دادستان کل کشور گفت: گاهی لیست‌هایی به ما می‌دهند و می‌گویند این لیست مفاسد اقتصادی است، اما با بررسی متوجه می‌شویم خیلی از آن افراد لیست، اصلا مفسد اقتصادی نیستند. به گزارش خبرگزاری برنا، سخنگوی قوه‌قضائیه که در برنامه چهارشنبه شب «راز» در شبکه چهارم سیما حاضر شده بود، «جهل و بی‌سوادی» را از علل وقوع جرم در کشور دانست و رفع این معضل را هم بدون همکاری قوا، بدون نتیجه عنوان کرد.وی همچنین با انتقاد از مصوبه‌ای که اجازه پخش دادگاه‌ها را نمی‌دهد، فقر را از علل اصلی افزایش جرم در کشور دانست. سخنگوی قوه‌قضائیه به اعلام آمار و ارقام مربوط به جرم و جنایت در کشور انتقاد کرد و گفت: پرونده‌های قوه‌قضائیه در دو دسته کیفری و حقوقی است، در بحث پرونده‌های کیفری هم اعداد و ارقام بر اساس گردش پرونده وجود دارد و نه تعداد ورودی، بر فرض وقتی یک پرونده وارد قوه می‌شود، یک آمار محسوب می‌شود، بعد از ثبت در دادسرا و ارسال برای دادگاه، یک عدد دیگر، اگر برای رفع نقص به دادسرا برگردد، بعد از رفع نقص و بازگشت به دادگاه باز هم یک عدد دیگر است، اگر اعتراض به نتیجه رای شود، باز هم آمار بالا می‌رود و شاید یک پرونده در گردش قضایی چند عدد به حساب پرونده‌ها اضافه کند.

وی در همین زمینه افزود: ورودی پرونده‌ها نسبت به آنچه بعضا عنوان می‌شود، بسیار بسیار پایین است. جایی گفته بودند ۱۲ میلیون پرونده جرم و جنایت در کشور داریم که این دروغ است، بسیاری‌ از آنها حقوقی‌است و بسیاری هم رفت و برگشتی و گردش پرونده‌است.

دادگاه‌ها علنی شوند

اژه‌ای با تقدیر از معاونت پیشگیری قوه‌قضائیه که کارش را خوب انجام می‌دهد، در خصوص اطلاع‌رسانی دادگاه‌ها گفت: این نظر شخصی من است و شاید نظر قوه‌قضائیه نباشد، همچنان که در قانون آمده، دادگاه‌ها باید علنی برگزار شود، معتقدم باید دادگاه‌ها را علنی کرد. در قانون سه استثنا وجود دارد که «مسائل شخصی است و طرفین رضایت ندارند، مواردی که موجب خدشه‌دارشدن عفت عمومی و اخلاقی جامعه می‌شود و مواردی که مخل امنیت و نظم جامعه است» در غیر این صورت باقی موارد باید علنی باشد. برداشت من این است که علنی بودن دادگاه‌ها در آگاهی مردم و کاهش جرم در کشور بسیار موثر است. محسنی‌اژه‌ای به دو پرونده شهرداری تهران و بانک صادرات و رسیدگی علنی و پخش آن از تلویزیون نیز اشاره کرد و گفت: الان نمی‌شود چنین دادگاه‌هایی را پخش کرد. طالب‌زاده، مجری و تهیه کننده برنامه راز در واکنش به این دو پرونده گفت: اینها خاطره است! چون دیگر تکرار نشد.