند.

شهر گنجه آزاد شد

سال ۱۶۰۶ میلادی در چنین روزی، لشکریان شاه عباس که برای اخراج عوامل عثمانی (ترکیه) از چند منطقه در قفقاز ایران وارد این منطقه شده بودند شهر گنجه (زادگاه گنجوی شاعر معروف) را که اینک جزو جمهوری آذربایجان است پس گرفتند. در جنگی که روی داد بیش از دو هزار و پانصد تن از لشکر عثمانی کشته شدند. شاه عباس سپس محمد پاشا فرماندار منصوب از سوی عثمانی در گنجه را که به اسارت گرفته شده بود به زندان مازندران فرستاد.

شهر صد دروازه زیر پای باستان شناسان

در اوایل مرداد سال ۱۳۱۱ روزنامه اطلاعات خبری را با این مضمون منتشر کرد: «به قرار اطلاع واصله، عملیات حفاری علمی در تپه حصار دامغان از طرف دکتر اشمیت توسعه پیدا کرده است. از قرائن و آثاری که به دست آمده است احتمال قوی می‌رود که او موفق به کشف شهر صددروازه شده باشد».

یادآور می‌شود که شهر صددروازه پایتخت قدیم سلسله اشکانیان و یکی از میدان‌های معروف جنگ بین اشکانیان و یونانیان بوده است.

ایران در کنگره بین المللی پستی

در روزنامه اطلاعات اوایل مرداد ماه سال ۱۳۱۱ آمده است: «کنگره بین المللی پستی قرار است در سال ۱۹۳۳ درقاهره تشکیل شود. لذا از طرف دفتر پست بین‌المللی برن از ادارات پست ممالک عضو اتحاد پستی خواسته شده تا چنانچه پیشنهادی در زمینه اصلاح مقررات پستی دارند به دفتر مذکور ارسال کنند. تا در زمان انعقاد کنگره نظرات و پیشنهادهای ارسال شده تدوین و به دبیرخانه تقدیم شود».

آغاز جنگ اول تریاک

جنگ انگلستان و چین معروف به جنگ اول تریاک از روزی چون امروز در جولای سال ۱۸۳۹ و در پی افکندن صندوق‌های حاوی تریاک محصول هند از سوی چینی‌ها به دریا آغاز شد. انگلیسی‌ها با صدور تریاک هند به چین، چینی‌ها را معتاد و خشم حاکمان این کشور را برانگیخته بودند. این جنگ با شکست چین که تجهیزات نظامی مدرن نداشت پایان یافت. انگلیسی‌ها نه تنها در هند، بلکه در افغانستان و ایران باعث توسعه کشت خشخاش شدند.

مراجعه خانم هوانورد به آلمان

در اواخر جولای سال ۱۹۳۲ یک هوانورد زن آلمانی بعد از مسافرت به دور دنیا و گشتن ۱۸ کشور به هانور آلمان بازگشت.

جنگ گمرکی ایرلند و انگلیس

در اواخر جولای سال ۱۹۳۲ جنگ گمرکی ایرلند علیه انگلستان شروع شد. ایرلندی‌ها در واکنش به تصمیمات سیاسی و اقتصادی انگلیس که تجارت این کشور را محدود می‌کرد عوارض واردات از این کشور را ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش دادند.

نامگذاری نامیبیا

۲۷ جولای سال ۱۹۷۸در پی سال‌ها مبارزه مسلحانه مردم آفریقا، شورای امنیت سازمان ملل با خلع ید از جمهوری آفریقای جنوبی، به منطقه جنوب غربی آفریقا استقلال داد که به نامیبیا نامگذاری شد. این منطقه پیش از جنگ جهانی اول از مستعمرات آفریقایی آلمان بود که پس از جنگ قیمومت موقت آن به جمهوری آفریقای جنوبی داده شده بود که این دولت دیگر حاضر به تخلیه و دست برداشتن از آن نبود. در این شرایط بود که مردم نامیبیا راه دیگری جز برداشتن اسلحه و مبارزه مسلحانه نداشتند.

شکست چین از ژاپن

جنگ تمام عیار ژاپن با چین از ۲۷ جولای سال ۱۸۹۴ آغاز شد. دو روز پیش از این (۲۵ جولای) ژاپنی‌ها با گلوله باران کردن یک کشتی توپدار چینی جرقه این جنگ را زده بودند. این جنگ، به شکست چین و از دست دادن تایوان، منچوری شرقی و شبه جزیره کره انجامید و ژاپن از آن پس همانند سایر قدرت‌های وقت به مداخله در امور چین پرداخت. ژاپن در دهه چهارم قرن بیستم نیز به چین حمله کرد و دست به قتل فجیع صدها هزار چینی زد. شبه جزیره کره که سال‌های متمادی تحت الحمایه چین بود از ۲۵ جولای سال ۱۹۰۷ به تصرف ژاپن درآمد و این سلطه تا پایان جنگ جهانی دوم (سال ۱۹۴۵) ادامه داشت. مساله کره که ریشه در همان زمان دارد هنوز حل نشده و این سرزمین وحدت خود را به دست نیاورده است.