نوش‌آفرین سیار
در هفته‌ گذشته، روند قیمتی نقره در بازارهای جهانی با نوسان همراه بود، ولی به طور کلی روندی صعودی داشت، به نحوی که در هفته گذشته روند قیمتی نقره از میانگین ۳۴/۱ دلار در تاریخ ۴ جولای ۲۰۱۱، به میانگین قیمت ۳۶/۲۸ دلار به ازای هر اونس، در روز ۸ جولای سال میلادی جاری رسید.

به گزارش سایت بلومبرگ (Bloomberg)، افت ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی رایج از ارزهای عمده جهان مانند یورو در هفته قبل، موجب شد تا نقره به یک پیک قیمتی در سطح قیمت 82/36 دلار به ازای هنر اونس در بازارهای جهانی دست یابد.
اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار فلزات گرانبها مانند نقره را نیز تحت‌تاثیر خود قرار داده‌است، به شرح ذیل است:
در هفته گذشته خبرگزاری رویترز(Reuters) آورده بود، بهای نقره فیوچر تحویل ماه سپتامبر در بورس فلزات نیویورک با 8 درصد افزایش در روز پایانی معاملاتی هفته قبل، به قیمت 36/5430 دلار به ازای هر اونس معامله شد.
این در حالی است که به گزارش سایت کیتکو (KitcoNews) اگر چه قیمت نقره طی ماه ژوئن افتی شدید داشته است، ولی کماکان قیمت آن نسبت به ابتدای سال میلادی جاری با افزایش بها همراه بوده است، به نحوی که قیمت این فلز ارزشمند، نسبت به ابتدای سال میلادی جاری، در حدود ۲۹/۱۸درصد رشد قیمتی را تجربه کرده است، در حالی که فلز گرانقیمت طلا، طی مدت مذکور، رشد قیمتی زیر ۱۰ درصد داشته است.
این افزایش بازدهی فلز نقره، در حالی است که خاصیت کم‌ریسک بودن نقره و نیز تورم‌زدایی آن، همچنین ارزان‌تر بودن قیمت نقره نسبت به فلز ارزشمند طلا و در عین حال پرکاربرد بودن نقره در صنایع مختلف نظیر صنعت خودروسازی و عکاسی و خاصیت هادی بودن آن، موجب شده است تا همواره سرمایه‌گذاران و معامله‌گران بین‌المللی، به نقره در شرایط بی‌ثباتی اقتصادی، در بازارهای جهانی رویکرد نشان دهند و همین مساله نیز آینده قیمتی این فلز سرمایه‌ای را تحت‌تاثیر خود قرار خواهد داد.
تحلیل تکنیکال نقره
با توجه به اسیلاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد روند بلند مدت نقره در آینده صعودی باشد. برای هفته آینده نیز این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی نقره روندی فزاینده را دنبال کند و در صورت این دو سناریو برای این هفته نقره ارائه می‌شود: سناریوی یک که با احتمال زیادی پیش روی قیمت نقره است، این است که چنانچه نقره بخواهد روندی صعودی در این هفته داشته باشد، با عبور کردن از نزدیک‌ترین خط مقاومتی خود که خط قیمتی 36 دلار است، احتمال اینکه‌ نقره تا سطح قیمتی مهم 37 دلار به ازای هر اونس نیز صعود یابد محتمل است. در غیر این صورت اگر نقره بخواهد روندی نزولی داشته باشد، با عبور از ساپورت قیمتی مهم خود یعنی 34 دلار، احتمال اینکه تا محدوده حمایتی 33 دلار نیز کاهش داشته باشد، وجود خواهد داشت.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیر‌منتظره‌ای رخ ندهد، به نظر می‌رسد نقره در این هفته با روندی صعودی همراه باشد، هرچند ممکن است در این بین با نوسان نیز همراه شود. این در حالی است که گواه‌های موجود در تحلیل تکنیکال نیز از این مساله حمایت می‌کند.