معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی از عدم تحقق مالیات بر ارزش افزوده فرآورده‌‌های نفتی در سال گذشته خبر داد و گفت: رقم درآمد مالیات بر ارزش افزوده در قانون بودجه سال جاری ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. محمد قاسم پناهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال گذشته گفت: کل منابع قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل مالیات فرآورده‌های نفتی، عوارض خروج مسافر، سیگار، نقل و انتقال خودرو، شماره‌گذاری، عوارض کالا و مالیات در بودجه سال گذشته ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که در عملکرد سال گذشته ۳ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان وصول شد، یعنی ۶۶ درصد از هدف قانون بودجه تحقق یافت.

و در مورد دلیل عدم تحقق کامل قانون بودجه در بخش مالیات بر ارزش افزوده، گفت: عمده علت عدم تحقق به خاطر این بود که پیش‌بینی شده بود از محل مالیات فرآورده‌های نفتی ۱۶۰۰ میلیارد تومان به علت تغییر در قیمت آنها وصول شود، اما چون هدفمندسازی یارانه‌ها و آزاد شدن قیمت فرآورده‌های نفتی به ویژه بنزین‌ در اواخر سال ۸۹ رخ داد و ۱۰ ماه سال طبق قیمت قبلی بود، لذا این درآمد محقق نشد.

پناهی گفت: در قانون بودجه سال گذشته صرفا برای مالیات بر ارزش افزوده ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده بود که در عمل ۲۱۰۰ میلیارد تومان وصول شد و ۷۴ درصد هدف درآمدی محقق شد. معاون سازمان امور مالیاتی گفت: در قانون بودجه سال جاری(۱۳۹۰) برای کل منابع قانون مالیات بر ارزش افزوده ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده که از این رقم برای مالیات ارزش افزوده فرآورده‌های نفتی مبلغ ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان درآمد پیش بینی شده و با کمک مودیان تلاش خواهد شد که تحقق امسال بهتر باشد، چون هم افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی وجود دارد، هم تعداد مودیان مشمول گسترش یافته است، هم نرخ مالیات یک درصد اضافه شده و از ۳ به ۴ درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده افزایش یافته است.

۴۱۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی در گمرک

پناهی در مورد درآمد وصولی مالیات ارزش افزوده توسط گمرک گفت: وصولی در مرحله واردات توسط گمرک نیز در بودجه رقم ۴۱۰۰ میلیارد دیده شده که در مرحله اول یعنی از واردات کالا هر رقمی که به عنوان مالیات ارزش افزوده وصول‌شود، در مرحله بعدی به عنوان اعتبار مودیان از محل مالیات فروش تهاتر می‌شود. وی گفت: آن کالایی که از گمرک وارد می‌شود، کالای ساخته شده یا مواد اولیه است که آنهم تبدیل به کالا می‌شود و مالیات ارزش افزوده در مرحله بعدی ستانده می‌شود. پس آنچه در گمرک وصول می‌شود، علی‌الحساب بوده و به عنوان اعتبار مودی به شمار می‌رود و از مالیات اخذ شده فروش کم می‌شود.

مالیات ارزش افزوده و شفافیت معاملات

پناهی گفت: یکی از اهداف اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده ایجاد شفافیت مبادلات است و چون این مالیات در چرخه واردات، تولید، توزیع، عمده فروشی و خرده‌فروشی اجرا می‌شود و مودی باید صورت حساب صادر و به خریدار بدهد این کار زمینه شفافیت را فراهم می‌کند، در ضمن اگر کسی بدون صورت‌حساب کالا خریداری کند یا از صورت حساب نمونه استفاده نکند، مالیاتی که می‌پردازد به عنوان اعتبار او پذیرفته نمی‌شود، چون خود دریافت صورت حساب در زنجیره خرید و مالیات درج شده در آن یک نوع پرداخت علی‌الحساب تلقی می‌شود. پناهی گفت: مودیان برای تهاتر یا استرداد یا به حساب اعتبار منظور کردن مالیات حتما باید از زنجیره قبلی صورتحساب صورت دریافت کرده باشند. وی افزود: هر چه صورت حساب‌ها روشن و معاملات در دفاتر و اسناد ثبت شود، شفافیت جریان اقتصادی نیز بیشتر می‌شود. بنابراین تلاش می‌شود گروه‌های بیشتری تحت پوشش مالیات ارزش افزوده قرار گیرند و زنجیره مشمولان قانون کامل شود.